۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83582990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرود انقلابی در حفظ روحیه حماسی نسل جوان نقش اول را دارد

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در حفظ روحیه حماسی مردم در تقویت هویت ملی و دینی نسل جوان در انتقال بسیاری از فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای دینی را سرود و موسیقی و نغمه‌های دینی و انقلابی دانست.  

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره همسرایان امور تربیتی (کرال فرهنگیان) صبح امروز - جمعه - در اردوگاه شهید باهنر با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

علیرضا کاظمی در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره همسرایان امور تربیتی (کرال فرهنگیان) که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار داشت: در بحث هنر برای رسیدن به کمالات انسانی بحثی نیست و خداوند خالق زیبایی‌ها است و تنوع و نوآوری در زیبایی‌های مختلف در نظام تعلیم و تربیت را از مهم‌ترین کمالات خود می‌داند.

وی ادامه داد: بدون هنر هیچ انسانی به کمال نمی‌رسد و قابل تصور نیست. دستیابی به کمالات انسانی دور از ابزار هنر، درک هنر، خلق زیبایی‌ها و آثار هنری موثر نخواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید از دو منظر به مقوله هنر نگاه کنیم؛ نقش هنر و به طور ویژه موسیقی، سرود و نغمه‌های اثربخش و حماسی در دستاوردهای انقلاب و نظام یک نکته مهم است.

کاظمی یادآور شد: اگر مولفه‌های پیروزی و دستاوردهای چهل ساله انقلاب را کنار هم بگذاریم یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در حفظ روحیه حماسی مردم در تقویت هویت ملی و دینی نسل جوان در انتقال بسیاری از فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و هنجارهای دینی یقینا سرود و موسیقی و نغمه‌های دینی و انقلابی است که امروز نقش اول را دارد.  

به گزارش روز جمعه وزارت آموزش و پرورش، وی همچنین گفت: باوجود نگاهی که بعضی‌ افراد به حوزه سرود دارند و آن را یک حرکت هنری مطابق با ذائقه‌های مخاطب نمی‌دانند اما اکنون اثر یک سرود به لحاظ لذت‌بخشی، زیبایی، انتقال محتوا و مفاهیم ارزشمند بوده و هیچ هنری نتوانسته جای آن را بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: شک نکنید این گفته برای تضعیف این جایگاه هنری در نظام هنری خواسته دشمن است لذا ما حتما باید از این ظرفیت ارزشمند بیشتر استفاده کنیم. کرال فرهنگیان و جشنواره همسرایان می‌تواند این خلا را در نظام آموزشی و تربیتی پر کند.

کاظمی افزود: زمانی می‌توانیم دانش‌آموزان و جامعه‌ای شاد داشته باشیم که معلمانی شاد داشته باشیم، زمانی می‌توانیم تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به مربی خود منتقل کنیم که معلمانی برخوردار از ساحت‌های تربیتی داشته باشیم به ویژه اینکه نقش ساحت تربیت هنری نسبت به سایر نقش‌های ساحت‌ها حاکمیتی است.

وی ادامه داد: می‌دانیم که ابزار هنر بهترین ابزار و موثرترین آن برای انتقال پیام‌های دینی، اقتصادی، اجتماعی و علمی به مخاطب است لذا امروز جشنواره همسرایان فرهنگی می‌تواند حرکت اثربخش را به یک حرکت سراسری تبدیل کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سرود آسان‌ترین، بهترین و اثربخش‌ترین موقعیت تربیتی است که یک معلم می‌تواند در کلاس درس خلق کند. نقش‌پذیری و ده‌ها کارکرد تربیتی در سرود در هیچ موقعیت تربیتی نیست. از این منظر به سرود اهمیت می‌دهیم چراکه می‌تواند نقش ماندگاری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشد.

کاظمی افزود: نظام تعلیم و تربیت از فقدان تربیت رنج می‌برد لذا باید به دنبال خلق موقعیت‌های تربیتی برای نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی باشیم و سرود یکی از بهترین این ابزارهاست.

وی همچنین گفت: انتطار داریم یک معلم فیزیک و ریاضی رهبر یک جریان هنری در کلاس درس باشد اگر در این جشنواره ۳۰۰ همکار فرهنگی را داریم، انتظار دادیم که ۳۰۰ گروه سرود در مدارس کشور شکل گیرد لذا این جشنواره را سال آینده با دقت بیشتر و کیفیت بهتر دنبال خواهیم کرد.

سرود شادابی را در مدارس ایجاد می‌کند

در ابتدای این مراسم نیز علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: جریان‌سازترین، فعال‌ترین و بزرگترین فعالیتی که می‌تواند در آموزش و پرورش گفت دغدغه مقام معظم رهبری است سرود و همسرایایی است.

وی ادامه داد: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش نیست که با همکاری گروه یک سال کار کنند جز سرود و همسرایان. بزرگترین دغدغه در کشور که هنوز مرتفع نشده توجه به زبان ملی و فرهنگ و ادبیات محلی است که فقط در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شکل گرفته است.

وی افزود: سرود، شادابی را در مدارس ایجاد می‌کند. تاکید سند تحول بنیادین بر ایفای نقش تمام ارکان مدرسه در تربیت است که این کار در سرود اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهیم پیام رهبری روی زمین نماند و هویت ملی و دینی و فرهنگ و ادبیات محلی پابرجا باشد باید همه در این امر کمک کنند.

دانش‌آموز باید در مدرسه لذت ببرد و یکی از راه‌های این لذت موسیقی است.

محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه امیدواریم آموزش و پرورش بتواند دانش‌آموزان هنرمندی تربیت کند تا از آسیب‌های اجتماعی کاسته شود گفت: شرکت همکاران در گروه‌های مختلف کرال به دلیل هنرمند شدنشان یکی از فواید برگزاری این مسابقات است.

وی یکی از وجوه زندگی انسان را هنر دانست و افزود: در کنار انسان‌ها وجود هنرمند و فیلسوف مفید است. بلاتکلیفی بسیاری از سیاست گذاران در حوزه‌های مختلف مانند حوزه موسیقی باید مشخص بوده تا ارزش افراد نیز دیده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران افزود: تربیت دانش‌آموزان در مدارس هنرمند با تالیف کتب هنر اتفاق نمی افتد بلکه با وجود معلم هنرمند دانش‌آموز تربیت خواهد شد. انسان به نوعی از موسیقی در زندگی خود که دسترسی به تمام اطلاعات آسان است نیاز دارد.

صیدلو ادامه داد: آموزش و پرورش باید ذائقه دانش‌آموزان را پیدا و براساس آن حرکت کند. دانش‌آموز باید در مدرسه لذت ببرد که یکی از راه‌های این لذت موسیقی است.

وی بر تربیت معلم هنرمند تاکید کرد تا در مدارس فردی متولی این موضوع باشند.

مجیدی دبیر هشتمین جشنواره همسرایان امور تربیتی (کرال فرهنگیان) نیز در این مراسم گفت: در این جشنواره زیبایی‌های صوتی بسیاری همراه با وحدت ملی را دیده و شنیدیم. بعد از تشکیل ۸۰ گروه کر حدود ۴۵ اثر در دبیرخانه به دست ما رسید و هر گروه ۲ اثر با گرایش‌های مختلف در هیات داوری شد که امروز ۱۰ گروه برتر برگزیده خواهند شد. تجربه و رقابت در عرصه هنر در این جشنواره مهم است. از معلمان شرکت کننده در این جشنواره درخواست دارم اگر دانش آموز شما تقاضا کرد به گروه سرود برود درنگ نکرده و تجربیات زیبای هنری را به مدارس خود انتقال دهید.

دبیر این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: امسال از نظر کیفی و کمی ارتقا داشتیم که از نظر کیفی آن در هیات داوران با افزوده شدن یک نفر داوری‌ها به دقت و عدالت صورت گرفته و یکی از معدود اتفاقات فرهنگی هنری این است که اقوام مختلف با لباس و گویش محلی خود در یک عرصه حضور پیدا می‌کنند که همین قضیه تقویت وحدت ملی را به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha