۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبرنگار: 2537
کد خبر: 83516124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کشورهای عربی؛ رقابت با ترکیه یا حمایت از سوریه؟

تهران- ایرنا- اقدام نظامی ترکیه در سوریه و محکوم کردن این اقدام در نشست اتحادیه عرب در قاهره موضوعی است که رسانه‌ها و تحلیلگران عربی به آن پرداخته و آن را تحلیل و بررسی کرده‌اند. برخی از رسانه‌ها با اشاره به رقابت‌های ترکیه و عربستان در منطقه و جهان اسلام، مواضع انتقادی کشورهای عربی درباره حمله نظامی ترکیه را ناشی از این رقابت خوانده و بی‌ارتباط با مسائل انسان‌دوستانه و حمایت از وحدت سرزمینی سوریه قلمداد کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، وزیران امور خارجه اتحادیه عرب روز شنبه ۲۰ مهرماه پس از پایان نشست فوق‌العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع حمله ترکیه به شمال سوریه، در بیانیه ای با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با ترکیه و قطع همکاری‌های نظامی با آنکارا شدند.

اعضای اتحادیه عرب در این بیانیه تجاوز ترکیه به خاک سوریه را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت جهان عرب و صلح جهانی دانستند. این بیانیه، هر گونه تلاش و اقدام سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه را حق مسلم این کشور در دفاع مشروع از خود بر اساس اصل ۵۱ منشور سازمان ملل متحد خواند. وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در این بیانیه پایان فوری تجاوز ترکیه و عقب نشینی بدون شرط نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه را خواستار شدند. وزیران امور خارجه  بر وحدت، استقلال سوریه و اهمیت گفت وگوهای سیاسی زیر نظر سازمان ملل به ویژه پیگیری کمیته قانون اساسی این کشور برای دستیابی به یک راه حل سیاسی فراگیر برای پایان دادن به بحران این کشور تاکید کردند.

 نشست  اتحاد عرب در قاهره به دنبال حمله ترکیه به سوریه برگزار شد. ترکیه از روز چهارشنبه هفته گذشته هفدهم مهرماه از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد و حدود شش ساعت پس از آن نیروهای زمینی ارتش این کشور نیز وارد خاک سوریه شدند.

 انتقاد از حمله نظامی ترکیه

تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات نوشت: ترکیه افزون بر قرابت جغرافیایی با کشورهای عربی، دارای اشتراکات بسیاری با این کشورها است، اما روابط ترکیه با کشورهای عربی همیشه در سطح بالایی نبوده است و این کشورها با ترکیه اختلاف های بسیاری دارند و این اختلاف ها به تازگی با حمله های هفته گذشته ترکیه به سوریه افزایش یافته است. با حمله ترکیه به سوریه اختلاف ها به اوج خود رسید و بیانیه های رسمی تندی از سوی کشورهای عربی و ترکیه علیه یکدیگر صادر شد و جنگ رسانه ای میان آنها در جریان است و کشورهای عربی با برگزاری نشستی فوق العاده در قاهره موضوع حمله نظامی ترکیه به سوریه را بررسی کردند.

در این زمینه، «محمد السماوی» کارشناس یمنی می گوید: افزایش انتقاد کشورهای عربی از ترکیه شگفت آور نیست، برخی کشورها از جمله عربستان، امارات و مصر لحن خصمانه و اتهام های خود علیه ترکیه را افزایش داده اند. این اقدام تنها به دلیل حمله به سوریه نیست، بلکه به این دلیل است که ترکیه در محاصره قطر از جانب کشورهای عربی از دوحه حمایت کرد. همچنین این کشور در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول موضع اخلاقی در پیش گرفت.  

روزنامه «الخلیج» بحرین در گزارشی به قلم «عبدالله الایوبی» خواستار موضع عربی قوی در برابر عملیات نظامی ترکیه در سوریه شد و نوشت لازم است که رهبران ترکیه محکومیت حمله ترکیه به سرزمین های سوریه از سوی اتحادیه عرب را با دقت بررسی کنند. این محکومیت دارای این پیام است که اختلاف برخی کشورهای عربی با نظام سوریه به این معنی نیست که این کشورها سرزدن چنین رفتارهای خصمانه از ترکیه را می پذیرند. موضع کشورهای عربی درباره حمله ترکیه می تواند به اختلاف برخی کشورهای عربی با سوریه پایان دهد و ترکیه را به طور کلی درباره موضوع سوریه به حاشیه براند. زیرا منافع ملی کشورهای عربی چنین اقتضا می کند.

روزنامه «الاتحاد» امارات در گزارشی به قلم «امیل امین» آورد: آنچه در سوریه اتفاق می افتد تلاشی برای تغییر واقعیت جغرافیایی و ساختار جمعیتی یک کشور  عربی است. این  اتفاقات بسیار حساس است. باید اوضاع سوریه را تحت کنترل داشت. باید عملیات ترکیه آغازی برای پایان دادن به هرگونه اختلاف میان کشورهای عربی باشد.

روزنامه «الریاض» عربستان هم با انتقاد از حمله ترکیه به سوریه نوشت: ترکیه می توانست نقش بزرگتری را بازی کند، اما رئیس جمهوری ترکیه دچار اشتباه شد. او معتقد بود می تواند شکوه دولت عثمانی را برگرداند. در حالی که او این موضوع را فراموش کرده است که اکنون دیگر زمان امپراتوری عثمانی نیست و شرایط فرق کرده است. حمله ترکیه به سوریه خطرناک است. رجب طیب اردوغان با وارد کردن ترکیه به جنگ در سوریه سبب زیان کشورش می شود. همه شاخص ها نشان می دهد که حمله ترکیه به سرزمین های سوریه نه تنها مصیبت های سیاسی و اقتصادی برای رئیس جمهوری ترکیه به دنبال خواهد داشت، بلکه این موضوع جبهه داخلی ترکیه را به هم خواهد ریخت و بحران ها را پیچیده تر خواهد کرد.

 کشورهای عربی؛ رقابت با ترکیه یا حمایت از سوریه؟

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، محکوم کردن حمله ترکیه به سوریه از سوی عربستان و همپیمانان آن به این معنی نیست که عربستان، امارات و مصر بر وحدت سرزمینی سوریه و حاکمیت این کشور تاکید دارند و مخالف دخالت خارجی در سوریه هستند. عربستان و همپیمانان ریاض از مردم سوریه چشم پوشی کردند و آنها یکی از عوامل اصلی جنگ در سوریه بودند. عربستان و همپیمانانش به خاطر  رقابت با ترکیه، حمله این کشور به سوریه را محکوم کردند. این کشورها تلاش می کنند تا ترکیه از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی ضعیف باشد. انتقاد این کشورها از ترکیه به دلیل جایگاه ژئوپلتیک و حیاتی ترکیه برای کشورهای غربی است.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، «عمر عیاصره» تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است، اینکه عربستان و مصر با متهم کردن اردوغان حمله ترکیه به سوریه را محکوم می کنند به خاطر سوریه نیست. زیرا اگر آنها به امنیت ملی کشورهای عربی و سوریه حساسند چرا هنگامی که رژیم اسرائیل جولان را به سرزمین های اشغالی ملحق کرد بیانیه شدید اللحنی را صادر نکردند. این اقدام کشورهای عربی به این دلیل است که ترکیه همواره با عربستان در رهبری جهان اسلام در حال رقابت است.

 به نوشته الجزیره، «اسعد بشار» تحلیلگر مسائل سیاسی هم می گوید: تغییر موضع عربستان درباره سوریه شگفت آور نیست زیرا ترکیه با عربستان در رهبری جهان عرب در حال رقابت است و در بسیاری از پرونده ها عربستان را هدف قرار داده است. هر کدام از کشورهای عربی در مخالفت با دخالت ترکیه محاسبات خاص خود را دنبال می کنند. مواضع مصر، عربستان و امارات دارای رنگ و بوی سیاسی است و هیچ ارتباطی به مسائل انسان دوستانه و وحدت سرزمینی سوریه ندارد.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی آورد: عرب ها در ویران سازی سوریه با اردوغان شریکند. همه تروریست ها از خاک سوریه و هزینه کشورهای عربی وارد سوریه شده اند. این در حالی است که اکنون این کشورها نگران سوریه شده اند و برای این کشور اشک تمساح می ریزندند. اکنون سوریه برای کشورهای عربی، به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عزیز شده است و برای سوریه، نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در مصر برگزار می کنند.  امروز همه آن ها حمله ترکیه به سوریه را محکوم می کنند. این در شرایطی است که آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای تخریب و ویران سازی سوریه هزینه و از گروه های مسلح در سوریه پشتیبانی کردند. هنوز جنایت های اعراب در سوریه فراموش نشده است. زشت تر اینکه آنها در مقر اتحادیه عرب درباره سوریه نشست برگزار می کنند. این درحالی است که آنها عضویت سوریه را در اتحادیه عرب تعلیق کرده اند و نماینده ای از این کشور در اتحادیه حضور ندارد. اگر کشورهای عربی می خواهند پرونده سوریه را بررسی کنند نخست باید سوریه را به اتحادیه عرب بازگرداندند و به شکست خود در سوریه اعتراف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha