۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83504151
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلایل شکست پروژه تازه وهابیت در عراق  از نگاه روزنامه نگار عمانی

تهران – ایرنا – علی بن مسعود المعشنی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی عمان با انتشار گزارشی درباره ناکامی و شکست برنامه های آشوبگران در عراق مهم ترین علت آن را رفتارها و شعارهایی دانست که به اعتقاد وی، این حرکت را از ابعاد ملی خارج و حمایت برخی عناصر سلفی و وهابی از آن را برملا کرد.

وی در این گزارش که در مجله «العصر» منتشر شد، افزود، ‌افکار عمومی در عراق پس از مشاهده سر دادن شعارهای ضد ایرانی از سوی عناصر جیره خوار و فریب خورده در آشوب اخیر این سوال را مطرح کردند که چرا تظاهرکنندگان پرچم اسراییل و آمریکا را به آتش نکشیدند و علیه آنها شعار ندادند که عراق را بمباران و یک میلیون شهروند عراقی را قتل عام کردند.

این روزنامه نگار عمانی ادامه داد،  سر دادن شعارهایی علیه ایرانی ها نیز از سوی آشوبگران در عراق و عناصر حاضر در اعتراض ها باعث تداعی رویکرد نژادپرستانه گروه های تروریستی سوریه و شعارهای آنان علیه شیعیان در اذهان عمومی عراق شد و در واقع عناصر مزبور با این اقدام خود برای مردم عراق ثابت کردند که رویکردشان یک حرکت مردمی ملی گرایانه فراگیر و گسترده نیست.

برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد از روز سه‌ شنبه گذشته شاهد حضور آشوبگران و حمایت برخی کشورهای همسایه عراق نظیر عربستان و رژیم صهیونیستی و امریکا از آن بود که بسرعت این موضوع از سوی دولت عراق مدیریت شد و اکنون آرامش به این کشور بازگشته است.

تحلیلگر عمانی با اشاره به حمله آشوبگران و خرابکارانه به موسسه های دولتی در عراق و اقدام برنامه ریزی شده آنان در این خصوص و محکومیت این اقدام از سوی افکار عمومی در منطقه و جهان افزود، برپایی این برنامه اعتراضی پس از هدف قراردادن آرامکو نیز بر شک و تردیدها در خصوص تلافی جویانه بودن عوامل پشت پرده چنین آشوبی افزود.

نیروهای انصارالله یمن اواخر شهریور ماه پس از چهار سال و نیم بمباران از سوی عربستان به تلافی جنایات این کشور با ۱۰ فروند پهپاد پالایشگاه آرامکو را بمباران کردند.

المعشنی با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاکم بر عراق را نمی توان با درگیری و کشمکش و تنش و تشنج حل و فصل کرد، نوشت، ‫اکثر کسانی که از هشتگ اصلی مربوط به آشوب در عراق استقبال کردند، شهروندان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس،  سلفی ها و وهابی ها بودند و تنها شش درصد از این هشتگ توسط عراقی ها ارسال شد و همین امر به اعتراضات اخیر در عراق چهره نژادپرستانه و سیاسی بخشید و باعث شده تا جایگاه و موقعیت این حرکت در میان افکار عمومی عراق به شدت ضعیف و مخدوش شود.

وی با اشاره به این که روسا و اعضای قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضائیه عراق طی یک فرآیند دمکراتیک و برگزاری انتخابات برگزیده می شوند، افزود،  عربستان و به دنبال آن رسانه های گروهی و عناصر عراقی وابسته به سعودی ها همواره دولت های عراق را با توجه به چنین روندی برای انتخاب به دنباله روی از تهران متهم می کنند و در واقع آنان با چنین اتهامی باعث تحریک هواداران دولت عراق علیه آشوبگران شدند.

 این روزنامه نگار عمانی در پایان نوشت،  حمایت کشورهای بیگانه و رسانه های گروهی شان از حرکت اعتراض آمیز در عراق در واقع یک نوع تبلیغات منفی برای آن به شمار رفت و باعث شد تا شرکت کنندگان در تظاهرات به عنوان مزدور و جیره خوار بیگانگان شناخته شوند.

۴۸۷

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha