۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83532527
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

غارت‌ ساختمان‌ها در حاشیه تظاهرات عراق زیر ذره‌بین رسانه‌ها

بغداد – ایرنا – افزایش فضای ناامنی و ناآرامی، خشونت و تخریب اموال عمومی و خصوصی در حاشیه اعتراضات مردمی در عراق، با صحنه‌هایی از غارت و سرقت، مشابه اوایل سقوط رژیم صدام همراه و سوژه رسانه‌های عراق شده‌است.

رسانه های مختلف عراقی و شبکه های اجتماعی از امروز یکشنبه تصاویر گسترده ای از اقدام برخی افراد در سرقت  اموال عمومی و خصوصی و حتی سازمان های خیریه را انتشار داده و برخی این سوال  را مطرح کرده اند که چرا این سرقت ها در پوشش تظاهرات اجتماعی اتفاق می افتد.

برخی از رسانه ها نیز هدف برخی از حضور در تظاهرات و دست زدن به آشوب را فراهم کردن فضا برای سرقت دارایی های عمومی و خصوصی دانستند.

برخی از این تصاویر فردی را نشان می دهد که در حال خارج کردن یک اسپیلت از یکی از ساختمان های آتش گرفته و تخریب شده است.

«نجاح محمد علی» کارشناس برجسته سیاسی عراق امروز در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار یکی از این تصاویر و انتقاد نیشدار از تظاهرکنندگان که گفته اند به دنبال اصلاحات در کشور هستند به طنز زیر آن نوشته است: «طرف احتمالا اسپیلت برداشته تا اصلاح و تعمیر کند!»

برخی از تصاویر منتشر شده در برخی رسانه غیر مستقیم از رویکرد تظاهرات اجتماعی در عراق انتقاد کرده که از جمله اینها،  تصویر یک تظاهرکننده است که پرچم عراق را بر دوش گذاشته و با دست دیگر یک ساعت دیواری سرقت شده را حمل می کند.

تعدادی از افراد نیز که برخی نقاب بر چهره دارند در حال سرقت یک کابینت دیده می شوند و یک جوان نیز در میان دود و آتش ناشی از آتش زدن ساختمان دولتی یا مقر حزبی دیده می شود که یک کلاف کابل مسی را به دست گرفته و از میان جمعیت بیرون می رود.

مشابه این صحنه ها پیشتر نیز در جریان سقوط رژیم صدام در بهار ۲۰۰۳ نیز تکرار شد و تعدادی از مردم با هجوم به ساختمان ها و ادارات دولتی، اسباب و اثاثیه این نهادهای دولتی را سرقت کرده و سپس ساختمان های دولتی را به آتش کشیدند.

عراقی ها بر حوادث سرقت بعد از سقوط رژیم صدام و تخریب هایی که صورت گرفت ، عنوان «حواسم» نهاده اند که اشاره به نام جنگی دارد که منجر به اشغال عراق شد و صدام آن جنگ را «حواسم» یا جنگ سرنوشت ساز نهاده بود.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha