۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 83534215
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انعکاس حماسه اربعین در ۳۰۶ خبر و گزارش ایرنا ایلام

ایلام - ایرنا - حماسه بزرگ اربعین ۹۸ در مرز مهران با اینکه در قاب هیچ دوربینی نمی‌گنجید و هیچ قلمی یارای بیان عظمت آنرا نداشت اما خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز ایلام تلاش کرد با انتشار ۳۰۶ مطلب با محتوای اربعین گوشه‌ای از شکوه این آئین را به جهان مخابره کند.

در اربعین امسال با مدیریت قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام به عنوان فرمانده عملیات اربعین حدود هفت برابر جمعیت ۵۸۰ هزار نفری ایلام در مدت ۲۲ روز از طریق مرز مهران به عراق رفتند و بازگشتند و به اذعان مسئولان ارشد کشوری و لشگری هیچگونه مشکل امنیتی یا اختلال در تردد آنها ایجاد نشد. 

بر خلاف سالیان گذشته که عملیات اربعین فرماندهی واحدی نداشت و تداخل تصمیمات بعضا باعث ایجاد ناهماهنگی‌هایی می‌شد امسال استاندار ایلام با وجود عمل جراحی ستون فقرات در روزهای نرسیده به اربعین حسینی، در زمان اوج تردد زائران در پایانه مرزی مهران مستقر شد و نظم بخشی به تردد زائران اربعین از ابتدای ورود به استان ایلام تا خروج از مرز مهران و بازگشت به کشور را مدیریت کرد. 

در نتیجه این مدیریت و با وجود اینکه زائران زودتر از موعد سال‌های قبل و پیش از استقرار موکب‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی به مرز مهران مراجعه کردند اما اربعین متفاوتی را تجربه کرده و رضایتمندی آنان افزایش یافت. 

تیم خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام نیز با حمایت و مساعدت استاندار ایلام و همچنین رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران و همکاری مدیرکل گمرک استان ایلام، تنها حدود ۱۰ روز مانده به اربعین در پایانه مرزی مهران مستقر شد. 

در این مدت و پیش و پس از آن استاندار ایلام با وجود مشغله فروان همواره پاسخگوی تماس تلفنی و گفت و گوی حضوری خبرنگاران ایرنا و دیگر رسانه‌ها بود و آنها را در جریان آخرین رویدادهای اربعین و تردد حجم انبوه زائران در مرز مهران قرار می‌داد. 

امسال مرز مهران در ایام اربعین حسینی میزبان ۳۰ هیات بلندپایه کشوری و لشگری بود که به میزبانی استاندار ایلام وارد استان ایلام شدند و برنامه سفر آنها به طور کامل توسط خبرنگاران ایرنا و تیم خبری مستقر در مرز پوشش داده شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز ایلام در مدت ۲۲ روز از تاریخ هشت تا ۲۹ مهرماه برابر با اول تا ۲۲ ماه صفر که همزمان با اوج و تراکم تردد زائران در مسیر رفت و برگشت بود ۳۰۶ مطلب با محتوای اربعین منتشر کرد.

این بسته‌های خبری شامل گزارش تصویری، مصاحبه، اخبار تولیدی و پوششی، گزارش، یادداشت و حاشیه‌نگاری و اخبار دریافتی از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری و پلیس ایلام است که با توجه به اهمیت موضوع در صفحه اول و صفحه استانی سایت ملی ایرنا نیز بازنشر شد.

در این بازه زمانی ۱۵۹ مصاحبه با مسئولان ارشد و استانی مرتبط با ستاد اربعین، ۸۹ خبر پوششی و تولیدی، ۳۱ گزارش، یادداشت و حاشیه‌نگاری، ۱۴ گزارش تصویری و ۱۲ مطلب دریافتی از سوی خبرگزاری ایرنا مرکز ایلام منتشر شد.

این در حالیست که خبرگزاری ایرنا ایلام قبل و بعد از تاریخ‌های یاد شده و کماکان اخبار اربعین را منتشر می‌کند و تعداد اخبار ایرنا از ابتدای ماه مهر و با داغ شدن تنور اربعین بیش از آمار اعلامی است هرچند خبرگزاری ایرنا ایلام در طول سال به دفعات مطالب مربوط به اربعین را منتشر کرده و مطالب با محتوای اربعین در این رسانه فقط منوط به زمان حضور زائران در مهران نیست.

امسال نیز به مانند اربعین سال‌های  گذشته با توجه به اهمیت مرز مهران و میزان بالای تردد جمعیت زائران از این مرز، بنا به صلاح دید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی یک تیم خبری شامل ۲ خبرنگار، ۲ گزارش نویس و یک عکاس به مدت یک هفته و در زمان اوج تردد زائران و همچنین سفر مسئولان ارشد کشوری در مرز مهران مستقر شدند و در کنار تیم خبری ایرنا ایلام به پوشش کامل و جامع رویدادهای خبری و تصویری اربعین اقدام کردند.

خبرنگاران در مرکز ایلام نیز همپای تیم خبری مستقر در مرز مهران به انتشار لحظه‌ای اخبار اربعین پرداختند و برای تهیه حاشیه‌نگاری، گزارش و یادداشت به دفعات در مرز مهران حضور یافتند. 

 حماسه اربعین امسال تجربه گران‌سنگی از مدیریت تردد حجم انبوهی از افراد در زمانی کوتاه است که در قاب ایرنا ماندگار شد و برای اربعین سال‌های آینده به یادگار خواهد ماند. 

این تجربه نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی یک ساله‌ای است که به گفته استاندار ایلام با پایان اربعین ۹۷ آغاز شده است. 

برگزاری بی‌نقص اربعین ۹۸ در مرز مهران ثابت کرد انجام کارهای بزرگ حتی با دستان خالی و تنها با تدبیر ممکن است و این، امید به سامان دادن دیگر حوزه‌ها در استان و کشور را افزایش می‌دهد.

امسال شکوه اربعین مهجور نماند و خبرگزاری جمهوری اسلامی با تمام توان و امکان، نقش خود را در ثبت عظمت حضور گسترده زائران، نقش مرز مهران در اربعین و تلاش مسئولان برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران را ایفا کرد.

امسال با توجه به لغو روادید بین ایران و عراق جمعیت زائران اربعین از همان روزهای اول ماه صفر با حضور در مرزهای چهارگانه سفر خود به عراق را آغاز کردند که در این میان طبق آمار، سهم تردد زائران از مرز مهران بیش از ۶۰ درصد بود و چهار میلیون زائر از مرز مهران عبور کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha