«مهدی نوید ادهم» در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره میزان اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهارداشت: امروزه اجرای این سند به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش مطرح است و همه وزرا خود را ملزم به اجرای آن دانسته و بستر اجرایی آن بیش از پیش فراهم آمده است.
وی افزود: سال گذشته چهار زیرنظام مصوب داشتیم که دو زیرنظام دیگر نیز در این مدت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. هر زیرنظام ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد. همچنین ۵۳۰ برنامه تدوین شده که باید عملیاتی شود و یک گام به اجرای کامل نزدیکتر شده ایم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به برگزاری دوره های آموزشی و جلسات توجیهی برای مدیران مناطق پیرامون سندتحول بنیادین در تابستان اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی قبلی مدارس ۲۰ سال قبل تدوین شده بود که اخیرا مبتنی بر این سند بازنگری شده و اگر در جلسات آتی شورا تصویب شود در سال تحصیلی جاری اجرا می شود.
نوید ادهم درباره معضل کنکور هم اظهارداشت: همه مسئولان و متخصصان به جد مخالف کنکور هستند، اما عجیب است که باوجود این شرایط مشکل کنکور حل نمی شود. گاهی آدرس اشتباه میدهند و آموزش و پرورش را به علت ابهام درفرآیند سنجش تحصیلی مقصر جلوه میدهند در حالی که بارها در جلسات مختلف اثبات کرده ایم که کم و کاستی در سیستم ارزشیابی و صدور مدارک وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد کردم معاون آموزشی وزارت علوم عهده دار این موضوع باشد و نه سازمان سنجش، گفت: با این شیوه ارزشیابی تست زنی سه چهار ساعته که سرنوشت نسلی را بخواهد تعیین کند مخالف هستیم. ضمن اینکه یک مافیا هم در کنارش شکل می گیرد و شاهد اضطراب خانواده ها خواهیم بود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یک عامل کلیدی را نوع نگاه به آموزش و پرورش دانست و گفت: کوچک انگاری آموزش و پرورش یکی از خطاهای استراتژیک در حکمرانی و مدیریت کلان کشور بوده و علت این است که الگوی توسعه، انسان گرا نبوده است. تا این پدیده تلخ حاکم است وضع آموزش و پرورش همین خواهد بود و باور دارم که باید تحول جدی در مدیریت کلان رخ دهد.
نوید ادهم افزود: یک مانع بیرونی هم کنکور است. در داخل آموزش و پرورش نیز چند مانع وجود دارد که یک مورد مدیریت سیستم است. یکی از اصلی ترین چالش ها بی ثباتی مدیریتی و ضعف های مدیریتی است. چهار وزیر و دو سرپرست در این دولت داشته ایم. دولت های قبل هم اینگونه بودند.
وی خاطرنشان کرد: ما برای نظام آموزش و پرورش و تربیت مدیر آنچنان که باید کاری انجام نمیدهیم. ۱۰۰ سال از تاسیس تربیت معلم گذشته اما هنوز یک دانشکده تربیت مدیریت آموزشگاهی نداشته ایم.
نظر شما