محمد حسن میرزایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در توضیح احراز هویت الکترونیکی بیان کرد: پیشتر شناسنامه افراد هنگام مراجعه به شعب اخذ رای درباره داشتن شرایط رای دادن بررسی می شد اما هم اینک ملاک سامانه انتخابات است.
وی اضافه کرد: کد ملی فرد از طریق سامانه احراز هویت در سامانه ثبت و از طریق سرور وزارت کشور که به ثبت احوال متصل است ارسال شده و از این طریق داشتن شرایط رای گیری صاحب شناسنامه استعلام میشود.
مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری همدان افزود: با توجه به میزان مراجعات و ترافیک شعب پیشنهاد شده در برخی از شعبه هایی که مراجعه شهروندان برای رای دادن زیاد است ۲ دستگاه احراز هویت قرار گیرد.
میرزایی با بیان اینکه ۲۳۰ دستگاه احراز هویت در استان وجود دارد اظهار داشت: در صورت نصب نرم افزار بر روی رایانه و لپ تاپ از این تجهیزات نیز می توان برای احراز هویت استفاده کرد اما درصدد بهره گیری از این تجهیزات نیستیم.
وی گفت: از بستر اینترنتی برای برگزاری انتخابات استفاده نمی شود بلکه بستری اصلی در سامانه جامع انتخابات، شبکه اختصاصی بین وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و بخشداری تا روز انتخابات با عنوان «ام.پی.ال.اس» است همچنین شبکه دولت به عنوان شبکه پشتیبان و جایگزین پیش بینی شده است.
مسئول کمیته فناوری و اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان بیان کرد: در روز رای گیری برای استعلام و احراز هویت از شبکه «یو.اس.اس.بی» همراه اول استفاده می شود و شبکه جایگزین آن (Dial-Up) است.
میرزایی یادآوری کرد: استان همدان در انتخابات سال ۹۶ در حوزه شاخص فناوری اطلاعات شامل تعداد شعب آنلاین، استعلام شدگان آنلاین، ارسال صورتجلسه ها به صورت آنلاین، تغییر نیافتن صورتجلسه ها و اعتبار رای دهندگان(رای فوتی، تکراری و زیر ۱۸ سال) رتبه سوم کشور را کسب کرد.
وی خاطر نشان کرد: حدود ۹۹ درصد شعبه های اخذ رای استان همدان در انتخابات گذشته آنلاین بودند یعنی از یک هزار و ۳۷۰ شعبه ۱۳۵۹ شعبه آنلاین بوده و برای ۱۱ نقطه دیگر آف لاین بودند که با جابجایی شعبه سیار و آنلاین شدن سیستم، احراز هویت صورت می گرفت.
مسئول کمیته فناوری و اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان ادامه داد: با شرکت مخابرات رایزنی ها برای رفع مشکل ۱۱ نقطه یاد شده صورت گرفته است تا فرایند استعلام در این مناطق نیز به صورت آنلاین صورت گیرد.
میرزایی گفت: به منظور آشنایی مجریان انتخابات با نحوه استفاده از سیستم احراز هویت چند دوره آموزشی برای فرمانداران، بخشداران، کارشناسان آی.تی و ستاد انتخابات شهرستان ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه احتمال بروز تغییراتی در نرم افزار احراز هویت وجود دارد، دوره آموزشی برای کاربران مستقر در شعب اخذ رای یک هفته مانده به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری همدان خاطر نشان کرد: پنجشنبه هفته گذشته تمرین /مانور/ کشوری با حضور تمامی فرمانداری ها و بخشداری ها برگزار شد و مسئولان این استان تمامی فرایند انتخابات را تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه با موفقیت ثبت کردند.
میرزایی یادآوری کرد: پیشتر ملاک اخذ رای از افراد، ممهور نبودن شناسنامه بود بنابراین احتمال می رفت این فرد در شعبه دیگری رای داده اما به صورت عمدی یا سهوی شناسنامه وی ممهور نشده و این امر زمینه رای مجدد او را فراهم آورده است.
وی افزود: طبق مفاد الحاقی به تبصره ۶ ماده ۱۰ قانون انتخابات در سوم خرداد سال ۹۵، از این پس در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رأی از رأیدهندگان مهر نبوده بلکه احراز ثبت نشدن شمارهی ملی رأیدهنده در سامانهی انتخاباتی است.
میرزایی توضیح داد: حتی در صورت ممهور نبودن شناسنامه رای دهندگان، اگر در سامانه اسم این فرد ثبت شده باشد دیگر نمی تواند رای بدهد.
استان همدان با یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان و هفت حوزه انتخابیه دارای ۹ کرسی نمایندگی در بهارستان است.
نظر شما