۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83466037
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند و روسیه ۲۵ توافقنامه همکاری امضا کردند

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83466037
هند و روسیه ۲۵ توافقنامه همکاری امضا کردند

دهلی نو-ایرنا- هند و روسیه به دنبال دیدار روز چهارشنبه «نارندرا مودی» و «ولادیمر پوتین» در شهر ولادی وستوک روسیه، ۲۵ توافقنامه همکاری در زمینه های دفاعی، ارتباطات هوایی و دریایی، انرژی، گاز طبیعی، سوخت و تجارت را امضا کردند.

نشریه تایمز او ایندیا روز پنجشنبه نوشت: نارندرا مودی نخست وزیر هند که برای شرکت در اجلاس اقتصاد شرق به روسیه سفر کرده، امروز در حاشیه این اجلاس با نخست وزیران ژاپن، مالزی و مغولستان نیز دیدار و گفت و گو کرد.

براساس این گزارش، «ویجی گوخال» معاون وزیر امور خارجه هند نیز دراین باره گفت: مودی ضمن قدردانی از حمایت روسیه از هند در خصوص تحولات کشمیر، توضیحاتی کاملی را در مورد علت اقدام دولت هند برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ارائه کرد.

روسیه اخیرا اعلام کرده که امور مربوط به جامو و کشمیر مساله داخلی هند است و دهلی نو و اسلام آباد باید به صورت دوجانبه اختلافات خود دراین خصوص را حل کنند.

گوخال افزود: ما بر این عقیده هستیم که روسیه به طور کامل از هند در زمینه کشمیر حمایت می کند.

هند و روسیه همچنین توافق کردند تا یک مسیر دریایی میان بندر چنای در جنوب هند و شهر  ولادی وستوک ایجاد کنند.

دو کشور همچنین یک توافقنامه برای گسترش روابط در زمینه انرژی و صادرات زغال سنگ از روسیه به هند امضا کردند.

درهمین ارتباط هند و روسیه با صدور بیانیه ای مشترکی اعلام کردند: مصمم به گسترش و افزایش همکاری های خود برای اکتشاف و بهره برداری از میدان های گازی و نفتی در دو کشور هستند. دهلی نو و مسکو همچنین زمینه همکاری برای تولید مشترک  سوخت هسته ای را بررسی می کنند.

روسیه هم اکنون در حال ساخت نیروگاه اتمی کودانکولام در ایالت تامیل نادو هند است. عملیات تکمیل فاز های ۵ و ۶ این نیروگاه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

هند همچنین دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است.

در ماه جاری میلادی با وجود تهدید تحریم ها و نارضایتی آمریکا، هند یک توافقنامه  ۳ میلیارد دلاری اجاره زیردریایی اتمی  با کشور روسیه  امضا کرد.

هند و روسیه در یکی از بزرگ ترین قرارداد های نظامی خود، در سال ۲۰۱۷، قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را امضا کردند.

روسیه اعلام کرده که با وجود تهدید های آمریکا، مسکو تا سال ۲۰۲۳ این سامانه موشکی را به هند تحویل خواهد داد.

آمریکا چندین بار اعلام کرده که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha