به گزارش دانشگاه تهران، مجید سرسنگی در همایش دانشگاه اخلاق مدار افزود: بهرغم اینکه انقلاب ما، فرهنگی و مزین به نام اسلام بود، اما متأسفانه در همه این سالها نتوانستهایم به یک نظریه جامع و کارآمد برای اداره کشور دست پیدا کنیم.
وی گفت: در پیام به مردم و نسل جوان از طرفی خواهان جامعه اخلاقرا و دیندار مخالف «غرب فکری» هستیم. اما از سوی دیگر به گونهای با مردم و جامعه رفتار میکنیم که خودمان شتابانتر از «غرب فکری» در راه اخلاقزدایی و معنویتزدایی در جامعه گام بر میداریم.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نمیتوان در برنامهریزیهای کشور به حوزه اخلاق توجه نکرد، اما شاهد جامعه اخلاق مدار بود، افزود: به تدریج از علت و دلیل انقلاب اسلامی، دور شدیم. برخی از دوستان معتقدند جمهوریت نظام در خطر است، اما در واقع این اسلامیت نظام است که در معرض خطر قرار گرفته است.
سرسنگی ادامه داد: نبود اخلاق در جامعه در همه سطوح موجب رنج شده و جالب اینکه کسانی که در همه این سالها در شکلگیری ناهنجاریها سهیم بودهاند، خود مدعی اخلاق مداری هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، تاکید کرد: ریشه حوادثی که در سال ۹۶ و ماه گذشته در دانشگاه تهران اتفاق افتاد به دلیل کمبود و فقدان اخلاق در جامعه است. این در حالی است که به دانشجویان و نسل جوان نرفتن به سمت ارزشهای غیر دینی و داشتن قناعت و درستکاری را توصیه میکنیم، اما خودمان گوی سبقت را در فساد، بیاخلاقی و ناکارآمدی ربودهایم. همچنین برای دنیا نسخه بهبودی در اخلاق و معنویت مینویسیم، ولی خود در داخل تیشه بر ریشه اعتقادات دینی و اخلاقی جامعه میزنیم.
سرسنگی با تاکید بر اینکه غرب خودباوری و اعتماد به نفس ما را پایین آورد، افزود: چنین وضعیتی سبب می شود یک فرد ایرانی و اسلامی خود را در چارچوب یک تعریف غربی بپسندد و متأسفانه این ایرادی است که بر دانشگاهها وارد است.
وی ادامه داد: دیدگاه و رویکرد ما نسبت به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در دانشگاه در حد انتظار نیست. دانشگاه در قبال آموزش و پژوهش وظیفه دارد، اما همچنین باید وظیفه را خود در قبال تهذیب دانشجویان و توسعه اخلاقمداری و گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاه به رسمیت بشناسد.
در ادامه این همایش حجتالاسلام و المسلمین مسلم محمدی دبیر علمی همایش نیز در سخنانی گفت: دانشگاه تهران در طرح توسعه دانشگاه ابتکار عالی به خرج داده و مهمترین مؤلفه فعالیتهای دانشگاه، اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی است.
وی افزود: مسئولیتپذیری مهمترین مسئله در جامعه و مسئولیتگریزی مهمترین آسیب در جامعه است.
احد فرامرز قراملکی، رییس انجمن علمی اخلاق کاربردی نیز در این همایش اظهار داشت: بین اخلاق و آموزش نسبت دو سویه وجود دارد. آموزش در ابعاد مختلف نیاز به اخلاق دارد. رشد اخلاق در آموزش به عنوان گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.
وی افزود: اخلاق آموزش شاخهای از اخلاق کاربردی است و اخلاق کاربردی کاربست تحلیلی و انتقادی، اخلاق هنجاری در موقعیت معین است.
سید حسن اسلامی، پژوهشگر ارشد حوزه اخلاق کاربردی، نیز در این همایش بیان کرد: دانش باید ۴ چهار ویژگی انسجام، ارتباط، دگرگونی ارائه چشمانداز و تأثیر بر عرصههای دیگر داشته باشد. دانش نمیتواند بی حرکت باشد بلکه دگرگون کننده است. دانشور واقعی میتواند آنچه را که آموخته در رشتههای مختلف به کار گیرد. ولی متأسفانه روحیه پرسشگری در افراد پژمرده شده است.
علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش خاطرنشان کرد: مشکلاتی در کارکردهای دانشگاهی و آموزش عالی وجود دارد. موضوعات و مشکلات اخلاقی در آموزش عالی به خانواده، فرد، جامعه و... برمیگردد.
وی خاطرنشان کرد: مولفههای کیفیت در وزارت علوم ریشه در موضوعات اخلاقی دارد و اعتماد عمومی به اعضای هیأت علمی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.
نظر شما