۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85600065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و اقلیم کردستان عراق

سنندج- ایرنا- عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و نایب رئیس اتاق سنندج گفت: یکی از اولویت‌های دوره جدید این اتاق، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و اقلیم کردستان عراق است.

محمد هلاکو که بتازگی در انتخابات هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیشترین رای به عنوان عضو هیات رییسه انتخاب شد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال های اخیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در اقلیم کردستان ضعیف کار کرده علی رغم اینکه این منطقه از بازار بسیار مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق انجام می شود لذا باید به این منطقه توجه ویژه‌ای داشت، افزود: در صورت امکان، یکی از اولویت های ما در دوره جدید، ایجاد اتاق مشترک ایران با اتحادیه اتاق های بازرگانی اقلیم کردستان عراق یا تشکیل کمیته مشترک در این رابطه است.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: به منظور پررنگ تر کردن نقش اتاق ایران و عراق و تسهیل گری در بخش تجارت، اجرایی کردن اولویت و پیشنهاد مذکور اقدامی ضروری است.

هلاکو بیان کرد: تنش هایی که بین حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از لحاظ سیاسی و اقتصادی وجود دارد باعث ایجاد دوگانگی در حوزه تجارت و مباحث تعرفه گمرکی و قوانین و مقررات تجاری شده است.

وی ادامه داد: اگر اتاق مشترک بین ایران و اقلیم کردستان تشکیل شود بی شک منجر به تسهیل گری و هماهنگی تجاری و بازرگانی بیشتری بین طرفین خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: از دیگر اولویت های ما در دوره جدید، پیگیری اجرایی کردن حمل یکسره کالای ایرانی به عراق و اقلیم کردستان از طریق ایجاد شرکت‌های مشترک حمل و نقل است.

هلاکو که نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم هست یادآور شد: سال هاست که کالاهای ترکیه ای از این کشور به صورت یکسره وارد عراق می شود ولی تاکنون از هیچ کدام از مرزهای ایران با عراق این اقدام انجام نشده است و همین باعث شده مدت زمان بیشتری صرف ترخیص کالا شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییرات و رشد تکنولوژی در بخش تجارت هم دیگر نمی توان به شیوه سنتی و روش‌های گذشته عمل کرد و برای کسب جایگاه و موفقیت در این حوزه هم باید همراستای پیشرفت های انجام شده جلو رفت تا از دیگر کشورها عقب نماند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار کرد: توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق را در دوره جدید به طور جد دنبال می کنیم و از همه ظرفیت‌های موجود در این راستا بهره خواهیم گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha