تحقق عدالت اجتماعی در گرو پیوند دانش‌آموزان خاص با جامعه است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: پیوند دانش آموزان خاص و همچنین نابینایان و ناشنوایان با جامعه سبب بهره‌مندی جامعه از ظرفیت ها می شود و همچنین عدالت آموزشی و اجتماعی تحقق می یابد.

سیدجواد حسینی روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا) اظهار داشت: هفت گروه نابینایان، ناشنوایان، ناتوانان حرکتی، معلولان، کودکان اوتیسم، ناتوانان ذهنی و کودکان و نوجوانان با مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.
وی افزود: به عبارت دیگر ٨٠ هزار دانش آموز در سطح کشور در این هفت گروه تحصیل و ٧٠ هزار دانش آموز با نیازهای خاص نیز در مراکز آموزشی و مدارس عادی تعلیم می بینند. 
به گفته حسینی این امر به منظور اجرای سیاست فراگیرسازی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که سبب تحصیل برخی از دانش آموزان با نیازهای خاص در مدارس تلفیقی و عادی می‌شود. 
این مقام مسئول ادامه داد: نابینایان از دوره پیش دبستانی تا مقطع دوم متوسطه (٢ هزار و ١٣۵ دانش آموز) در هزار و ۶٠٠ مرکز آموزشی مشغول تحصیل هستند. همچنین چهار هزار مدرس، ٨٠٠ مدرسه پشتیبان و هزار و ٢٠٠ مدرسه فراگیر به منظور حمایت از این مراکز پشتیبان فعالیت می کنند. 

حسینی همچنین به برخی از عوامل مؤثر برای بهره‌برداری از توانمندی و ظرفیت این دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: پذیرش اصل تمایز با رویکرد دارایی محور و همچنین تطابق سازی جامعه، استعداد دانش آموزان خاص را به فعالیت می رساند. 
به گفته وی کتب آموزشی، مدارس، معلمان‌، والدین و جامعه نیز با رویکرد توانمندسازی جامعه محور باید تطابق داده شوند.

نهضت بریل آموزی 
حسینی با بیان این‌که ١٢ آذرماه ٩٨ نهضت بریل آموزی کلید خورد، افزود: بر اساس این طرح محتوای کتب آموزشی برای دانش آموزان خاص، مدرسان و والدین آنها مناسب سازی می‌شود.
وی افزود: بر اساس این طرح همچنین نیازهای رشته‌ای، معرفی ١٠ عنوان معلم تخصصی، آشنایی با مراکز آموزشی، روش نگهداری، تعلیم و تربیت، روخوانی بریل، تدوین بسته همراه معلم ویژه مدرسان، ابزار و وسایل کمک آموزشی و تعلیم مدرسان کشور نیز مورد توجه قرار می گیرد. 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: در این راستا تاکنون ۶٠ اثر آموزشی (کتاب، سامانه و...) و ۲ هزار و ۳۰۰ لوح راهنمای خط بریل برای دانش آموزان خاص در سطح کشور توزیع و طراحی کیف تقویت لامسه، تهیه ١۴ کتاب درشت خط و ١٢ ماشین خط برای ٩ استان انجام شده است. 
وی افزود: تا پایان امسال در ١۵ استان یک مدرسه و تا پایان سال ٩٩ نیز در هر یک از استان ها باید یک مدرسه در این زمینه مناسب سازی شود. 
آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا) با هدف بهبود جایگاه بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان و رفع کاهش تدریجی بهره‌برداری از این خط در کشور امروز (سه‌شنبه ٢۶ تیرماه ٩٨) به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha