برزین ضرغامی روز شنبه در آئین گشایش نهمین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در اراضی عباس آباد توضیح داد: برگزاری و استمرار این رویداد نشان می دهد که توانسته بخشی از نیازهای شهر را مرتفع کند.
وی ادامه داد: این سمپوزیوم فرصت مناسبی برای تجربه اندوزی برای دانشجویان رشته مجسمه سازی است.
به گفته ضرغامی، این سمپوزیوم تا یک ماه ادامه دارد و هدف از آن کمک به هویت سازی در شهر است.
وی با بیان اینکه بسیاری از خیابان های پایتخت به نام مفاخر ایران نام گذاری شده اند و ضرورت دارد که نسل جوان آنها را بشناسد، گفت: ساختن تندیس مفاخر یکی از راه های آشنایی نسل جوان با آنهاست و در این زمینه کار مجسمه سازان اهمیتی بیشتر می یابد.
ضرغامی همچنین خطاب به مجسمه سازان گفت: باید به این نکته توجه کنیم که آثار ساخته شده تا چه حد می تواند رضایت شهروندان را جلب کند و مردم با این آثار ارتباط بگیرند.
وی تاکید کرد: اگر با این رویکرد نگاه شود آنگاه این مجسمه ها در خوانایی شهر و زندگی شهروندان موثر خواهند بود.
رویکرد سمپوزیوم آموزش و پرورشی است
همچنین محمدجوادحق شناس رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این آئین گفت: مجسمه سازی قرار است پیوند خود را با شهر و شهروندان و مدیریت شهری تعریف می کند.
وی ادامه داد: شهر بستر مدنیت و زیست انسان است و باید از هنر برای پایداری و بسترسازی شهر استفاده شود؛ با این روند مدیریت شهری می تواند از هنر برای تعمیق و گسترش هویت جمعی و شهری استفاده کند.
به گفته حق شناس، مجسمه سازی در صدر هنرهای تجمسی قرار می گیرد و ارتباطی که با انسان و شهر می گیرد نشان از این دارد که باید بیشتر به این هنر توجه کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه رویکرد بین المللی این سمپوزیوم قابل تقدیر است، گفت: در این سمپوزیوم هنرمندانی از ۱۰ کشور دنیا و ۵ هنرمند برجسته ایرانی در کنار دانشجویان مجسمه سازی حضور دارند که نشان می دهد یکی دیگر از رویکردهای این سمپوزیوم، آموزشی و پرورشی است.
وی اضافه کرد: متاسفانه شهر تهران از هنر مجسمه سازی به صورت شایسته بهره نگرفته و مدیریت شهری هم نتوانسته از هنر هنرمندان این سرزمین کمک بگیرد.
حق شناس افزود: البته در این راه کار سختی مدیریت شهری داشته چراکه به دلیل خوانش حداقلی از هنر مجسمه سازی و موسیقی بعد از انقلاب این امکان فراهم نشد که این هنرها در خدمت شهر و شهروندان قرار بگیرد.
وی اظهار امیدواری کرد: در چهل سال دوم انقلاب این فرصت متعالی در خدمت توسعه و هویت بخشی فرهنگ عالی ایرانی قرار بگیرد.
حق شناس خاطرنشان کرد: در حوزه مجسمه سازی دچار گسست تاریخی شده ایم و پیوند تاریخی هنر مجسمه سازی با گذشته خودش منقطع شده است که برگزاری این سمپوزیوم ها در استمرار و پیوند با گذشته ها موثر خواهد بود.
در ادامه سیدمجتبی موسوی دبیر نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران نیز گفت: ۴۰۶ هنرمند از سراسر دنیا برای این سمپوزیوم ثبت نام کردند که در نهایت میزبان ۱۰ هنرمند خارجی و ۹۶ هنرمند داخلی هستیم.
وی ادامه داد: سمپوزیوم های بسیاری سالانه توسط شهرداری تهران برگزار می شود اما در این سمپوزیوم مواد و مصالح تخصصی سنگ را به عنوان متریال قرار دادیم.
به گفته موسوی، بیش از ۷۰۰ نوع سنگ در ایران داریم اما سنت مجسمه سازی با استفاده از سنگ به فراموشی سپرده شده که با برگزاری هشت دوره گذشته سعی شد تا این موضوع احیا شود.
نصب ۶۰ مجسمه در میدان مشاهیر عباس آباد
سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل نوسازی عباس آباد به عنوان میزبان این سمپوزیوم گفت که اراضی عباس اباد اخیرا به سازمان گردشگری جهانی پیوست و قرار است به عنوان منطقه گردشگری جهانی اتقاقات بزرگی در آن رقم بخورد.
وی ادامه داد: پشتوانه های غنی استفاده شده در مجسمه های ایران موجب ارتقای ارتباط معنایی با شهر شده چراکه شهروندان خاطره های جمعی از مجسمه های پایتخت دارند.
حجازی افزود: مجسمه به عنوان یکی از چشم اندازهای شهری می تواند یک هویت سازی ملی را رقم بزند و یاداور فرهنگ غنی ایرانی باشد.
این مقام مسئول همچنین از نصب ۶۰ مجسمه در میدان مشاهیر اراضی عباس اباد تا آخر امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون به همت سازمان زیباسازی ۲۰ مجسمه از مشاهیر نامدار ایرانی نصب شده است.
نظر شما