۲ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 83605442
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانواده‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی جدی‌تر باشند

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان از واگذاری تمام امور مربوط به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به دولت انتقاد کرد و گفت: خانواده‌ها باید جدی‌تر وارد عرصه آموزش فرزندان شده و کمک حال دستگاه‌ها باشند.

بهمن مرادنیا روز دوشنبه در دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان اظهار داشت: پیش از این خانواده‌ها در آموزش و تربیت فرزندان نقش اساسی را ایفا می‌کردند اما اکنون فضا به گونه‌ای شده که همه دولت را مسئوول این کار می‌دانند.

وی بر لزوم همکاری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در زمینه مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: شایسته کردستان نیست که رتبه چهارم طلاق را در بین استان‌های کشور داشته باشد.

استاندار کردستان با بیان اینکه بیان مشکلات به تنهایی راهگشا نیست، یادآور شد: برنامه‌های ما در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکنون موفق نبوده است بنابراین همه نگران افزایش این مشکلات در جامعه هستند.

مرادنیا با اشاره به اینکه در مقابل نسل جوان مسئوولیت داریم، اضافه کرد: بحث اشتعال و بیکاری مهمترین عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی هستند پس در این زمینه باید جدی تر عمل کرد.

وی اظهار داشت: مسوول ۱۰۰ درصد اشتغال کشور دولت نیست، بلکه دولت فقط می‌تواند زیرساخت‌ها را ایجاد کند و بخش خصوصی باید در زمینه اشتغال گام بردارد.

استاندار کردستان به مستعد بودن استان در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت اشاره کرد و گفت: توقع این است که دستگاه‌های مختلف اجرایی در زمینه تسهیل اشتغالزایی به بخش خصوصی کمک کند.

مرادنیا با بیان اینکه سرچشمه‌ آسیب‌های اجتناعی را باید شناسایی و پیشگیری کنیم، افزود: حوزه هنری و فرهنگ و ارشاد باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند، ضمن اینکه در ارائه آمار با مردم صادق باشیم و از واقعیت‌ها  نهراسیم.

وی با اشاره به اینکه صرف جلسه برگزار کردن بدون خروجی فقط وقت تلف کردن است، گفت: مدیران دستگاه‌های مرتبط به ستاد ساماندهی امور جوانان حضور داشته باشند تا بتوان تصمیم‌های بهتری در این حوزه گرفت.

اختصاص ۱۳۰ مکان برای اوقات فراغت جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: طی ۶ سال اخیر ۱۳۰ مکان برای گذران اوقات فراغت جوانان در استان ایجاد شده است.

حامد جولایی با بیان اینکه اغلب ورزشکاران استان از قشر جوان هستند، افزود: امروز آسیب‌های اجتماعی یک معضل است و تمام دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کردند و پروژه‌های خوبی در این زمینه کار شده ضمن اینکه همه باید در این رابطه احساس مسوولیت کنند.

وی با بیان اینکه بیکاری، اعتیاد و فصای مجازی از مهمترین موارد آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز است، اضافه کرد: ۲۳ دستگاه عضو ستاد ساماندهی امور جوانان هستتد اما مدیران این دستگاه‌ها اغلب در جلسات حضور ندارند که نیاز است برای تصمیم‌گیری مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان به رایگان کردن حضور در سالن‌های ورزشی محلات حاشیه‌نشین استان اشاره کرد و گفت: امسال ۳۱ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در شهرستان‌های استان برگزار شده و تمام دستگاه‌ها پژوهش‌هایی در مورد آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اند.

خودکشی و خشونت در کردستان روبه رشد است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان نیز گفت: براساس مستندات و تحقیقات انجام گرفته، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، بیکاری و حاشیه‌نشینی پنج آسیب اصلی مشترک بین استان کردستان و دیگر استان‌های کشور است.

فرانک قدسی با بیان اینکه قرار است در قالب طرح‌های ملی تدابیری برای کاهش این آسیب‌ها اتخاذ شود، افزود: سرقت‌های خرد، زورگیری، جرم جنسی، شرارت و خودکشی بیشترین آسیب‌های موجود در کردستان است ضمن اینکه خودکشی و خشونت در استان در حال رشد بوده و موضوعی نگران کننده است.

وی یادآور شد: اقدام‌هایی از طریق امور اجتماعی استانداری با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام شده اما کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند عزم همگانی است و باید در بحث کاهش خشونت از بعد فرهنگی، آگاه‌سازی، حساس‌سازی و روشنگری جامعه برنامه‌های راهبردی انجام داد.

رشد کودک آزاری در حاشیه شهرها نگران کننده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان نیز اظهار داشت: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند آسیب شناسی است و این موضوع زمان زیادی لازم دارد، چراکه نطام اموزشی ایران باید دچار دگرگونی شود.

لیلا آژیر با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون در ۲ حوزه طلاق و آموزش پیش از ازدواج، اقدامات خوبی انجام شده است، اضافه کرد: اولین استان در کشور هستیم که در سال ۹۳ همایش ملی خشونت علیه زنان را برگزار کردیم.

وی وضعیت حاشیه‌شهرهای استان را در بحث کودک آزاری نگران کننده دانست و گفت: تا زمانی که فضای خشونت و بداخلاقی بر خانواده‌ها حاکم باشد نمی‌توان کاری در زمینه کاهش کودک‌آزاری انجام داد.

مدیرکل اموز زنان و خانواده استانداری کردستان به برگزاری برنامه‌ها و کلاس‌هایی در زمینه آموزش پیش از ازدواج و مهارت حل تعارض زوجین در دستگاه‌های مختلف و حاشیه شهرها اشاره کرد.

حضور ۴۵ روانشناس در مراکز پی اچ سی(مراقبت‌های اولیه بهداشتی) کردستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: در سه سال گذشته، بحث ادغام خدمات روانشناختی انجام شده و ۴۵ روانشناس در مراکز پی اچ سی شهری مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند اگر چه هنوز نتوانسته‌ایم از تمام توان خود در این بخش استفاده کنیم.

دکتر فرزین رضاعی به ۲ برنامه در راستای افزایش مهارت‌های زندگی بزرگسالان استان اشاره کرد و افزود: قرار است در قالب این طرح‌ها هر روانشناس به ۹۰۰ نفر آموزش دهد و تاکنون به ۳۰ هزار و ۳۷۵ بزرگسال در سطح استان آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها نیازمند زمان طولانی است، یادآور شد: طرحی نیز اخیرا قرار است اجرا شود که براساس آن والدین کودکان ۱۲ تا ۱۷ آموزش مهارت فرزند پروری خواهند دید، ضمن اینکه ۸۴۰ نفر توسط هر روانشناس مورد آموزش قرار می‌گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در مورد حمایت‌های روانی و اجتماعی از بلایا، کارشناسانی انتخاب شده‌اند همچنانکه طبق طرحی دیگر که از سال ۹۳ شروع شد و اکنون متوقف بوده و قرار است به زودی مجددا راه‌اندازی شود.

براساس آخرین آمار، استان کردستان دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است که بیش از ۴۶۵ هزار نفر آن را جوانان تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha