فائو ۳۹۵ هزار دلار اعتبار برای مدیریت سیل اختصاص داد

تهران - ایرنا - سند مدیریت پیش‌آگاهی و کنترل سیل با اعتبار ۳۹۵ هزار دلار امروز بین معاونت آب و خاک کشاورزی ایران و سازمان فائو به امضا رسید.

امروز با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و نماینده سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد ( فائو )، تفاهم‌نامه‌ ای تحت عنوان ارتقای فناوری‌ های پیش‌آگاهی و مدیریت مسائل و مشکلات ناشی از بروز سیل در بخش آب و خاک و کشاورزی به امضای طرفین رسید.

همکاری فائو در زمینه انتقال دانش، آگاهی و تجربیات کشورهای مختلف و آموزش کارشناسان خواهد بود.

همچنین فائو ۳۹۵ هزار دلار برای اجرای این تفاهم‌نامه اختصاص داد که در مدت دو سال در ایران اجرایی خواهد شد که ۳۰ درصد از این اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه و مابقی برای آموزش و مشارکت بهره‌ برداران مورد استفاده قرار می گیرد.

آغاز اجرای مدیریت سیل با امضای توافقنامه

« علیمراد اکبری »  وزیر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پروژه مدیریت سیل  TPC با همکاری ارگان های کلیدی از جمله دفتر منطقه ای بانکوک فائو، دفتر فائو در تهران، وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، سازمان جنگل ها، دفتر مدیریت بحران و دفتر امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود.

وی از آغاز اجرای این پروژه با امضای این توافقنامه خبرداد و افزود: بهبود امنیت غذایی و تغذیه ای در اراضی کشاورزی متأثر از سیل از جمله اهداف این پروژه است.

به گفته اکبری، انتقال تجربیات سایر کشورها به ایران در بحث مدیریت حوادث و خطرات طبیعی و آموزش بهره برداران و کارشناسان کشاورزی از دیگر اهداف این پروژه است که ما طی ۶ دوره آموزشی و هر دوره ۳۵ نفر را با هدف افزایش تاب آوری در مواجهه با خطرات اقلیمی آموزش می دهیم.

اجرای پروژه سیدا در قزوین با اعتبار 500 هزار دلار

معاون وزیر جهاد کشاورزی مدت اجرای پروژه سیدا را در حوزه آب دو ساله عنوان کرد و گفت: طی این همکاری پروژه سیدا به صورت پایلوت در هشت هزار هکتار از اراضی قزوین با اعتبار ۵۰۰ هزار دلار اجرا می شود که فائو این اعتبار را تامین می کند.

به گفته اکبری، وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست در این پروژه همکاری می کنند.

تحریم‌ها موجب محدودیت همکاری‌های فائو با ایران نمی‌شود

« گرولد بودکر » نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ایران گفت: سازمان  فائو ۱۳ تا ۱۴ درصد از کل بودجه خود را صرف پروژه های TCP می کند و حداکثر ۵۰۰ هزار دلار می تواند برای هر پروژه بسته به منطقه ای که قرار دارد، اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه کشورهای شمال آمریکا و اروپا نمی توانند وارد این پروژه شوند افزود: تحریم های آمریکا منجر به محدودیت همکاری فائو با جمهوری اسلامی در این حوزه نمی شود.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ایران تصریح کرد: نوع همکاری هایی که در این پروژه ها توسط فائو انجام می شود، مربوط به مسائل منطقه ای و ژئوپلیتیک نیست، بنابراین مشمول تحریم هم نخواهد بود.

وی با بیان اینکه فائو تمام هزینه های این پروژه را پرداخت می کند، افزود: طرف مقابل تنها در حوزه زمان، تعهدات انجام کار و مسائلی از این قبیل سرمایه گذاری می کند که ما انتظار داریم این اقدامات از سوی دولت ها به خوبی انجام شود.

بودکر گفت: امیدواریم این پروژه با همکاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ایران به خوبی پیش برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha