به گزارش ایرنا از اعلام روز چهارشنبه روابط عمومی و امور بینالملل سازمان زیباسازی شهر تهران، «برزین ضرغامی» مدیرعامل این سازمان گفت: در ابتدا باید بگویم آثاری که در دومین سمپوزیوم مجسمه سازی ویژه مفاخر ساخته شده حاصل تلاش هنرمندانی است که براساس سابقه و فعالیت و توسط شورای هنری انتخاب شده بودند ضمن اینکه براین باورم باید به هنرمند برای مطالعه شخصیت مفاخر معاصر فرصت داده شود تا شاهد خلق آثار بهتری باشیم به خصوص اگر این هنرمندان از قشر جوان کشور باشند و فراز و نشیبهای زیادی پیش رویشان قرار داشته باشد.
وی با اشاره به اظهار نظر کارشناسان و دوستداران فرهنگ و هنر ، ادامه داد: قرار شد متخصصین حوزه مجسمهسازی تمامی آثار را با دید دقیقتری بررسی کنند و در مورد آنها نظر بدهند و بر اساس برآیند نظر صاحبنظران که دیدگاهشان را اعلام کردند، مجسمه هایی که مورد نقد واقع شده، اصلاح میشود.
ضرغامی در مورد سمپوزیوم ساخت مجسمه، گفت: دومین دوره این سمپوزیوم قرار شد به سردیس هنرمندان معاصر ایران اختصاص پیدا کند که این ۲۲ اثر هم محصول کار هنرمندان شرکت کننده در آن است.
این سمپوزیوم در محوطه عمارت عین الدوله یا همان نگارخانه برگ، در تابستان ۹۸ برگزار شد و شخصیت های مختلفی از رشته های مختلف، پرتره هایشان ساخته شد. روند اجرایی کار بدین شکل بوده که در وهله نخست فراخوانی داده شد. هنرمندان ثبت نام کردند و در نهایت شورای هنری سازمان زیباسازی براساس سوابق حرفه ای شرکت کنندگان دست به انتخاب زد و این هنرمندان هم بر این اساس انتخاب شدند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین درباره دلایل برگزاری چنین سمپوزیومی توضیح داد و گفت: تجلیل و گرامیداشت مفاخر فرهنگی کشور یکی از مهمترین دلایل برگزاری این سمپوزیوم ها از روز نخست تاکنون بوده است. علاوه بر آن، توسعه مجسمه سازی فیگوراتیو کشور و استفاده در پروژه های شهری نیز از برنامه ها و سیاستگذاریهای سازمان در برگزاری اینگونه سمپوزیومها محسوب میشود.
ضرغامی با بیان اینکه به دنبال بروز و شکوفایی استعدادهای جوان در امر مجسمه سازی نیز بودهایم، ادامه داد: البته در کنار این مسئله معتقدیم که برگزاری این سمپوزیوم ها باعث تحرک، نشاط و شادابی در میان هنرمندان به خصوص ایجاد انگیزه در مجسمه سازان جوان خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه دلنگرانی دوستداران هنر و فرهنگ برای ما که گوشه ای از کار را عهدهدار هستیم بسیار حائز اهمیت بوده، بیان کرد: به تمامی نقدهای منصفانهای که در اینباره شدهاست احترام می گذاریم و تلاش داریم هر چه زودتر به نحو شایسته و بایسته اشکالات را مرتفع کنیم.
به گزارش ایرنا پیش از این سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به طراحی های نامناسب سردیسهای نصب شده در پارک هنرمندان انتقاد کرد.
«علی اعطا» روز ۱۹ آبان در رشته توییتی نوشت: از محوطه پارک هنرمندان رد میشدم، توجهم به سردیسهای نصب شده از بزرگان هنر در محوطه این پارک جلب شد، سردیسهایی که غالبا شباهتی به چهرههای واقعی نداشت.
وی افزود: رسمی زیبا و ایدهای اصیل، قربانی طراحی نامناسب و اجرای غلط شدهاست.
به گفته وی، کج سلیقگی در ساخت سردیس و تندیس برای ما که قدرت قلم ابوالحسن خان صدیقی در ساخت مجسمههای فردوسی و سعدی و ابن سینا در برابر دیدگان ماست، مایه تاثر است.
وی با بیان اینکه برخی اهل هنر و رسانه ها نیز، نسبت به موضوع واکنش نشان داده اند، اظهارداشت: به عنوان یک عضو شورا و البته، دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، که ٧ سال از دوران دانشجویی خود را در این دانشکده سپری کردهام، توقع تدبیر بیشتر از مدیران دارم.
به گزارش ایرنا نصب سردیس هنرمندان در پارک هنرمندان موجب واکنش بسیاری از اهالی هنر شدهاست.
نظر شما