۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 83527323
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰ طرح عشایری تا آخر امسال در اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: ۵۰ طرح مرتبط با عشایر در بخش‌های آبرسانی، سوخت‌رسانی و آموزش و ترویجی تا آخر سال جاری در این استان اجرا می‌شود.

مختار اسفندیاری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا هزینه اجرای طرح‌های مذکور را ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون بالغ بر ۴۰ درصد طرح‌ها انجام شده و ۶۰ درصد تا تکمیل فاصله دارد.

وی با بیان اینکه طرح‌ها در غرب، شرق و جنوب استان اصفهان عملیاتی خواهد شد، تاکید کرد: تکمیل به موقع طرح‌های عمرانی و خدماتی برای عشایر نیازمند تخصیص به موقع و مُکفی اعتبارات است.

مدیرکل امور عشایر اصفهان خاطرنشان کرد: سوخت‌رسانی به موقع به عشایر، ضمن حفظ سلامتی این قشر از جامعه سبب کاهش وابستگی آنان به چوب درختان و در نتیجه حفاظت هرچه بیشتر از پوشش گیاهی می‌شود.

اسفندیاری ادامه داد: در ماه‌های گذشته افزون بر یک هزار کیلومتر از جاده های روستایی و عشایری در هفت شهرستان استان که به دلایل مختلف از جمله سیلاب تخریب شده بود، بازسازی و بازگشایی شد.

وی افزایش طرح‌های آبی خاکی، ایستگاه‌های پمپاژ آب، لوله گذاری،ترمیم استخرها و قنوات را ضروری خواند و گفت: این اقدامات بهره وری، رفاه بیشتر و تولیدات افزون‌تر و مولد عشایر را رقم خواهد زد که در مجموع به سود اقتصاد و رفاه دیگر اقشار نیز خواهد بود.

مدیرکل امور عشایر، مباحث آموزشی و ترویجی برای این قشر را لازم دانست و تصریح کرد: اداره کل عشایر استان برای این موضوع بطور جدی برنامه ریزی کرده و برنامه‌های آموزشی را بیشتر خواهد کرد.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند. 

عشایر این خطه ۲۸ درصد مایحتاج این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی نیز تولید می‌کنند. 

استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha