۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 83471892
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد چین به دیدار وزیر خارجه آلمان با فعال هنگ کنگی

تهران- ایرنا- دولت چین اقدام وزیر خارجه آلمان در دیدار با فعال هنگ کنگی را «بی احترامی به حق حاکمیت» خود ارزیابی کرد.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان نوشت: «جاشوا وونگ» فعال ۲۲ ساله هنگ کنگی با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان دیدار و گفتگو کرد.
وی که دوشنبه شب وارد برلین شده بود با شرکت در مراسمی که از سوی روزنامه بیلد آلمان ترتیب داده شده بود از آلمانی ها خواست از جنبش اعتراضی هنگ کنگی ها پشتیبانی کنند.
وونگ در دیدار با ماس ابراز امیدواری کرد که مردم جهان پشتیبان معترضان هنگ کنگی باشند که برای آزادی و انتخابات آزاد مبارزه می کنند.
این در حالی است که وی یک روز پیش از عزیمت به آلمان در فرودگاه هنگ کنگ به اتهام عدم تامین وثیقه مالی برای خروج، بازداشت شده بود اما روز دوشنبه آزاد شد.
هر چند صدراعظم آلمان که به تازگی از چین بازگشته تمایلی به دیدار با این فعال هنگ کنگی نشان نداد اما دیدار وزیر خارجه این کشور با این فرد واکنش تند چین را به دنبال داشت.
در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه چین این دیدار را «بی احترامی» نسبت به حق حاکمیت این کشور ارزیابی کرد و اقدام رسانه های آلمانی برای سوء استفاده از تظاهرات ضدچینی در هنگ کنگ را «اشتباه» خواند.
وی همچنین آلمان را از مداخله در امور داخلی چین برحذر داشت.
وونگ که از ۱۲ سالگی در کنش های سیاسی فعال بوده است، پس از بازداشت در اعتراضات موسوم به «تظاهرات چتر» برای برگزاری انتخابات آزاد در هنگ کنگ، به چهره ای مشهور در رسانه ها تبدیل شد.   
اوایل هفته صدراعظم آلمان پس از گفتگو با مقامات چینی در پکن و در جمع بندی دوازدهمین سفر خود به این کشور آسیایی، بر لزوم حل اختلافات «بدون توسل به خشونت» تاکید کرد و گفت هر راه حل دیگری می تواند به «فاجعه» ختم شود.
وی با بیان این که در دیدارهای خود کوشیده است مواجهه با اعتراضات «مسالمت آمیز» باقی بماند یادآور شد که مسائل حقوق بشری زیادی برای گفتگو با چینی ها وجود دارد.
به گفته مرکل چینی ها سیستم و دیدگاه سیاسی کاملا متفاوتی دارند با این حال اینکه آنها در گفتگو به مطالب مطرح شده گوش فراداده اند بسیار مهم است و این که بتوان با آنها در گفتگو ماند مهم تر است.
در همین پیوند «جاشوا وونگ» با ابراز ناامیدی از این رویکرد آلمان به نشریه «بیلد آم زونتاگ» گفت: از خانم مرکل بخاطر این که مسئله هنگ کنگ را در دیدارهایش در پکن مطرح کرد اما آنچه که او گفت بسیار کمتر از میزان توقع هنگ کنگی ها شفاف بود.
وی تاکید کرد که منافع تجاری آلمان نباید باعث شود که ارزشهای بین المللی مانند انتخابات آزاد به حاشیه رانده شوند.
صدراعظم آلمان در شرایطی به سفر خود به چین با همراهی یک هیات بزرگ تجاری و امضای چندین قرارداد پایان داد که درباره بسیاری از مسایل با مقام های پکن از جمله تحولات هنگ کنگ، اوضاع اقلیمی، مسایل اقتصادی و جنگ تجاری چین و آمریکا گفت و گو کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha