۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83461010
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین، پیشرو در عرصه اینترنت

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 83461010
چین، پیشرو در عرصه اینترنت

پکن- ایرنا- چین اگر چه دارای ۸۳۰ میلیون کاربر اینترنت است اما در این کشور هنوز ۵۴۰ میلیون نفر به اینترنت دسترسی ندارند که نداشتن مهارت و دانش لازم یا زندگی در مناطق دور دست و روستایی از جمله دلایل عدم دسترسی آنان به اینترنت است.

در چین هر روز بر تعداد کسانی که به صنعت و شبکه اینترنت روی می آورند و به این شبکه متصل می شوند افزوده می شود این کشور هم اکنون نیز در حال برگزاری کنفرانس بین المللی اینترنت است.

شبکه اینترنت در چین بسرعت در حال رشد است بخصوص با تسهیلاتی که دولت و اپراتورها فراهم کرده اند بر شمار مشترکان بسرعت افزوده می شود تازه ترین آمار نشان می دهد در چین ۸۵۴ میلیون نفر مشترک اینترنت هستند که بر شمار آنها از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون حدود ۲۶ درصد افزوده شده است.

نرخ دسترسی به اینترنت در حال حاضر در چین بیش از ۶۱ درصد است اما در همین کشور ۵۴۰ میلیون نفر به اینترنت دسترسی ندارند که علل مختلفی دارد از جمله اینکه دارای مهارت کافی نیستند و یا اینکه دانش لازم برای این کار را در اختیار ندارند و یا در مناطق دور دست و روستایی هستند.

بر همین اساس اکنون در چین ۸۴۷ میلیون نفر از اینترنت سیار استفاده می کنند به این مهفوم که با تلفن های همراه و هوشمند به اینترنت وصل می شوند با این حساب ۹۹ درصد از مشترکان، کاربران اینترنتی همراه هستند که بر شمار آنها از ابتدای سال تاکنون ۳۰ میلیون نفر افزوده شده است.

سن مشترکان
بیشترین گروه سنی که از اینترنت در چین استفاده می کند افراد بین ۱۰ تا ۳۹ سال هستند این رده سنی نزدیک به ۶۵ درصد از کل مشترکان را شامل می شود در این میان باز هم بیشترین گروهی که به اینترنت وصل می شوند بین ۲۰ تا ۲۹ سال دارند.

یکی از جالب ترین نکته ها استفاده روز افزون گروه سنی بالای ۵۰ سال در چین از اینترنت است رشد این گروه که ۵ سال قبل در این عرصه ۱۲.۵ درصد بود حالا به ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است پدیده اینترنت در میان بزرگسالان در چین بسرعت پرمعناتر و وسیع تر می شود.

خریدهای اینترنتی
یکی از اصلی ترین فعالیت های مشترکان در این شبکه خریدهای اینترنتی محسوب می شود که در چین بسیار محبوب است و تقریبا بیشتر کابران از این فعالیت هم لذت می برند و هم برای تسهیلات امور زندگی به آن نیاز دارند.

در چین نزدیک به ۶۴۰ میلیون نفر از کاربران اینترنت خریدهای اینترنتی انجام می دهند که این معادل حدود ۷۵ درصد از کل مشترکان این شبکه است با این حساب هر مشترک اینترنت در چین در طول یک هفته بیش از ۲۹ ساعت آنلاین است و از اینترنت استفاده می کند.

در بخش های بعدی بیشترین فعالیت های اینترنتی به استفاده مشترکان از نرم افزارهای پیام رسانی و سپس دیدن فیلم های کوتاه، فیلم های ویدیویی و شنیدن موسیقی است.

امنیت اینترنتی
چین اعلام کرده است با افزایش تدابیری برای تقویت امنیت اینترنتی، قصد دارد با فعالیت های مخرب جاسوسی و حملات سایبری مقابله کند بخشی از مقررات مذکور نشان می دهد که چین  یک کمیسیون ویژه ایجاد کرده که اصلی ترین وظیفه اش نظارت بر تولیدات و سخت افزارهای اینترنتی است.

