۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83469162
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معترضان هنگ کنگی از کمک های آلمان ناامید شدند

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83469162
معترضان هنگ کنگی از کمک های آلمان ناامید شدند

تهران- ایرنا- شبکه ان تی وی آلمان در مطلبی با اشاره به نتایج دیدارهای صدراعظم آلمان با مقامات چین از ناامیدی معترضان هنگ کنگی به کمک گرفتن از برلین خبر داد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حالی روزگذشته (شنبه) به سفر دو روزه خود به چین پایان داد که معترضان هنگ کنگی امید خود برای گرفتن کمک و حمایت از برلین در برابر پکن را از دست دادند.
شبکه ان تی وی آلمان با اعلام این مطلب نوشت: این ناامیدی در پیام تشکر و ابراز امیدواری رهبران معترضان هنگ کنگ به همکاری بیشتر مرکل کاملا مشهود بود.
این در حالی است که صدراعظم آلمان پس از گفتگو با مقامات چینی و در جمع بندی دوازدهمین سفر خود به این کشور آسیایی، بر لزوم حل اختلافات «بدون توسل به خشونت» تاکید کرد و گفت هر راه حل دیگری می تواند به «فاجعه» ختم شود.
وی با بیان این که در دیدارهای خود کوشیده است مواجهه با اعتراضات «مسالمت آمیز» باقی بماند یادآور شد که مسائل حقوق بشری زیادی برای گفتگو با چینی ها وجود دارد.

به گفته مرکل چینی ها سیستم و دیدگاه سیاسی کاملا متفاوتی دارند با این حال اینکه آنها در گفتگو به مطالب مطرح شده گوش فرداده اند بسیار مهم است و این که بتوان با آنها در گفتگو ماند مهم تر است.
در همین رابطه «جاشوا وونگ» از رهبران معترضان هنگ کنگی با ابراز ناامیدی از این رویکرد آلمان به نشریه «بیلد آم زونتاگ» گفت: از خانم مرکل بخاطر این که مسئله هنگ کنگ را در دیدارهایش در پکن مطرح کرد اما آنچه که او گفت بسیار کمتر از میزان توقع هنگ کنگی ها شفاف بود.
وی تاکید کرد که منافع تجاری آلمان نباید باعث شود که ارزشهای بین المللی مانند انتخابات آزاد به حاشیه رانده شوند.

صدراعظم آلمان در شرایطی به سفر خود به چین با همراهی یک هیات بزرگ تجاری و امضای چندین قرارداد پایان داد که درباره بسیاری از مسایل با مقام های پکن از جمله تحولات هنگ کنگ، اوضاع اقلیمی، مسایل اقتصادی و جنگ تجاری چین و آمریکا گفت و گو کرد.

او در این سفر بارها مساله هنگ کنگ و تحولات آن را مورد توجه قرار داد و خواستار آن شد که چین با این موضوع با درایت و به شکل صلح آمیز و بدون استفاده از خشونت برخورد کند.

در کنار موضوع هنگ کنگ صدراعظم آلمان به مساله تحولات اقلیمی نیز اشاره کرد و اینکه چین به دلیل بزرگی اقتصادش مسئولیت زیادی هم در این باره دارد او خواستار آن شد که چین به تعهداتش در این باره عمل کند و همزمان با دیگر کشورهای جامعه بین المللی برای مقابله با تحولات اقلیمی از نزدیک همکاری کند.

رهبر آلمان که سفرش عمدتا بر مسایل تجاری متمرکز بود و از چندین کارخانه نیز بازدید کرد و سفری به شهر ووهان در مرکز چین هم داشت، گفت که با دیدگاه های چین درباره مقابله با یکجانبه گرایی موافق است.

بر اساس طرح اصلاح انتخاباتی دولت خودمختار هنگ کنگ که اعتراض های گسترده را به همراه داشته است سه نامزد از سوی کمیته انتخاباتی معرفی می شوند و حدود پنج میلیون ساکن این منطقه با رای خود یک نفر را از میان سه نامزد معرفی شده برای ریاست دولت منطقه ای بر می گزینند.
معترضان می گویند با توجه به نفوذ مقامات چینی در میان اعضای کمیته انتخاباتی، تأیید صلاحیت افرادی که می توانند برای ریاست دولت منطقه ای در هنگ کنگ نامزد شوند عملا توسط پکن صورت می گیرد.
معترضان اینگونه انتخاب گزینشی را مغایر با اصول دمکراسی دانستند و خواهان انتخاب مستقیم و بی واسطه رئیس دولت توسط آراء عمومی و با اتکا به مفاد قانون اساسی به اجرا گذاشته شده در هنگ کنگ هستند.
لئونگ چون یینگ، رئیس دولت کنونی هنگ کنگ سال گذشته در پاسخ به معترضان گفته بود: «دولت ویژه منطقه هنگ کنگ نمی تواند آنچه را که در چارچوب قانون اساسی جای نمی گیرد انجام دهد.»

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha