حرکت دانشکده شیمی امیرکبیر به سمت دانشگاه نسل سوم است

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده شیمی دانشگاه امیرکبیر گفت: این دانشکده در حوزه پژوهشی برنامه های زیادی را در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و رفع مشکلات از جامعه و صنعت آغاز کرده است.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه امیرکبیر، دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۳۷  به عنوان نخستین دانشکده‌های این دانشگاه تاسیس شد. دوره کارشناسی این دانشکده در سال ۱۳۳۷، کارشناسی ارشد در سال ۱۳۵۴ و دوره دکتری نیز در سال ۱۳۶۵ راه اندازی شده است.

«فرزین ذکایی» درباره دانشکده شیمی افزود: آزمایشگاه‌های پژوهشی این دانشکده به صنایع خارجی خدمات ارائه می‌دهند. ولی از آنجا که دانشجویان و اساتید با مواد شیمیایی سر و کار دارند، باید در کنار افزایش فضای کاری، ‌ایمنی آن هم ارتقاء یاید.

وی گفت: تاکنون سه چهره ماندگار در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان چهره ماندگار درسطح کشور انتخاب شدند که بیانگر بنیه و پایه علمی قوی این دانشکده است.

رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: این دانشکده افتخارات مختلفی کسب کرده است و چندی پیش نیز براساس رتبه بندی شانگهای ۲۰۱۹ در جایگاه ۷۶ تا ۱۰۰ جهانی و رتبه اول در دانشکده های مهندسی شیمی در سطح  ایران قرار گرفت.

وی افزود: رتبه‌بندی شانگهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها را براساس کیفیت و کمیت دستاوردهای پژوهشی و تعداد و کیفیت اساتید رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر نیز ۴۳۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۲۲۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۸۷ دانشجو در مقطع دکتری در دانشکده شیمی مشغول به تحصیل هستند.

ذکایی درخصوص تعداد دانش آموختگان دانشکده شیمی نیز گفت: ۲ هزار و ۹۴۷ نفر در مقطع کارشناسی، هزار و ۳۸۱ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۷۷ نفر در مقطع دکتری دانش آموخته شده اند. البته دانش آموختگان این دانشکده از گذشته تاکنون جزء اساتید برجسته داخل و خارج از کشور و مدیران ارشد صنایع کشور بوده اند و  تعداد زیادی از آنها در صنایع مختلف شیمیایی و کارآفرین فعال و موفق هستند.

ذکایی با بیان اینکه مهندسی شیمی رشته فراگیری است، گفت: این رشته در صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معدنی، پلیمر، نساجی، غذایی، بیوتکنولوژی و شیمایی کاربرد دارد و در خارج از کشور از مهمترین رشته‌های مهندسی به شمار می رود. همچنین تاکنون هزار و ۴۸۷ هزار مقاله ISI  توسط دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده شیمی تولید شده است. دانشکده دارای ۲۳۵مقاله علمی و پژوهشی، هزار و ۱۶۷ مقاله کنفرانس داخلی و ۸۲۳ مقاله کنفرانس بین المللی است.

رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه این دانشکده دارای ۱۲۳ طرح پژوهشی و ۱۳۴ قرارداد صنعتی است، افزود: اساتید دانشکده در حوزه تالیف کتاب فعال هستند و تاکنون ۱۳۹ کتاب تالیف کرده اند. همچنین این دانشکده دارای ۱۹۵ مورد ثبت اختراع است.

ذکایی با تاکید بر اینکه برخی از محورهای تعیین شده این دانشگاه مربوط به حوزه های محیط زیست، انرژی، آب و سلامت است، ‌افزود:  تمام این حوزه ها مرتبط با مهندسی شیمی است و پیش بینی می‌شود برنامه این دانشکده به عنوان برنامه اصلی مهندسی شیمی در سال های آینده اجرایی شود.

رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشکده در حوزه پژوهشی برنامه‌های زیادی را آغاز کرده است که راه اندازی کمیته صنعت و مراکز نوآوری و فناوری به همراه استفاده از پتانسیل دانش آموختگان از جمله این موارد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha