شهاب، روایتی از زندگی شهید حسن دانشمند

بندرعباس- ایرنا- «شهاب» خاطرات و روایت زندگی شهید حسن دانشمند از شهیدان دفاع مقدس استان هرمزگان در اجلاسیه دانشجویی، دانش‌آموزی و فرهنگیان کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید این استان رونمایی شد.

نوبت نخست این کتاب به قلم فریبا طالش‌پور در سال ۹۷ در ۳هزار نسخه با قیمت ۶۲هزارریال توسط انتشارات فاتحان به چاپ رسیده است.

کتاب "شهاب" در ۹ فصل به سفارش کنگره ملی شهدای انشجوی کشور و حمایت سازمان بسیج دانشجویی تالیف و تدوین شده است.

"حسن و نادر پشت درخت تنومندی با فاصله از هم نشسته مراقب اوضاع شدند.شب و سکوت مرموز جنگل صدای پرندگان شب‌خوان و قور قور قورباغه‌ها و جیرجیر جیرجیرک‌ها آرامش خاصی به انسان می‌داد حسن یاد بچگی‌هایش افتاد که داداش علی کولش می‌گرفت و با تکه چوبی که سرش تور بود، سنجاقک شکار می‌کرد. داداش علی بال سنجاقک‌ها را یواش می‌گرفت و دست حسن می‌داد"، بخشی زیبایی از خاطرات شهید حسن دانشمند در این کتاب است.

شهید حسن دانشمند فرزند چهارم خانواده محمد دانشمند، ۱۵ شهریور ۴۴ در بندرعباس به دنیا آمد، پدرش در ژاندارمری کار می کرد و پس از بازنشستگی در درمانگاه مهدیه بندرعباس مشغول به کار شد.

وی پس از پیروزی انقلاب وارد دبیرستان «شهید چمران» شد و با تشکیل انجمن‌های اسلامی؛ فعالیت‌های خود را محیط مدرسه ادامه داد و همراه دیگر دوستانش شبانه شعارهای ضد انقلابی را از در و دیوار شهر پاک می کرد و با خط زیبایش شعارهای اسلامی و مذهبی را به جای آن ها می نوشت.

این شهید دانشجوی دوران دفاع مقدس، مسوول قسمت سمعی و بصری و تبلیغات « حزب جمهوری اسلامی» در شهر بندرعباس بود و با «ستاد نمازجمعه»، «نهضت سواد آموزی»، گروه‌های هنری «توحید» و «کمیته انقلاب اسلامی» همکاری می کرد.

وی رشته «اقتصاد و علوم اجتماعی» را تا سال چهارم دبیرستان ادامه داد و پس از پایان امتحانات در سال ۶۲ همراه با همرزمش «نادر انصاریان» از بسیج بندرعباس به پادگان «امام حسین(ع) استان کرمان» اعزام شد و از آنجا با قطار راهی اهواز شدند.

شهید دانشمند چون در پادگان «خراسان ۷۷» آموزش نظامی دیده بود به خط مقدم اعزام شد؛ در عملیات «خیبر» شیمیایی شد و پس از مداوا در تهران به بندرعباس بازگشت و در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته «داروسازی» دانشگاه تبریز قبول شد، اما جبهه را ترجیح داد و دوباره به عازم منطقه‌های جنگی شد.

وی که در جبهه مسوولیت اطلاعات-عملیات در لشکر ثارالله را برعهده داشت، فاصله بین عملیات «والفجر۸» تا «کربلای ۴» در منطقه «فاو» باقی ماند و با آغاز شناسایی عملیات «کربلای ۴» راهی خرمشهر شد.

شهید دانشمند برای شناسایی خط دشمن فاصله «خرمشهر» تا جزیره «ام الرصاص» عراق را بارها غواصی کرد.

این شهید دوران دفاع مقدس سرانجام پس از ۳۰ ماه حضور در جبهه در سن ۲۱ سالگی روز ۱۷ دی ماه ۶۵ از ناحیه سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و در آب‌های خروشان اروند به شهادت رسید.

پیکر شهید حسن دانشمند ۱۵ روز بعد در آب‌های خلیج فارس شناسایی و پس از انتقال به زادگاهش در گلزار شهیدان بندرعباس به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha