۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 2784
کد خبر: 83588250
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حفظ خاک با عبور از کشاورزی سنتی

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۸:۰۴
کد خبر: 83588250
حفظ خاک با عبور از کشاورزی سنتی

زنجان - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی شهرستان خرم دره گفت: برای حفظ خاک باید از کشاورزی سنتی عبور و طرح‌های نوین را در این بخش ترویج دهیم.

علی محمدی شامگاه دوشنبه در همایش روز جهانی خاک در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی خرم دره، افزود: خاک برای انسان ها ارزش بسیاری دارد زیرا وجود ما از خاک است و بقا و حیات ما به آن وابسته است.
رییس جهاد کشاورزی خرم دره تصریح کرد: از جمله اهداف برگزاری همایش روز جهانی خاک به حداقل رساندن آسیب هایی است که خاک را تهدید می کند.
وی تاکید کرد: نباید این نکته را فراموش کنیم که خاک بدون آب کاربرد لازم را ندارد و این ۲ مکمل هم هستند و مکانیزه کردن کشاورزی در حفظ آب و خاک تاثیر بسیاری می گذارد.
محمدی یادآور شد: برای تشکیل هر سانتیمتر خاک بیش از ۱۰۰ سال زمان نیاز است و این یعنی سرعت فرسایش خاک در کشور بسیار بیشتر از تشکیل آن است.
وی تصریح کرد: یکی از رویکردهای حفاظت از خاک، مکانیزاسیون کشاورزی است به این ترتیب که روش‌های سنتی کشاورزی که موجب فرسایش خاک می شد جای خود را به روش‌های نوین دهد.
محمدی بیان کرد: امیدواریم  کشاورزان با اجرای برنامه های ترویجی کارشناسان، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، رعایت تناوب کشت، مدیریت بقایا در سطح خاک، حداقل رساندن عملیات خاک ورزی، جلوگیری از چرای مکرر دام و عدم ایجاد شخم در جهت شیب در امر جلوگیری از فرسایش خاک و حفاظت از منبع عظیم خدادادی خاک و آب گام های موثری بردارند.
 به‌منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال ۲۰۰۲ بر اساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک یک، روز پنجم دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شد تا دولت‌ها، سیاست‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به‌طور جدی به تکاپو افتاده و برای رفع نواقص، اصلاح روش‌ها و بهبود اوضاع کیفی خاک‌ها چاره‌اندیشی کنند. 
"روز جهانی خاک"، اهمیت خاک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت و ایفاکننده نقش اساسی در حیات انسان از نظر سهم مؤثر در امنیت غذایی، تأمین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست‌محیطی خاک به بشر گوشزد می‌کند. 
برای تشکیل هر سانتیمتر خاک، این منبع ارزشمند حیات، زمان بسیار زیادی نیاز است، به همین علت خاک به‌عنوان یکی از منابع غیرقابل تجدید در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha