۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 2038
کد خبر: 83513471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حمله به نفتکش ایران در کانون توجه رسانه های کشور

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی حمله موشکی به نفتکش ایرانی سابیتی در روز گذشته را در کانون توجه خود قرار دادند و در این ارتباط گزارش ها و تحلیل های مختلفی را منتشر کردند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، حمله اخیر به نفتکش ایران در دریای سرخ باعث شد تا گمانه زنی ها درباره عاملان حمله به این نفتکش در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد اما تا کنون تنها صحت برخورد ۲ موشک به این نفتکش تایید شده است اما همچنان این موضوع که چه طرفی این حمله را انجام داده در حالی از ابهام قرار دارد. 

با نگاهی به رسانه های داخلی در می یابیم که رسانه های اصلاح طلب موضوع تاثیر رویدادهای اخیر را بر قیمت بازار نفت بررسی کرده اند و بر این اعتقادند که اگرچه یک کشتی خیلی نمی‌تواند روی بازار نفت تأثیر بگذارد اما یک جو روانی ایجاد می‌کند که در کوتاه‌مدت روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد اما این جو ماندنی نیست و مدت زیادی نمی‌تواند روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

رسانه های اصولگرا هم در این باره آورده اند که حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ؛ حماقتی که بی‌جواب نخواهد ماند. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تحقیقات در مورد عامل این حمله ‌تروریستی یا سفارش دهندگان آن در حال انجام است. به یقین پس از پایان تحقیقات مقصر این حملات از پاسخی سخت در امان نخواهند بود. پاسخی که می‌تواند نقطه پایانی بر هرگونه خیال باطل در مورد حمله به کشتی‌های ایرانی باشد.

رسانه های اصلاح طلب 

ناامن‌شدن خطوط کشتیرانی و قیمت نفت
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان نگرانی بازار نفت از حوادث زنجیره‌ای در خاورمیانه، نوشت: ایران کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کند؛ اما همان صادرات اندک هم تحت تأثیر مزاحمت‌های ناشی از تحریم‌ها و حوادث خاورمیانه است. از یک سو نفت‌کش‌های ایرانی توقیف می‌شوند و از سوی دیگر در جدیدترین اقدام، یکی از نفت‌کش‌های متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران یعنی سابیتی با اصابت دو موشک، از ادامه مسیر باز می‌ماند. اقتصاد نفتی ایران این روزها اگرچه تلاش می‌کند بدون وابستگی به نفت اداره شود؛ اما قطعا از این تنش‌ها تأثیر می‌گیرد و البته بازار جهانی نفت هم از این مسائل بی‌نصیب نخواهد ماند. کارشناسان حوزه نفت بر این باورند که قطعا هدف قرارگرفتن نفت‌کش ایرانی با دو موشک، بر بازارهای آنی نفت تأثیرگذار خواهد بود؛ اما در درازمدت این وضعیت عرضه و تقاضا است که قیمت نفت را تعیین می‌کند. وضعیت عرضه و تقاضا هم تابع تحولاتی است که در یک سال آینده رخ می‌دهد. البته محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، درباره تکرار حوادث زنجیره‌ای و ناامن‌شدن خطوط کشتی‌رانی هشدار می‌دهد و تداوم این حوادث زنجیره‌ای را عاملی برای ایجاد نگرانی در بازار نفت اعلام می‌کند.

روزنامه اعتماد می نویسد: چند ماهی است که بازار نفت با ریسک‌های مختلفی روبه‌رو است. حمله به آرامکو و اخیرا نیز مورد هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی از جمله این ریسک‌ها هستند. با وجود اینکه در حملات اخیر چندین میلیون بشکه نفت از بین رفت اما این حوادث تاثیر کوتاه‌مدت و کمی بر قیمت نفت داشت. این قبیل حوادث نشان می‌دهد که مخاطرات ژئوپولتیکی تاثیر زیادی بر قیمت‌ نفت نمی‌گذارند. 

خطیبی به این پرسش که آیا حمله به نفت‌کش ایرانی بر قیمت جهانی نفت تأثیرگذار است، این‌گونه پاسخ می‌دهد: این اتفاق تأثیرات روانی بر بازار نفت دارد. اگرچه یک کشتی خیلی نمی‌تواند روی بازار نفت تأثیر بگذارد؛ اما یک جو روانی ایجاد می‌کند که در کوتاه‌مدت روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد؛ اما این جو ماندنی نیست و مدت زیادی نمی‌تواند روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

تغییر جایگاه نفت عنوان یادداشتی محسوب می شود که در روزنامه اعتماد منتشر شده است. در این یادداشت می خوانیم: چند ماهی است که بازار نفت با ریسک‌های مختلفی روبه‌رو است. حمله به آرامکو و اخیرا نیز مورد هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی از جمله این ریسک‌ها هستند. با وجود اینکه در حملات اخیر چندین میلیون بشکه نفت از بین رفت اما این حوادث تاثیر کوتاه‌مدت و کمی بر قیمت نفت داشت. این قبیل حوادث نشان می‌دهد که مخاطرات ژئوپولتیکی تاثیر زیادی بر قیمت‌ نفت نمی‌گذارند. شاید وقت آن رسیده که به این قضیه اذعان شود که نفت اهمیت خود را به عنوان کالای استراتژیک و سیاسی از دست داده و در واقع عوامل موثر بر قیمت، عرضه و تقاضاست. علاوه بر عرضه و تقاضا عوامل دیگری نیز بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد. افزایش تولید نفت شیل، رویکرد مثبت کشورها به انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنین مازاد عرضه نفت در بازار، قیمت را کنترل می‌کند. در واقع این حوادث که قبلا روی بازار نفت تاثیر می‌گذاشت دیگر تاثیری ندارد. به بیان دیگر نباید به افزایش قیمتی که به واسطه این حوادث رخ می‌دهد، وابسته بود چراکه واقعی نیستند و سریع تخلیه می‌شوند. عامل دیگر تغییر جایگاه نفت است. به این معنا که نفت دیگر کالای سیاسی نیست.

واکسینه شدن بازار نفت بر ناآرامی ها و حوادث غیرمترقبه

روزنامه اعتماد در مطلبی آورد: بازار نفت مدت‌هاست با انواع ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و... مواجه است. درگیری‌های نظامی در خاورمیانه و حمله به نفتکش‌ها در چند ماه اخیر نیز به ریسک و نااطمینانی این بازار افزوده است. با وجود اینکه هر کدام از این ریسک‌ها افزایش قیمت به دنبال دارند اما حوادث اخیر نفتی در منطقه خاورمیانه ثابت کرده که قیمت نفت نسبت به حوادث اینچنینی تقریبا واکسینه شده یا تغییرات قیمتی بسیار کم و کوتاه‌مدتی رخ می‌دهد. درستی این گزاره در تغییر قیمت نفت پس از حمله به آرامکو قابل مشاهده بود. با وجود کاهش ناگهانی پنج درصد از عرضه جهانی نفت، قیمت‌ها تنها ۱۰ درصد افزایش یافت که پس از ۱۰ روز نیز به قبل از حمله بازگشت. بامداد روز گذشته نیز در پی حمله موشکی به نفتکش ایرانی SABITI در نزدیکی جده که با توجه به آمارهای غیررسمی، یک میلیون بشکه نفت با خود حمل می‌کند، قیمت نفت ۲ درصد رشد داشت. شرکت ملی نفتکش اعلام کرد که این نفتکش در حال حرکت به سمت ایران است. پیش‌تر در این محل دو نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های هپینس و HELM دچار نقص فنی شده بودند.  از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند، قیمت نفت تا پایان سال جاری تغییر زیادی نخواهد داشت و در محدوده فعلی نوسان‌های جزیی می‌کند. روز گذشته و در کنفرانس نفت و پول که در لندن برگزار شد، دورنمای قیمت نفت در محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار پیش‌بینی شد.  فعالان حوزه انرژی معتقدند تا زمانی که آینده جنگ تجاری مبهم و تنش‌ها در خلیج فارس افزایش یابد، آینده‌ای از رشد تقاضای انرژی برای کشوری قابل ترسیم نخواهد بود.

همزمانی حمله به نفتکش ایرانی با سفر عمران خان به تهران

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه شرق با میان تیتر ادامه ماجرای نفت‌کش‌ها در غرب آسیا، آمده است: این حادثه، تازه‌ترین نمونه از حوادثی است که در ماه‌های اخیر در این منطقه برای نفت‌کش‌ها رخ داده ‌است. پیش‌تر در حوالی بندر فجیره امارات حوادثی برای نفت‌کش‌ها رخ داده بود و در حوالی تنگه هرمز نیز یک نفت‌کش اماراتی و یک نفت‌کش بریتانیایی ازسوی ایران توقیف شده بود. در حوالی عربستان نیز دو نفت‌کش ایرانی دچار حادثه شدند. از سوی دیگر، نفت‌کش گریس وان که حامل نفت ایران بود، در حوالی آب‌های جبل‌الطارق ازسوی نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. این حادثه اما برای برخی یادآور اتفاق دیگری در محدوده دریای عمان بوده ‌است. پیش‌تر در خرداد، هم‌زمان با سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، به تهران که از دید برخی در تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام شده بود، یک نفت‌کش ژاپنی و یک نفت‌کش نروژی در جنوب ایران دچار حادثه شدند. آن زمان آمریکا به‌سرعت ایران را به دست‌داشتن در این حادثه متهم کرد. از جمله استدلال‌های مخالفان این اتهام‌زنی که با اسناد قانع‌کننده نیز همراه نبود، هم‌زمانی این حادثه با سفر آبه شینزو بود که دیدار با رهبر ایران را نیز در برنامه‌های خود داشت. ناظران این حوزه می‌گفتند اگر ایران قصد اقدام خصمانه علیه ژاپن داشت، نخست‌وزیر این کشور را در حد دیدار با رهبر ایران میزبانی نمی‌کرد. نکته قابل‌توجه درباره حادثه جمعه این است که حمله به نفت‌کش ایرانی در نزدیکی عربستان در حالی رخ می‌دهد که یک روز بعد از آن، یعنی امروز شنبه، عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، در ایران است. گزارش‌ها در روزها و هفته‌های گذشته نیز حاکی از آن است که عمران‌خان، کم‌وبیش مانند آبه شینزو، برای رایزنی و میانجیگری درراستای کاهش تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی به تهران می‌آید.

به گزارش روزنامه ایران، در سطح تحلیل ناظران حمله موشکی به نفتکش ایران را با تحولات اخیر در منطقه از جمله نشانه‌های مثبتی که از تلاش‌ها برای میانجیگری میان ایران و عربستان دیده شده است، بی ارتباط نمی‌دانند. پیش‌تر در جریان سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نیز حمله همزمان به نفتکش‌های ژاپن در خلیج فارس با چنین ارزیابی‌هایی همراه بود. آخرین خبرها از نفتکش سانحه دیده سابیتی اما حکایت از آن دارد که این نفتکش بعد از پایداری وضعیت کلی با سرعتی کم در حال ترک منطقه و حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس است.

روزنامه آرمان ملی گزارش داد: با توجه به آن که به نوشته نشریه پاکستانی «تریبون» عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان روز شنبه به منظور میانجیگری میان تهران و ریاض به ایران می‌آید، می‌توان امیدوار بود که جزئیات بیشتری از حقیقت ماجرا در گفت‌وگوهای دوجانبه مقامات کشورمان با عمران‌خان روشن شود. در یک سال اخیر هربار که ایران گامی به سوی صلح برداشته، دستی پنهانی تلاش کرده تا اوضاع را تغییر دهد. برای نمونه همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران یک کشتی ژاپنی در خلیج فارس هدف حمله قرار گرفت، همزمان با سفر عمران‌خان به ریاض برای میانجیگری به تأسیسات نفتی عربستان حمله و این بار نیز روز جمعه در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به یک کشتی ایرانی حمله شد؛ همزمانی‌هایی که به هیچ وجه نمی‌تواند اتفاقی باشد.

روزنامه آرمان ملی در بخشی از گزارش خود با عنوان صلح؛ قربانی توطئه‌ علیه «سابیتی» به سناریوهای احتمالی پرداخت و نوشت: در منطقه خاورمیانه کشورهایی وجود دارند که هر کدام می‌توانند انگیزه‌های قابل توجهی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی داشته باشند، با این وجود جدی‌ترین گزینه‌هایی که در خصوص بانیان احتمالی حمله به نفتکش ایرانی مطرح می‌شوند، عبارتند از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم اسرائیل. سناریوی اولی که در این باره مطرح شده می‌گوید حمله از خاک عربستان و توسط ارتش این کشور صورت گرفته؛ روایتی که جمهوری اسلامی از دامن زدن به آن می‌پرهیزد و می‌گوید دلایل کافی در این خصوص وجود ندارد. سناریوی دوم از آمریت سعودی‌ها در حمله موشکی به نفتکش ایرانی حکایت دارد. بر این اساس برخی کارشناسان می‌گویند عربستان به گروه‌های شبه نظامی منطقه سلاح و پول داده تا این چنین نفتکش ایرانی را هدف حمله قرار دهند. سناریو سوم اما نزدیکی بیشتری به واقعیت‌های موجود در منطقه دارد و بر اساس آن گفته می‌شود با توجه به پیشرفت‌هایی که در مذاکرات ایران و عربستان از طریق میانجی‌ها صورت گرفته، عواملی در منطقه تلاش می‌کنند تا از کاهش تنش و برقراری صلح جلوگیری کنند. با توجه به این سناریو رژیمی که بیش از همگان از تنش میان ایران و عربستان سود می‌برد اسرائیل است و در نتیجه شیطنت‌های اخیر در خاورمیانه چه در ماجرای نفتکش‌ها در خلیج فارس که تلاش شد ایران متهم شود و چه اکنون که ریاض به عنوان متهم مطرح است، نقش اصلی را تل‌آویو ایفا کرد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در این باره می‌گوید: «در شرایطی که دو کشور ایران و عربستان بر حسب نوع مواضع مقام‌های مختلف‌شان به طور مستقیم و یا تلویحی برای تنش‌زدایی مواضع‌شان را اعلام کردند انفجار نفتکش ایرانی کاملا مشکوک است». افزایش یک دلاری هر بشکه نفت نیز به نفع آمریکا تمام شد و همین امر هم احتمال دخالت اصلی‌ترین متحد واشنگتن در ماجرای نفتکش را تقویت می‌کند.

اوپک و کاهش تولید نفت 

این روزنامه در مطلبی آورده است: عدم تغییر قیمت نفت در پی توافق کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش همچنین رشد اقتصادی کند و تقاضای پایین آن باعث شده، اعضای اوپک به فکر کاهش بیشتر تولید باشند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در کنفرانس پول و نفت لندن ضمن اشاره به این موضوع گفت: «تمام گزینه‌ها باز هستند و تصمیم قاطع و مثبت برای ثبات بازار در ۲۰۲۰ گرفته می‌شود». به نظر می‌رسد، نشست آتی اوپک و متحدانش در جولای که در آن برای عرضه نفت برای ۹ ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود، دورنمای بلندمدت‌تری نسبت به کاهش تولید در آینده خواهد داد. با وجود اینکه اوپک و متحدانش برای قیمت بالاتر نفت تلاش می‌کنند اما به نظر می‌رسد، برخی کشورهای مهم تولیدکننده از جمله روسیه با این واقعیت که قیمت نفت بالاتر نمی‌رود، کنار آمده و خود را آماده آن می‌کنند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد این کشور پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را بر مبنای قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه نفت بنا نهاده است. او معتقد است که در میان‌مدت قیمت‌های نفت حدود ۵۰ دلار خواهد بود. هر چند او بر این نکته نیز پافشاری کرد که نفت ۵۰ دلاری یک پیش‌بینی محافظه‌کارانه است.

وزیر انرژی روسیه در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی جهان گفت: «پیش‌بینی ما از توسعه اجتماعی- اقتصادی روسیه بر مبنای این قیمت است. این قیمت پایین‌تر از قیمت فعلی نفت است که به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا نوسان دارد.»با توجه به اینکه بسیاری از کشورها دورنمای تیره و تار اقتصاد را عامل مهم برای کاهش قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۰ می‌دانند، ‌برخی مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی پیش‌بینی کرده‌اند قیمت نفت در افق زمانی بلندتر به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید بالاتر می‌رود. قیمت مدنظر این گروه از مدیران نفتی، ۷۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه تا ۵ سال آینده است.

واکنش جهانی و حمله به نفتکش ایرانی

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه شرق  با استفاده از میان تیتر آمریکا: خبر داریم؛ روسیه: عجله نکنید؛ چین: تعامل کنید، آمده است: در اولین واکنش‌های خارجی به این حادثه، سخنگوی ناوگان ۵ نیروی دریایی ایالات متحده که بر خاورمیانه نظارت دارد، گفت: «از گزارش‌های حادثه رخ‌داده‌شده در خصوص نفت‌کش ایرانی آگاه هستند». به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، سرهنگ پیت پاگانو توضیح داد هیچ اطلاعات دیگری دراین‌باره ندارند. از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد هم‌اکنون نمی‌توان مقصر پشت پرده این حادثه را تعیین کرد. همچنین گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به این خبر از طرفین مربوطه خواست تا با همکاری یکدیگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند.

روزنامه آرمان ملی گزارش داد: موضع‌گیری کشورها در خصوص حادثه نفتکش اغلب مبتنی بر ناآگاهی از عوامل این حمله تروریستی بود. رویترز نوشت؛ وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ اعلام کرد که هنوز برای تعیین مقصر این انفجار زود است. سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: «این ناوگان از گزارش‌های رسانه‌ای درباره بروز حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ مطلع است». پت پاگانو تصریح کرد: «ما اطلاعات بیشتری در این باره نداریم». سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی از طرفین مربوطه خواست تا به وسیله همکاری با یکدیگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند. دولت عربستان و دیگر کشورهای منطقه هنوز اظهار نظری در این خصوص نداشته‌اند.

این روزنامه در گزارش دیگری آورده است: خبرگزاری فرانسه نوشت؛ این حادثه باعث شد تا بهای نفت بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کند که این مساله نگرانی‌های تازه‌ای درباره عرضه نفت به وجود آورده است. رویترز، تارنمای «مارکت‌واچ»، بلومبرگ و... نیز در گزارش‌های خود افزایش بهای نفت را به عنوان تیتر انتخاب کردند.

 گمانه زنی ها از حمله به نفتکش ایرانی 

به گزارش روزنامه اعتماد، حساب کاربری «اینتل‌اسکای» در خبری مدعی شد: بر اساس اطلاعات موجود، حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ ساعت ۵ صبح روز جمعه با شلیک دو موشک از یک قایق توپدار اسراییلی انجام شده است. این قایق حرکت خود را ساعت یازده شب روز پنجشنبه از پایگاه دریایی اسراییل در جزیره دهاک اریتره آغاز کرده بود. این قایق ساعت ۴۵: ۲ بامداد جمعه در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بور سودان در آب‌های دریای سرخ مشاهده شده است. به گزارش «اعتماد»، تاکنون این گمانه‌زنی توسط ایران تایید نشده است.

نگاه داخلی به رویداد اخیر

خبرگزاری ایلنا در مطلبی آورد: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: «در شرایطی که دو کشور ایران و عربستان برحسب نوع مواضع مقام‌های مختلف‌شان به طور مستقیم یا تلویحی برای تنش‌زدایی مواضع‌شان را اعلام کردند، انفجار نفتکش ایرانی کاملا مشکوک است... ت. این اقدام (حمله به نفتکش ایرانی در آب‌های عربستان) بسیار مشکوک است که می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی، جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضا رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است یا طیف افراطی که در آشفته بازار سیاست و حکومت عربستان دارای قدرت و صاحب نقشی هستند، داشته باشد. معتقدم آن چیزی که مهم است جدایی دو مسیر در این اتفاق از یکدیگر است؛ نخست آنکه جمهوری اسلامی ایران از مسیر شکایت حقوقی و یافتن عامل این حمله تروریستی دریایی اقدام کند.»

روزنامه اعتماد با اشاره به مقاله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در فایننشال‌تایمز نوشت:  حمله به نفتکش ایران در دریای سرخ نه آغاز ناامنی در مسیر نقل و انتقال‌ انرژی در این محدوده بود و نه پایان آن خواهد بود مگر آنکه بازیگران منطقه‌ای به این درک برسند که بحران‌های منطقه‌ای راهکارهای منطقه‌ای می‌طلبند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان از زمان آغاز تنش در رابطه ایران و عربستان سعودی به فراخور تحولات روز پیشنهادهای متفاوتی را برای آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر روی میز گذاشته است. پیشنهادهایی که همگی با بی‌تفاوتی سعودی روبه‌رو شده‌اند. ماه گذشته میلادی بود که حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان همزمان با بالاگرفتن تنش در منطقه خلیج‌فارس ابتکار صلح هرمز را با عنوان «ائتلاف امید» ارایه کرد. ابتکاری برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و تامین امنیت و ثبات منطقه در سایه توافقنامه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه. ابتکار ایران با عنوان «ائتلاف امید» که حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از آن رونمایی کرد و محمدجواد ظریف نیز جزییات آن را در اختیار همتاهای خود از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار داد با استقبال عمومی در سطح منطقه‌ای روبه‌رو شده اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن به واسطه پاسخ مثبت بازیگران دولتی منطقه‌ای به این طرح نیست. ۲۴ ساعت پیش از حمله به نفتکش ایران در دریای سرخ و در چند مایلی ساحل جده، محمدجواد ظریف در مقاله‌ای که در روزنامه فایننشال‌تایمز منتشر کرد باز هم از ابتکارهای ایران برای بازگشت ثبات و امنیت به منطقه سخن گفت.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه منطقه ما در یک مقطع مهم تاریخی قرار گرفته است، نوشت: امروزه شاهد تشدید تنش‌ها و ناامنی‌ها به گونه‌ای هستیم که در صورت عدم کنترل زنجیره تصاعدی بحران، می‌تواند منجر به تهدیدات و تراژدی‌های غیرقابل توصیفی شود. جنگ چهار و نیم ساله یمن، این منطقه را در آستانه فاجعه قرار داده و منجر به حملاتی علیه آرامکو شده است. دیرزمانی است که در کشورهای جامعه تنگه هرمز، بی‌اعتمادی، دشمنی، درگیری و جنگ حاکم است. مدت‌های مدیدی است که کشورهای منطقه یا خود را تا به دندان مسلح کرده‌اند یا یکدیگر را مورد هجوم، بمباران و تحریم قرار داده‌اند. زمان‌های طولانی است که نیروهای خارجی از هزاران مایل دورتر برای نمایش قدرت خود، و نه برای محافظت از مردم ما، به این منطقه آمده‌اند و این موضوع مردم ما را از سال‌های دور رنج می‌دهد. می توانیم این انتخاب را داشته باشیم که کماکان و همراه با هم در این مسیر ناامنی، بی‌ثباتی و تنش بمانیم و منتظر اتفاقاتی ناشناخته باشیم. یا در عوض می‌توانیم صلح، امنیت، ثبات و رفاه برای همه را انتخاب کنیم.

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی از محسن جلیلوند استاد حقوق بین‌الملل آورد: تازمانی که مشخص نشود حادثه نفتکش ایرانی -سابیتی- که روز گذشته رخ داد، دقیقا به چه علت بوده است و اگر اقدام خرابکارانه‌ای در پس پرده بوده، چگونه و با حمایت چه کسانی صورت گرفته نمی‌توان در باره واکنشی که باید مقامات ایرانی نسبت به این موضوع داشته باشند نیز سخنی گفت. در هرصورت به نظر می‌آید که درنهایت این واقعه باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد.

این مسئله نشان می‌دهد که بعد از حوادثی مانند کشتی‌های نفتکش فجیره و حمله به آرامکو، عربستانی‌ها تلاش دارند با اتهامات واهی ایران را از طرقی تحت فشار قرار دهند. به این معنا که اگر حوثی‌های یمن آرامکو را می‌زنند ما نیز این توان را داریم تا در عراق تحرکاتی ایجاد و ایران را از این طریق تهدید کنیم و یا اگر کشتی‌های ما منفجر می‌شود ممکن است نفتکش ایرانی هم آسیب ببیند. به نظر می‌آید عربستان به فکر مقابله به مثل است و این مسئله تنش‌ها را افزایش می‌دهد به ویژه اینکه اگر ایران گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی را بردارد، مطمئنا وضعیت منطقه خاص تر خواهد شد. عده‌ای این سوال رامی پرسند که چرا باید چنین اتفاقی در شرایطی رخ دهد که ایران و عربستان به سمت کاهش تنش‌ها پیش می‌رفتند و قرار است نخست وزیر پاکستان به ایران بیاید تا به عنوان میانجی، رابطه این دوکشور را ترمیم کند؟

رسانه های اصولگرا

واکنش ها به حادثه نفتی اخیر

به گزارش روزنامه کیهان،  به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، سرهنگ «پیت پاگانو» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با اشاره به مطلع بودن از حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی رخ داده، اما گفت که هیچ اطلاعات دیگری در این‌باره ندارند.  وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای به حادثه پیش‌آمده برای نفتکش ایرانی و گزارش‌هایی از انفجار در بدنه آن در آب‌های نزدیک عربستان سعودی، واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه گفت هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.

گفته می‌شود، عمران خان فردا و با پیامی ‌از سوی سعودی به ایران می‌آید تا به تلطیف فضای فی‌مابین مبادرت کند در چنین شرایطی بنظر می‌رسد هجوم به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده در تعارض کامل با این هدف و به تعبیری متمرکز بر بازی دادن افکار عمومی جهانی باشد.«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز جمعه درباره انفجار در نفتکش ایرانی در آب‌های دریای سرخ صحبت کرد. شوانگ در این‌باره گفت، امیدواریم طرف‌های مرتبط با این حادثه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه با یکدیگر تعامل کنند.  با اینکه این انفجار بدنه نفتکش ایرانی در آب‌های نزدیک حریم دریایی عربستان سعودی رخ داده‌ اما مقامات این کشور هنوز درباره این حادثه اظهارنظر نکرده‌اند.

این روزنامه در مطلبی نوشت: حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ؛ حماقتی که بی‌جواب نخواهد ماند. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تحقیقات در مورد عامل این حمله ‌تروریستی یا سفارش دهندگان آن در حال انجام است. به یقین پس از پایان تحقیقات مقصر این حملات از پاسخی سخت در امان نخواهند بود. پاسخی که می‌تواند نقطه پایانی بر هرگونه خیال باطل در مورد حمله به کشتی‌های ایرانی باشد.

 همزمانی حمله به نفتکش ایرانی با سفر عمران خان به تهران

روزنامه کیهان گزارش داد: گفته می‌شود، عمران خان فردا و با پیامی ‌از سوی سعودی به ایران می‌آید تا به تلطیف فضای فی‌مابین مبادرت کند در چنین شرایطی بنظر می‌رسد هجوم به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده در تعارض کامل با این هدف و به تعبیری متمرکز بر بازی دادن افکار عمومی جهانی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha