«یاشار مطلبزاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر یک معلم با جان و دل، تمرکز خود را بر روی استعدادیابی ورزشی دانشآموزان بگذارد، بدون شک پشتوانهسازی انجام خواهد داد. افزون بر این، مربی مدارس میتواند با تربیت ورزشکاران نخبه دانشآموزی خود را در سطح ملی نیز مطرح کند؛ سطحی که از مسابقات درون مدارس شروع و در نهایت به تیم کشوری خواهد رسید. ورزش بخشی از پرورش استعدادهای ذاتی دانشآموزان است و اگر مربیان ورزشی مدارس به این مهم توجه کنند میتوانند به درستی زمینه را برای معرفی نخبگان فراهم کند. البته نخستین اولویت برای تشخیص یک نخبه دانشآموز، داشتن شخصیت ملی و قهرمانی است چون در ادامه او به رقابتهای ملی و جهانی خواهد رفت و نماینده ۱۴ میلیون دانشآموز ایرانی به شمار میرود؛ بعد از شخصیتی باید بر ویژگی های فنی رشته اولویت داشته باشد.
دانش آموخته مدیریت ورزشی در مقطع دکتری در ادامه یادآور شد: در یک دهه گذشته استخدامهای خوبی توسط وزارت آموزش و پرورش برای تقویت بنیه ورزشی دانشآموزان انجام شده و بیشتر مربیان مدرک کارشناسی ارشد و دکترا رشته تربیت بدنی دارند. آنان همچنین در زمان گزینش مدارکی درباره تواناییهای خود را به وزارتخانه ارائه میکنند تا شرایط و توانایی این معلمان سنجیده شود. همچنین در حین خدمت میتوانند دورههای مربیگری و استعدادیابی را بگذرانند تا رسالت استعدادیابی در مدارس متوقف نشود. البته برای رسیدن به سطح مطلوب استعدادیابی هم نیاز به نیروی بیشتر هست و هم دورههایی که معلم بتواند به شرایط ایدهآل برسد.
مطلبزاده با یادآوری قدرت فوتسال ایران در آسیا و جهان گفت: در سه بخش فوتسال مردان، زنان و فوتسال دانش آموزی قهرمان آسیا هستیم. البته برخی باور دارند که فوتسال در خون ایرانی است اما این پیشرفت بدون برنامه شکل نگرفته بلکه حاصل برنامهریزی بلند مدتی است که در چند دهه گذشته در بخشهای پایه انجام شده است. در بخش دانشآموزی در مسابقات جهانی نایب قهرمان شدیم و در مسابقه فینال به برزیلی باختیم که در جهان تیم و قدرت برتر فوتسال به شمار میرود. البته کشورهای دیگری مانند تایلند بر روی این رشته سرمایه گذاری کردند. اندونزی نیز با استخدام سرمربیان ژاپنی توانسته در بخش فوتسال دانشآموزی سرمایهگذاری کند و فوتسال چین نیز در نیمه نهایی حضور پیدا کرد. تیم ایران در مرحله نیمهنهایی این بازیها با تیم قدرتمند و فیزیکی چین روبرو شد و با شکست این تیم به دیدار فینال رسید.
او با اشاره به مشکلات پیش روی نخبگان دانشآموزی فوتسال یادآور شد: تفکر حرفهای و کمبود بدنسازی ۲ مشکل پیش روی ورزشکاران این رشته است. تفکر حرفهای باید در دانشآموزان ورزشکار رشد کند. بازیکنی که ادعای حرفهای بودن دارد، نباید با معروف شدن دنبال حاشیه در فضای مجازی باشد، بلکه ساعت خواب و تغذیه آنان مطابق بر استانداردهای ورزش حرفهای باشد. بدون شک اگر این اصول در ورزشکاران نوجوان ایرانی فرهنگ سازی شود در بین همین تیم فوتسال دانشآموزی که عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد ستارههای فوتسال بیرون خواهد آمد.
وی در پایان با تمجید از نفرات اعزامی به رقابتهای قهرمانی دانشآموزان آسیا در تایلند گفت: ما در تمرینات ۴۵ تاکتیک به دانشآموزان یاد دادیم که تمامی آن را در بازیهای قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا پیاده کردند. این نشان میدهد آنان از هوش و استعداد خاصی برخوردارند. این توانمندی در نهایت موجب شد تا ایران مقتدرانه به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. البته تیم فوتسال دانشآموزی ایران سال ۲۰۱۶ نیز در مسابقات قهرمانی جهان در کرواسی عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. این تیم در فینال به فوتسال دانشآموزی برزیل باخت.
نظر شما