۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 1217
کد خبر: 83511496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات نظامی ترکیه در سوریه از نگاه روزنامه نگاران این کشور

ایرنا- آنکارا- عملیات نظامی ترکیه در سوریه که از ساعت ۱۶ روز گذشته با بمباران هوایی آغاز و از ساعت ۲۲ به بعد با ورود واحدهای نظامی این کشور به خاک سوریه بعدی جدید یافت در راس اخبار جامعه ترکیه ، کشورهای منطقه و جهان جای گرفته است.

شبکه های تلویزیونی خبری ترکیه از بعد از آغاز عملیات نظامی برنامه های عادی خود را قطع و بطور زنده اخبار مرتبط با عملیات را بطور زنده پوشش می دهند.

بعد از آغاز عملیات قریب به تمامی احزاب سیاسی ترکیه بجز حزب دمکراتیک خلقها حمایت خود از عملیات را اعلام و برای نیروهای نظامی ترکیه در منطقه آرزوی سلامتی و موفقیت کردند.

تیتر نخست تمامی مطبوعات روزنامه های ترکیه که در روز جاری منتشر شده اند در ارتباط با عملیات می باشد و بسیاری از مقاله نویسان ترکیه نیز سرفصل مقاله های خود را به این مساله اختصاص داده اند.

مواضع رسانه های نوشتاری ترکیه نیز در مساله عملیات متفاوت از موضعگیریهای احزاب سیاسی نیست و بجز یک بخش بسیار کوچک از رسانه های اکثریت مقاله ها و اخبار درج شده در روزنامه های ترکیه در حمایت از عملیات می باشد.

روزنامه ینی شفق برای خبر خود تیتر " اردوغان در ساعت ۱۶ آغاز عملیات چشمه صلح را اعلام کرد، اردوغان: اکنون روز اتحاد ملی است" را برگزیده است. روزنامه " استار" برای صفحه نخست خود تیتر " اردوغان به عنوان فرمانده کل قوا دستور را صادر و عملیات چشمه صلح آغاز شد" را بر گزیده است.  روزنامه حریت برای خبر خود تیتر " ابتدا عملیات هوایی و سپس زمینی آغاز شد" ، روزنامه " صباح" تیتر مواضع تروریستی با خاک یکسان شد" ، روزنامه " ملیت" تیتر عملیات چشمه صلح آغاز شد" را انتخاب کرده اند.

تونجا بنگین نویسنده روزنامه پرتیراژ ملیت در مقاله روز جاری خود با تیتر " کریدور صلح به رغم آمریکا" نوشت: نیروهای مسلح ترکیه بعد از دو عملیات قبلی خود در سوریه یک وظیفه دشوار دیگر را عهده دار شد و وظیفه تاسیس کریدور صلح را در شرق فرات بردوش گرفت.

بنگین با عنوان اینکه با تحقق این هدف رویای تشکیل دولت  نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" در سایه حمایتهای آمریکا از میان برداشته می شود، نوشت: هدف دیگر این عملیات رهایی بخشیدن مردم منطقه از ترور و رهایی آنان از چنگال تروریستها است.

گونری جیوااوغلو روزنامه نگار کهنه کار ترکیه نیز در مقاله ای در ملیت با تیتر " کارت قرمز" نوشت: عملیات چشمه صلح نتیجه آمادگیهای دیپلماتیک طولانی مدت است، در این عملیات تمامی احتمالات درنظر گرفته شده و منطبق با آن برنامه ریزی شده است.

جیوااوغلو با تاکید بر اینکه این عملیات یک ماجراجویی نیست و عملیاتی است که می بایست، انجام میشد، نوشت: ترکیه در این راه با بسیاری موانع مواجه خواهد شد ولی هیچ چیزی نباید ترکیه را از راهی که در پیش گرفته است، بازدارد.

جیوااوغلو نوشت: ترکیه برای اشغال خاک سوریه در ان کشور حضور ندارد برای امنیت خود در آن کشور است ، ترکیه این عملیات را برای تمامیت ارضی سوریه، بازگشت میلیونها سوری به خانه و کاشانه خود انجام داده است.

وردا اوز روزنامه نگار ترکیه در مقاله خود در ملیت به سخنان طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به هنگام بازگشت از صربستان در سه روز پیش جای داد.

به نوشته اوزر، اردوغان به هنگام بازگشت در هواپیما به خبرنگاران همراه خود گفت که مساله ترکیه در سوریه با کردها نمی باشد، ترکیه مساله ای با کردها ندارد و مجادله ترکیه با نیروهای یگان مدافع خلق که جنایات جنگی مرتکب شده است، می باشد.

اردوغان با تاکید بر اینکه بازگشت پناهجویان به خانه و کاشانه خود شرط اساسی است، گفت: مجادله ترکیه با تروریستها است، ترکیه تاکنون پنچ هزار عضو داعش را دستگیر کرده است و در بین دستگیرشدگان کرد وجود ندارد، بخش عمده آنها را اتباع اروپایی تشکیل می دهند.

به نوشته اوزر، اردوغان در زمینه عملیات ترکیه در سوریه گفت: طبق قرارداد آدانا اگر دولت سوریه علیه پ.ک.ک تدبیری اتخاذ نکند و یا نتواند اتخاذ بکند نیروهای ترکیه حق متواری ساختن آنها را دارد.

اردوغان در زمینه تماس با دولت سوریه که از سوی برخی احزاب ترکیه درخواست شده است، گفت: سازمانهای اطلاعاتی دو کشور در ارتباط با یکدیگر هستند ولی من تماس مستقیم با بشار اسد را ترجیح نمی دهم .

محمدبارلاس روزنامه نگار کهنه کار ترکیه نیز در مقاله خود در روزنامه صباح نوشت: ترکیه در صدد بنا نهادن مجدد ساختار موجود در سوریه است. در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات تلاش برای تشکیل یک دولت دست نشانده کرد در شمال سوریه نیز از میان برداشته خواهد شد و بدینگونه تمامیت ارضی سوریه می تواند حفظ شود.

علی بایرام اوغلو مقاله نویس روزنامه کارار نیز در مقاله روز جاری خود در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه نوشت: خط حائل امنیتی مورد نظر اردوغان در مرزهای ترکیه با سوریه موجب قطع ارتباط کردهای ترکیه و سوریه خواهد شد و با لحاظ تغییر ساختار جمعیتی مناطق مرزی سوریه و راندن عربها از این مناطق و جایگزین ساختن کردها بجای اعراب در بعد از جنگ سوریه این یک مساله بسیار مهم خواهد بود.

مصطفی کاراعلی اوغلو نیز در مقاله خود در روزنامه کارار نوشت: عملیات جاری در سوریه یکی از بزرگترین عملیاتهای نظامی است که ترکیه در تاریخ معاصر خود انجام داده و این عملیات با مخالفت گسترده جهانی مواجه شده و ترکیه به موازت عملیات برای تشریح دلایل خود می باید فعالیت گسترده دیپلماتیکی در سطح جهان را آغاز کند و تهدیدهایی که برپایه آن تهدیدها  اقدام به عملیات کرده را بتواند به جهانیان و مخالفین عملیات تشریح کند.

ابراهیم سینمیللی اوغلو سرمقاله نویس روزنامه ینی یاشام نزدیک به حزب دمکراتیک خلقها، در مقاله خود نوشت:  درخواست در زمینه بیرون راندن مردم مناطق مجاور از مرزهای ترکیه، تشکیل یک دولت وابسته به خود در آن منطقه و درخواست مالی این مساله از کشورهای دیگر به مثابه مسخره کردن عقل و ذهنیت دیگر کشورها است.

وی با عنوان اینکه هدف ترکیه ایجاد یک منطقه امن در مرزهای خود با سوریه در داخل خاک آن کشور به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر است، نوشت: ترکیه خواستار راندن کردها، علویها، سریانیها، ارمنیها از آن مناطق، برچیدن ساختار دمکراتیک آن مناطق و اسکان ۳.۵ میلیون پناهجو در این مناطق است و گفته می شود ترکیه می خواهد نیروهای داعش را نیز در این منطقه اسکان دهد.

سینمیللی اوغلو با طرح این سوال که این وضعیت ترکیه را به کجا خواهد رساند؟ نوشت: این وضعیت پاکستان را در اذهان تداعی می کند، نیروهای طالبان که از افغانستان به پاکستان آمده بودند، پاکستان را به یک جهنم تبدیل کردند و نیروهای داعش که تعداد آنان گفته می شود ۷۰ الی ۸۰ هزار نفر است نیز که در نزدیکی مرزهای ترکیه استقرار خواهند یافت و می توانند ترکیه را به دریای خون تبدیل کنند

سینمیللی اوغلو با اشاره به سخنان اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: طبق گفته های اردوغان در صورت تشکیل منطقه حائل مورد درخواست وی هزینه ساخت و ساز روستاها در این مناطق در مرحله نخست ۲۶ میلیارد دلار و در مرحله بعدی نیز ۵۳ میلیارد دلار خواهد بود و امکان تقبل این هزینه از سوی ترکیه ممکن نخواهد بود.

حسین کالکان دیگر مقاله نویس ینی یاشام در مقاله خود با تیتر " دوران دشوار ترکیه در سوریه" نوشت: اردوغان به چنین عملیاتی در سوریه نیاز دارد زیرا اردوغان برای تحکیم قدرت از دست داده خود نیاز به یک داستان جدید دارد ولی نه در صجنه سیاست و نه صحنه اقتصاد شرایط برای یک داستان جدید مهیا نیست و اردوغان تنها می تواند یک حماسه را دستاویزی برای خود قرار دهد.

کالکان با تاکید بر اینکه عملیات نظامی ترکیه در سوریه تاثیر مرگباری بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت، نوشت: صحبت از عملیت نظامی موجب افت ارزش لیر ترک  شده و سرمایه گذاران به سرعت شروع به ترک ترکیه کرده اند و در روزهای آتی این روند تسریع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha