۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 83610620
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشت هزار مهابادی امسال خون اهدا کردند

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83610620
هشت هزار مهابادی امسال خون اهدا کردند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره انتقال خون مهاباد گفت: امسال هشت هزار و ۱۳۱ نفر در این شهرستان با مراجعه به این اداره، موفق به اهدای خون شدند.

داود نصرارکن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال هشت هزار و ۸۷۸ نفر برای اهدای خون به این اداره مراجعه کردند که از این تعداد ۷۴۷ نفر به دلیل نداشتن شرایط، موفق به اهدای خون نشدند.

وی اضافه کرد: امسال استقبال شهروندان برای اهدای خون کمتر شده و میزان اهدای خون در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

«نصرارکن» با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها صعب‌العلاج مانند سرطان‌ها با استفاده از داروهای مشتق از پلاسما، درمان و کنترل می‌شوند، عنوان کرد: اکنون خون تبدیل به فرآورده‌های مختلفی شده و بیماران اجزای مختلف فرآورده‌های خونی را دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: ذخائر بانک خون این پایگاه با کاهش خون و فرآورده‌های خونی مواجه شده و برای جبران این کاهش نیاز است افراد از همه گروه‌های خونی با مراجعه به پایگاه انتقال خون این شهرستان برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به مصرف بخشی از خون‌های ذخیره شده توسط بیماران نیازمند، هم‌اکنون این پایگاه به تمام گروه‌های خونی برای ذخیره و مصرف بیماران احتیاج دارد.

اداره انتقال خون مهاباد به عنوان یکی از پایگاه های اقماری آذربایجان‌غربی از سال ۷۸ شمسی در ساختمان مستقل فعالیت خود را آغاز کرده است.

سال گذشته در مجموع بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ داوطلب اهدای خون در مهاباد موفق به اهدای خون شدند.

اداره انتقال خون مهاباد تأمین کننده خون موردنیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، اشنویه، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و تکاب است.

در انتقال خون مهاباد همچنین پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی پی، سی پی پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون نیز فرآوری و استحصال می‌شود.

سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به «تالاسمی»، «هموفیلی» و «لوسمی» تاسیس شد.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha