برای ادامه فعالیت پردیس‌ها اهداف جدیدی تعریف شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اهداف ایجاد پردیس های خودگردان دانشگاه ها به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که بر اساس آن پردیس ها ایجاد شده بود، منتفی است و برای ادامه فعالیت آنها باید اهداف جدیدی تعریف شود.

به گزارش روز یکشنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان وزیر و روسای برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با محوریت تحلیل راهبردی فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی برگزار شد.
غلامی در این جلسه اظهار داشت: به طور حتم نتایج جلسات ارزیابی باید به سمت اجرا در واحدهای ذی‌ربط سوق یابد و موضوع و پیشنهادهای شورای نظارت به شورای گسترش آموزش عالی و معاونت آموزشی برای پیگیری منعکس شود؛ چرا که این امر به اصلاح موارد کمک می‌کند.

با بیان اینکه بدون نظارت و ارزیابی، اجرا و اصلاح برنامه‌ها و پاسخ‌گویی با موفقیت همراه نمی‌شود، گفت: تاثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها باید محسوس باشد.
وزیر علوم تأکید کرد: تاثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها باید محسوس باشد و در بخش های مختلف همکاری نزدیک با مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وجود داشته باشد؛ چرا که بدون نظارت و ارزیابی، اجرا و اصلاح برنامه‌ها و پاسخ‌گویی با موفقیت همراه نخواهد شد.
به گفته غلامی، لازم است شورا برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، از نظرات اساتید و دانشجویان نیز در تکمیل گزارش ارزیابی بهره برد؛ زیرا به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که بر اساس آن پردیس‌ها ایجاد شده بود، اهداف ایجاد پردیس‌ها منتفی است. لذا برای ادامه فعالیت پردیس‌ها، باید اهداف جدیدی تعریف شود.
وی همچنین افزود: در موضوع توجه به ماده ۳۰ قانون اساسی، باید بحث خودکفایی در آموزش عالی با مراجع ذیربط تعریف شود. اگر این تعریف شکل گیرد، می‌توان در گسترش آموزش عالی و تخصیص ظرفیت‌ها از آن استفاده کرد، به گونه‌ای که ظرفیت آموزش عالی کم نشود.
در ابتدای این جلسه سعدان زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، نتایج ارزیابی این مرکز از وضعیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها را ارائه کرد.
 زکایی اظهار داشت: برای ارزیابی روند فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها علاوه بر بازدیدهای میدانی، با روسا و مدیران و اعضای هیئت علمی این مراکز نیز مصاحبه صورت گرفته است.
در ادامه جلسه رحیم صفری، معاون مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، در خصوص وضعیت پردیس های خودگردان گفت: درحال حاضر ۵۴ پردیس دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۴ پردیس مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران و ۴۰ پردیس مربوط به دانشگاه‌های سایر استان‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: در پردیس های خودگردان دانشگاه های کشور، هزار و ۶۸۵ رشته محل ایجاد شده است که از این تعداد ۶۴۵ مورد آن مربوط به دوره دکتری تخصصی و هزار و ۴۰ رشته محل مربوط به دوره‌های کارشناسی ارشد است.
صفری با بیان اینکه توسعه و فراهم سازی زمینه‌های لازم برای جذب داوطلبان به‌ویژه جذب دانشجویان ایرانی خارج از کشور، تنوع‌بخشی در آموزش عالی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو از اهداف اولیه تاسیس پردیس‌های خودگردان دانشگاه ها بوده، گفت: آمارها نشان‌دهنده تحقق نیافتن مناسب این اهداف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha