به گزارش روز شنبه وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی با اشاره به اینکه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) موضوع مهمی است، اظهار کرد: در طرح نماد کنترل، کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس و دانش آموزان از یکسو و فرآیند رشدمدار و پیشگیری رشدمدارانه و توانمندسازانه از دیگر سو، هدفگذاری شده است.
وی افزود: لازم است در این خصوص ۱۳ دستگاه با آموزشوپرورش همکاری کنند و وظایفشان باید تدقیق شود.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه میز نماد در وزارتخانه باید تحت عنوان شورای عالی نماد شکل گیرد، گفت: در طرح نماد، علاوه بر تقسیمکار ملی با حضور ۱۳ دستگاه، باید از ظرفیت درونسازمانی وزارت آموزشوپرورش بهطور کامل استفاده کنیم. از جمله این ظرفیتها؛ انجمن اولیا و مربیان است که از سه منظر میتوانند در طرح نماد همکاری کنند.
وی ادامه داد: از منظر اول، ۹ هزار مربی آموزش خانواده است که این انجمن در اختیار داشته و همگی آنها آموزشدیده و توانمند هستند که باید بهطور مشخص به همکاری دعوت شوند. دوم ۳۵۰ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده، که باید مثل ۷۵۰ مرکز مشاوره در طرح نماد ایفای نقش کنند.
حسینی با بیان سومین منظر تصریح کرد: باید از مجله پیوند برای گسترش فضای تبلیغاتی و فرهنگسازی در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان استفاده بهینه صورت گیرد.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: با ایجاد خط «هات لاین» ۳ رقمی که میتوان از وزارت ارتباطات دریافت کرد و اتصال آن در سه سطح به میزهای نماد منطقه و استان و درنهایت میز نماد مرکز خدمات در قالب طرح نماد، از سطح ۲۱ هزار مدرسه بهکل دانش آموزان و مدارس تسری پیدا کند.
حسینی با اشاره به اجرای دقیق طرح نماد و نقشآفرینی آن در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، تأکید کرد: باید از ظرفیت سازمان مدیریت و برنامهریزی در اختصاص اعتبارات و نیز شوراهایی مانند شورای اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر حداکثر استفاده را کرد. همچنین در موضوع کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی، باید طرحهای مدیریت مورد، یاریگران زندگی، خانه پیشگیری، توانمندسازی دانش آموزان، اولیا و همکاران پیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.
نظر شما