۶ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83610091
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحلیلگر مسایل آمریکا: رزمایش مشترک با هدف توازن قدرت منطقه ای انجام می شود

پکن- ایرنا- یک تحلیلگر مسایل آمریکا با اشاره به آغاز رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه گفت: اگرچه برخی کشورها علاقه مند به نشان دادن همکاری های نظامی کاملاً طبیعی این سه کشور به عنوان تهدیدی برای صلح منطقه ای هستند اما هدف این رزمایش، حمایت از توازن قدرت منطقه ای به منظور حل سیاسی اختلاف میان کشورها است.

به گزارش ایرنال «اندرو کوریبکو» که ساکن روسیه است روز جمعه در مقاله ای برای "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین نوشت: رسانه های اصلی غربی از اجرای رزمایش مشترک دریایی چین،  ایران و روسیه در اقیانوس هند که از امروز جمعه آغاز شده است وحشت دارند اما واکنش هشدار دهنده آنها نسبت به این رزمایش چند جانبه اشتباه است.

نویسنده می گوید جای انکار نیست که از زمان حمله شورشیان یمنی به آرامکو عربستان سعودی در ماه سپتامبر، روابط ایران و همسایگان آن در خلیج فارس رو به وخامت گذاشته است و منجر به ادعاهای غیرقابل اثبات مبنی بر دخالت ایران در این حمله شده است اما ایران هرگونه ارتباط با این حمله را انکار می کند ولی این حادثه توسط ایالات متحده مورد سوء استفاده قرار گرفت تا خواستار ایجاد ائتلاف دریایی در منطقه شود.

آندرو با بیان اینکه تلاش های آمریکا به دلیل عدم همراهی شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل ائتلاف دریایی به شکست منجر شد نوشته است مشارکت برخی کشورها در این ائتلاف باعث افزایش تنش ها در منطقه شده است.

این تحلیلگر مسایل آمریکا مستقر در مسکو آورده است با این وجود برخی علننا بر این باور هستند که شراکت چین و روسیه در این رزمایش نشانگر ظهور یک "ضد ائتلاف" برای مقابله با موضوعی است که ایالات متحده پیش بینی کرده است.

نویسنده مقاله آورده است آنها همچنین ادعا می کنند که این رزمایش سیگنال خصمانه ای را به رقبای منطقه ای ایران می فرستد و همزمان این دو کشور را به طور پیش فرض «متحدان نظامی» جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند موضوعی که نمی تواند دور از حقیقت باشد زیرا اختلاف نظری میان سه کشور در این زمینه وجود ندارد.

آندرو می گوید ایالات متحده و شرکای آن به طور مرتب در هر زمان از سال، تمرینات نظامی مشترک خود را در سراسر جهان برگزار می کنند در حالی که اگر چین و روسیه آن را انجام دهند گمراه کننده می خوانند.

نویسنده با بیان اینکه این رزمایش با هزینه کشورهایی مانند عربستان و امارات متحده عربی برگزار نمی شود نوشته است این چهار کشور در چند سال گذشته روابط نظامی خود را با یکدیگر بهبود بخشیده اند به طوری که چین کارخانه ساخت پهپاد ر عربستان راه اندازی کرده و روسیه هم در پی سفر تاریخی بن سلمان به مسکو در اکتبر سال ۲۰۱۷ با قرارداد خرید تسلیحاتی موافق کرد چین و ورسیه نیز در نمایشگاه بین المللی تسلیحاتی امارات شرکت کرده اند.

آندرو در ادامه می گوید در واقع می توان این بحث را مطرح کرد که رزمایش دریایی مشترک چین و روسیه با ایران تا حدودی با هدف ایجاد رویکرد متعادل در منطقه برگزار می شود.

او با اشاره به اینکه این رزمایش علیه هیچ شخص یا کشور سومی نیست می گوید: این رزمایش را می توان دیپلماسی نظامی یا به عبارت دیگر دنبال کردن اهداف دیپلماتیک از طریق ابزارهای ملایم نظامی عنوان کرد.

این کارشناس مسایل آمریکا مستقر در روسیه تصریح کرد با حمایت از توازن قدرت منطقه ای، چین و روسیه می توانند همه طرف ها را ترغیب کنند که اختلافات خود را به جای مسایل نظامی از طریق راه های سیاسی حل کنند.

رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه از امروز جمعه به مدت چهار روز در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده است.

سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح روز چهارشنبه نیز در نشست خبری اعلام کرده بود این رزمایش در جهت تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی در این منطقه برگزار می‌شود.

وی تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران،  روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و گفت: پیامدهای امنیتی این رزمایش برای کل کشورهای جهان خواهد بود و ثبات امنیتی را در پی خواهد داشت.

سردار شکارچی همچنین گفت: هدف دیگر این رزمایش کسب و تبادل تجربه در حوزه عملیات امداد و نجات برای حوادث دریایی است که از زمان شروع این رزمایش نیز انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha