سینمای ایران دریچه‌ای به فرهنگ و سنت این کشور است

تهران- ایرنا- داور جشنواره سینماحقیقت و تهیه‌کننده فیلم مستند معتقد است سینمای ایران به طور کلی دریچه‌ای به سوی فرهنگ و سنت این کشور است و از این جهت گنیجینه‌ای به شمار می‌آید.

وتون نورکلاری (Veton Nurkollari) مدیر هنری جشنواره فیلم های کوتاه و مستند دوکو فست (DokuFest) در شهر پریزن (Prizren) کوزورست که از سال ۲۰۰۲ به عنوان ابتکاری از سوی شماری از مستندسازان این کشور آغاز به کار کرد و تبدیل به رویداد مهم فرهنگی در جمهوری کوزوو شد که هر ساله در ماه اوت (مرداد/شهریور) برگزار می‌شود. وی همچنین عضو هیات مشاوران مرکز مستندسازان بالکان نیز هست و در مقام تهیه‌کننده نیز در ساخت بعضی آثار مستند مانند دود (۲۰۱۸) مشارکت داشته است.

وی که به همراه منگ شیه و رائد فریدزاده داور بخش فیلم های کوتاه و نیمه‌بلند در بخش مسابقه بین الملل است، برای اولین بار به ایران آمده و در جشنواره حضور دارد در مورد آشنایی با سینمای ایران گفت: تا حدی سینمای ایران را می شناسم، ما در جشنواره دوکو فست فیلم هایی از ایران نمایش می دهیم. همچنین سال گذشته برای تقدیر از علی عسگری و فرنوش صمدی تعدادی از آثار کوتاه این دو سینماگر ایرانی را نشان دادیم و خود آنها نیز در جشنواره حضور داشتند، همچنین فیلمی از مهرداد اسکویی را در جشنواره داشتیم.

 در سالی که عباس کیارستمی درگذشت نیز دو فیلم از وی در جشنواره نمایش درامد تا تصویری از فعالیت های وی در یک عمر تلاش در زمینه سینما برای مخاطبان بدهیم.

وی با تاکید بر علاقه به سینمای ایران گفت: من به جشنواره های مختلفی رفته ام اما سینمای ایران را خیلی دوست دارم، زیرا منحصر به فرد، اصیل و واقعی است. منظور من از سینمای ایران به طور کلی است و فقط در مورد سینمای مستند صحبت نمی کنم؛ بلکه حتی فیلم های تجربی هم این خصوصیت را دارند، شیوه ساخت فیلم ایرانی ریشه در واقعیت دارد. این خصوصیات را حتی فیلم های داستانی مهم و پروژه های بزرگ نیز احساس می‌کنید.

سینمای مستند ایران بسیار گرم و واقعی و مانند دریچه‌ای به سوی فرهنگ و سنت ایران و بسیار جالب است که فیلم ها و مستندها مانند کتاب هستند. مثلا من ایران را که قبلا ندیده‌ام با دیدن در فیلم ها می شناسم؛ بنابراین گنجینه ای هستند.

نورکلاری در مورد جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره به‌خوبی برگزار شده، افراد زیادی در آن شرکت دارند و معمولا سالن نمایش ها پر است، اما مسائل کوچکی بود مانند اینکه مثلا بعضی فیلم های ایرانی زیرنویس ندارند و باعث می شود خارجی ها آنها را به خوبی نفهمند.

وی با اظهار تعجب از حضور فراوان خبرنگاران در جشنواره اظهار داشت: ضمنا علاقه رسانه ها به این جشنواره جالب است؛ زیرا ما در جشنواره خود معمولا باید با سختی از رسانه ها بخواهیم حضور پیدا کنند ولی من تعداد زیادی خبرنگار تصویری و مکتوب دیدم که می خواستند مصاحبه کنند یا جشنواره را دنبال می کردند.

سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدیمقدم در پردیس سینمایی چارسو به عنوان کاخ اصلی جشنواره و موزه سینما برپاست. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش هستند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند که منگ شیه، رائد فریدزاده و وتون نورکلاری داور بخش کوتاه و نیمه‌بلند بودند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha