موانع مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی برطرف شود

تهران- ایرنا- مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: هم فکری همه بخش های آموزش و پرورش به رفع موانع مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی و فرهنگی در مدارس کمک می کند.

به گزارش روز سه شنبه آموزش و پرورش، مسعود شکوهی در دومین جلسه کارگروه تخصصی مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی اظهار کرد: در این کارگروه موضوع کار تربیتی و  فعالیت تربیتی را دنبال می کنیم و اینکه چگونه متن سند تحول بنیادین را اجرایی کنیم، مهم است.

وی ادامه داد: موضوع فعالیت های تربیتی و پرورشی در اولویت است. باید راهکاری پیدا کنیم تا کسری نیرو جبران شود؛ از این منظر می توان از مشارکت معلمان استفاده کرد.

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی به فعالیت امور تربیتی در مدرسه اشاره کرد و خواستار کمک فکری برای رفع چالش های پیش روی موضوع مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی و فرهنگی شد.

اکبر سرداری، معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره نیز در این جلسه گفت: موضوع مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در این کارگروه مد نظر  است.

سید عبدالله محبی، دبیر این کارگروه نیز در این جلسه گفت: برای تبیین مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی با چالش هایی مواجه هستیم. یکی از این چالش ها این است که بسیاری از مدیران تعلیم و تربیت براین باور هستند که این موضوع در سند تحول بنیادین بسیار فراتر از وظایف یک معاونت دیده شده است.

وی افزود: به لحاظ ارزش و ماهیت موضوع با وجود تمام چالش ها دو راهکار وجود دارد که اولین راهکار استفاده و احیای ظرفیت های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است.

در این جلسه هریک از اعضا به بیان نظرات و دیدگاه های خود برای بحث مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی و فرهنگی پرداختند.

ریاحی نژاد، مدیر کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه جلسه گفت: کار معلم تربیتی است و مشارکت در کارهایش اتفاق می افتد؛ لذا باید در کنار وظایف خود کار تربیتی کند.

وی افزود: سند تحول بنیادین رویکرد فرهنگی تربیتی دارد. باید با سازوکارهای پیش بینی شده درباره این موضوع تصمیم گیری کنیم؛ چرا که تربیت باید اولویت آموزش و پرورش باشد و نگاه ها از حالت جزیره ای به تربیت خارج شود.

مدیر کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش  به ۱۱ حوزه یادگیری اشاره کرد و گفت: اینکه معلم با رویکرد تربیتی وارد کلاس شود وظیفه معاونت پرورشی و فرهنگی است.

مجتبی جعفریان، رئیس اداره برنامه ریزی امور تربیتی، هم درباره به کارگیری معلمان اشاره کرد و گفت: در سیاست های کلی مقام معظم رهبری برای آموزش و پرورش تربیت و تامین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامه های پرورشی و فرهنگی را داریم.

وی ادامه داد: در راهکارهای سند تحول بنیادین نیز تقویت شایستگی های اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای معلمان، تحکیم نقش الگویی و فراهم کردن سازوکارهای اجرایی تاکید شده است.

جعفریان در ادامه گفت: داشتن برنامه های تربیتی و حضور و مشارکت معلمان در فعالیت های پرورشی مدارس برای ما بسیار حائز اهمیت است.

ناصر سلیمانزاده، معاون برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره کل تشکیلات و امور اداری وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: درباره به کارگیری معلمان باید تدابیری اتخاذ شود. با وجود کمبود نیروی انسانی باید با امکانات و شرایط موجود، اقدامات مثبتی انجام دهیم.

وی در ادامه صحبت هایش افزود: با تبیین یک نقشه راه می توان این اقدامات را موثرتر کرد.

سیدرضا سیدتقی‌زاده، معاون دفتر حقوقی و حمایت قضایی، در ادامه این جلسه تاکید کرد: باید محدوده مشارکت معلمان را در امر تربیت مشخص کنیم که این مشارکت باید در امور تخصصی یا غیرتخصصی در بحث ساعات آموزشی یا خارج ساعات آموزشی باشد.

وی افزود: در برنامه ششم آمده که تمام فعالیت ها باید مطابق با سند باشد، این موضوع یک تکلیف است. تمام بندهای سند تحول بنیادین متکی به فصل هشتم است که وزارت آموزش و پرورش باید با آن توجه کند.

کاظمی، معاون دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در این جلسه به برنامه درسی اشاره کرد و گفت: در برنامه درسی ملی آمده که برای تهیه هر محتوا ۵ عنصر و ۴ عرصه دیده شود.

وی گفت: رویکرد اجرای برنامه درسی را مورد تاکید قرار دهیم و علاوه بر بحث آموزش به بحث پرورشی و تربیتی توجه کنیم. شاید یکی از کلیدی ترین بحث هایی که معاونت پرورشی و فرهنگی می تواند دنبال کند مشارکت معلمان در فعالیت ها است.

معاون دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش در پایان شاکله برنامه درسی را تربیتی دانست.

 شاخص های معلمان برای رفتار دانش آموزان جهت دهنده است

اسماعیل بحری زاده، مشاور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه گفت: ما به دنبال تحکیم نقش مدیران و معلمان در مدارس هستیم و باید موانع تحقق این موضوع را بررسی کنیم زیرا شاخص های معلمان برای رفتار دانش آموزان جهت دهنده است.

وی افزود: باید شاخص های ارزیابی عملکرد معلم، مدیر، مربی و عوامل دخیل در امر تربیت را با نگاهی جامع مورد توجه قرار دهیم و یک رابطه برد - برد بین معلمان، اولیاء، مربیان و دانش آموزان تعیین کنیم.

رویکرد حداقلی در اجرای برنامه ریزی درسی 

ناصر جعفری، معاون دفتر آموزش متوسطه اول نیز در ادامه گفت: برای اجرای برنامه درسی رویکرد حداقلی را مورد هدف قرار دهیم. فلسفه فعالیت ها و برنامه ها رویکرد تربیتی باید داشته باشد.

وی ادامه داد: فعالیت های پرورشی که در برنامه درسی دیده نشده باید با مشارکت معلمان عملیاتی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha