وزیران خود را ملزم به اجرای سند تحول بنیادین می دانند

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تمام وزیران آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای سند تحول بنیادین دانسته اند و بستر اجرایی آن بیش از پیش فراهم شده است.

«مهدی نوید ادهم» در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره میزان اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهارداشت: امروزه اجرای این سند به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش مطرح است و همه وزرا خود را ملزم به اجرای آن  دانسته و بستر اجرایی آن بیش از پیش فراهم آمده است.

وی افزود: سال گذشته چهار زیرنظام مصوب داشتیم که دو زیرنظام دیگر نیز در این مدت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. هر زیرنظام ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد. همچنین ۵۳۰ برنامه تدوین شده که باید عملیاتی شود و یک گام به اجرای کامل نزدیکتر شده ایم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به برگزاری دوره های آموزشی و جلسات توجیهی برای مدیران مناطق پیرامون سندتحول بنیادین در تابستان اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی قبلی مدارس ۲۰ سال قبل تدوین شده بود که اخیرا مبتنی بر این سند بازنگری شده و اگر در جلسات آتی شورا تصویب شود در سال تحصیلی جاری اجرا می شود.
نوید ادهم درباره معضل کنکور هم اظهارداشت: همه مسئولان و متخصصان به جد مخالف کنکور هستند، اما عجیب است که باوجود این شرایط مشکل کنکور حل نمی شود. گاهی آدرس اشتباه می‌دهند و آموزش و پرورش را به علت ابهام درفرآیند سنجش تحصیلی مقصر جلوه می‌دهند در حالی که بارها در جلسات مختلف اثبات کرده ایم که کم و کاستی در سیستم ارزشیابی و صدور مدارک وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد کردم معاون آموزشی وزارت علوم عهده دار این موضوع باشد و نه سازمان سنجش، گفت: با این شیوه ارزشیابی تست زنی سه چهار ساعته که سرنوشت نسلی را بخواهد تعیین کند مخالف هستیم. ضمن اینکه یک مافیا هم در کنارش شکل می گیرد و شاهد اضطراب خانواده ها خواهیم بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یک عامل کلیدی را نوع نگاه به آموزش و پرورش دانست و گفت: کوچک انگاری آموزش و پرورش یکی از خطاهای استراتژیک در حکمرانی و مدیریت کلان کشور بوده و علت این است که الگوی توسعه، انسان گرا نبوده است. تا این پدیده تلخ حاکم است وضع آموزش و پرورش همین خواهد بود و باور دارم که باید تحول جدی در مدیریت کلان رخ دهد.
نوید ادهم افزود: یک مانع بیرونی هم کنکور است. در داخل آموزش و پرورش نیز چند مانع وجود دارد که یک مورد مدیریت سیستم است. یکی از اصلی ترین چالش ها بی ثباتی مدیریتی و ضعف های مدیریتی است. چهار وزیر و دو سرپرست در این دولت داشته ایم. دولت های قبل هم اینگونه بودند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای نظام آموزش و پرورش و تربیت مدیر آنچنان که باید کاری انجام نمی‌دهیم. ۱۰۰ سال از تاسیس تربیت معلم گذشته اما هنوز یک دانشکده تربیت مدیریت آموزشگاهی نداشته ایم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha