علی خاکی صدیق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: در سال ۹۷ تعداد ۱۸۳ هزار و ۳۱۶ نفر قبول شدند اما امسال ۱۷۰ هزار و ۵۰۴ نفر به دوره کارشناسی ارشد راه یافتند که کاهش هفت درصدی را نشان می دهد.
وی با اشاره به گله مندی دانشگاه ها از بی کیفیت بودن پذیرش در تحصیلات تکمیلی به ویژه کارشناسی ارشد، تصریح کرد: گلهمندی عمومی در دانشگاه ها از نظر کیفیت ورودی های تحصیلات تکمیلی وجود دارد. اما در دوره دکتری طبق فرمول ها درصدی از داوطلبان توسط مصاحبه برای تحصیل در این دوره تعیین می شوند و مصاحبه نظر دانشگاه را برای پذیرش داوطلبان به نوعی تامین می کند.
وی با اشاره به انتقاد روسای دانشگاه ها گفت: روسای دانشگاه ها از ورودی های کارشناسی ارشد گله دارند و بر اساس مطالعات معاونت آموزشی وزارت علوم، چند معیار روی کیفیت ورودی های کارشناسی ارشد تاثیر گذار است.
خاکی صدیق با بیان اینکه اکثر موسسات و دانشگاه ها علاقه مند به جذب دانشجویان بیشتری هستند، ادامه داد: در سطح کلان تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد خیلی بیش از یک عدد بهینه است و ساماندهی روی تعداد ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه در صورت همراهی دانشگاه ها این میزان از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد را می توان پایین تر آورد، افزود: در راستای جذب زیاد دانشجو در دانشگاه ها، متقاضیانی که متوسط پایین هستند در بسیاری از دانشگاه ها به طور پراکنده تحصیل می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره معیار دیگری برای در پذیرش کارشناسی ارشد یادآور شد: شیوه پذیرش در کیفیت ورودی ها تاثیر می گذارد؛ البته این موضوع در اختیار معاونت آموزشی وزارت علوم نیست اما امکان ارائه پیشنهاد آن را در شورای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد.
خاکی صدیق با اشاره به شیوه پذیرش دانشجو به روش آ.ت.ت(آزمون تشریحی تکمیلی) گفت: این طرح مخالفان و موافقانی دارد اما در طول سال هایی که در دانشگاه ها اجرا شد عمده دانشگاه ها از اجرایی سازی آن ابراز رضایت داشتند.
وی تاکید کرد: برخی متقاضیان و داوطلبان احساس می کنند این طرح شاید به ضررشان باشد اما می توان طرح آ.ت.ت اصلاح شده ای را به شورای سنجش و پذیرش ارائه داد که تصویب آن منوط به مصوبه این شورا است.
به گفته معاون وزیر علوم، این معیار روی کاهش گله مندی دانشگاه ها از بی کیفیت بودن پذیرش کارشناسی ارشد تاثیر دارد.
خاکی صدیق در مورد کاهش ظرفیت دانشجو در کارشناسی افزود: دانشگاه های سطح بالای کشور ظرفیت دوره کارشناسی را نسبت به افزایشی که در کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، پایین آوردند و اکنون نسبت ورودی ها و خروجی ها در دانشگاه های سطح خوب مساوی است.
وی تاکید کرد: افزایش کیفیت در کارشناسی ارشد را فقط با همکاری دانشگاه ها می توان اصلاح کرد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی تواند دخالتی در این رابطه داشته باشد چرا که استقلال و خودمختاری دانشگاه ها زیر سوال می رود./
نظر شما