این کمیسیون باید اطمینان حاصل کند که تمامی تولیدات و سخت افزارهای مذکور دارای ایمنی بالایی است و نیروهای بیگانه قدرت نفوذ به آنها ندارند اداره فضای سایبری در تارنمای خود از تقویت ایمنی اینترنتی خبر داده و افزوده است باید مشخصا اجازه حملات سایبری به بیگانگان داده نشود و اینکه کسی نتواند اطلاعات مشترکان را هک کند.

از این پس تمامی بخش های دولتی و ادارات قوه مجریه فقط حق خرید تولیدات سخت افزاری را دارند که کمیته ارزیابی مذکور آنها را به تایید رسانده باشد به تمامی مراکزی که فعالیت های آنها با امنیت ملی کشور پیوند خورده، گفته شده است که حق تهیه سخت افزارهایی خارج از این مقررات را ندارند و این کمیسیون باید آنها را تایید کند.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین گروه پیشرو مرکز فعالیت های سایبری چین را در سال ۲۰۱۴ میلادی ایجاد کرد و ریاست آن را برعهده دارد و در تلاش است تا شبکه سایبری تولیدی چین در سراسر کشور شکل بگیرد.

در مقررات دیگری که دولت چین تصویب کرده است تمامی ساختارهای زیربنایی اطلاع رسانی حساس و مهم کشور باید کلیه اطلاعات و داده های خود را فقط در داخل چین ذخیره کنند.

چین می خواهد اطمینان حاصل کند که فضای سایبری و شبکه فناوری اطلاع رسانی در کشور در امنیت کامل است اداره فضای سایبری و موسسه تحقیقات اطلاع رسانی چین در بیانیه هایی اعلام کرده اند که این تدابیر مشکلی برای کاربران ایجاد نخواهد کرد.

سرمایه گذاری برای رشد شبکه اینترنت
چین در راستای توسعه شبکه جهانی اینترنت و پر سرعت تر کردن ارتباطات با تلفن های همراه می کوشد با یک سرمایه گذاری ۴۱۱ میلیارد دلاری به این هدف نایل آید چین از بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت فناوری اطلاع رسانی است و بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی نیز برای توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت سرمایه گذاری کلانی خواهد کرد.

با این حساب ایجاد سامانه نسل پنجم اینترنت و زیرساخت های آن بزرگترین و پرهزینه ترین شبکه اینترنتی از این نسل در جهان محسوب می شود چین پیشرو دیگر کشورها در دو دهه آینده در این زمینه خواهد بود.

وزارت صنعت و فناوری اطلاع رسانی و آکادمی صنایع اطلاع رسانی و ارتباطات چین در گزارش هایی آورده اند که اولین شبکه های نسل پنجم بتدریج از سال ۲۰۲۳ میلادی شکل خواهد گرفت.

سرمایه گذاری چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی برای توسعه شبکه فناوری نسل پنجم پرسرعت اینترنت معادل ۳.۲ دهم درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین خواهد بود چین هم اکنون طبق آمار رسمی این وزارتخانه که در تارنمای آن منتشر شده است بزرگترین بازار تلفن های هوشمند دنیا به حساب می آید.

شمار مشترکان تلفن های همراه نسل چهارم که از سرعت قابل توجهی برخوردار است اکنون در چین به بیش از ۸۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است اگر چین سرمایه گذاری کلان مذکور را به نسل پنجم اختصاص دهد تا یک دهه دیگر این کشور بزرگترین بازار اینترنت پرسرعت از این نسل در دنیا خواهد بود.

پیش بینی ها نشان می دهد که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی شبکه نسل پنجم به صورت ابتدایی شکل می گیرد و شمار مشترکان آن در چین به ۳۱ میلیون نفر می رسد و با شکل گیری این شبکه بتدریج از سال ۲۰۲۳ میلادی شمار مشترکان نسل پنجم در چین به نزدیک ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

قانون سایبری 
بر اساس این قانون و ضوابط جدید، خدمات خرید و فروش و جمع آوری اطلاعات فردی در اینترنت در چین ممنوع شده است قانون امنیت سایبری چین تاکید دارد که کسی نمی تواند اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده و بفروشد.

این یکی از اقداماتی است که در چین بسیاری در اینترنت انجام می دهند و مبادله اطلاعات فردی و خصوصی در این شبکه جهانی موجب شد تا دولت چین بر اسای ضوابط جدید آن را ممنوع کند.

تلویزیون چین گزارش کرده است که مراکز خدمات اینترنتی دیگر نمی توانند اطلاعات مذکور را جمع آوری کرده و بفروشند بر عکس آنها باید اگر اطلاعاتی از این دست در اختیار می گیرند بر اساس مقررات و توافقنامه هایی که امضا کرده اند با اطلاعات افراد برخورد کنند و مجاز به فروش آن نیستند.

کاربران اینترنتی بر مبنای قانون جدید امنیت سایبری می توانند در صورتی که شاهد افشای اطلاعات مربوط به خود بودند فورا از مراکز مذکور بخواهند این اطلاعات را حذف کنند.

در قانون جدید آمده است که از این پس خرید و فروش کالاهای تقلبی در اینترنت کاملا ممنوع است و خاطیان با جرایم اقتصادی روبرو خواهند شد از این پس همچنین کسانی که می خواهند اخباری را روی شبکه های اجتماعی قرار دهند باید از قبل از مراجع ذی ربط کسب اجازه کنند.

دولت همچنین در دیگر قانونی که به اجرا گذاشته دارندگان پهپادهای با وزنی بیشتر از ۲۵۰ گرم را مجبور کرده است نام و مشخصات واقعی خود را مطابق با مقررات امنیت هوایی اعلام کنند.

راهبرد همکاری در فضای مجازی
 چین برای اولین بار برنامه ای را با عنوان راهبرد همکاری بین المللی در فضای سایبری با هدف تقویت همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه و حراست از فضای مجازی و تامین امنیت این فضا منتشر کرده است چین تاکید کرده است که این راهبرد و برنامه جدید را با نظرداشت اصولی چون صلح و حق حاکمیت و اطلاع رسانی متقابل منتشر کرده است.

حراست از حق حاکمیت و امنیت چین در فضای سایبری، اطلاع رسانی متقابل درباره فضای مجازی با هدف منتفع کردن یکدیگر، امنیت اطلاع رسانی در اینترنت، تقویت ارتباطات بین المللی در فضای سایبری، افزایش همکاری های بین المللی، حاکم کردن قانون بر اینترنت و فضای سایبری با همکاری با جامعه بین المللی، ‌ افزایش تبادلات و تعاملات فرهنگی در این زمینه و آموختن متقابل از جمله مضامین این برنامه است.

اصلاحات در بخش های صنعتی مرتبط با فضای سایبری، مبارزه با تروریست و جرایم ذی ربط در فضای سایبری و حراست از امنیت شهروندان و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات و داده ها در این فضا و همچنین حفاظت از حقوق افراد و اتباع در این عرصه از دیگر موضوعات این برنامه است.

دولت چین که این برنامه را منتشر کرده آورده است که چین در زمینه توسعه اینترنت و فضای سایبری با کشورهای دیگر همکاری خواهد کرد و خود را متعهد به حمایت از کشورهای در حال رشد برای تامین امنیت فضای سایبری می داند.

مشارکت با کشورها برای اجرای مقررات ذی ربط، اجرای قوانین و ضوابط در زمینه تجارت اینترنتی و فضای مجازی و همچنین توسعه زیرساخت های اطلاع رسانی جهانی و تسهیل در اطلاع رسانی متقابل جزوی از این راهبرد جدید فضای سایبری چین است.

این راهبرد را که تارنمای یی سی چین نیز مورد توجه قرار داده است وزارت خارجه و اداره اطلاع رسانی اینترنت چین منتشر کرده اند و در آن بر همکاری در فضای سایبری بین چین و کشورهای حوزه راه ابریشم نیز تاکید شده است.

در این راهبرد تاکید شده است که هیچ کشوری امروز از حملات در فضای مجازی مصون نیست و مقابله با این پدیده به همکاری بین المللی نیاز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha