۷ دی ۱۳۹۸، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 83609514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۹ درصدی اهدای خون در مهاباد

۷ دی ۱۳۹۸، ۸:۲۹
کد خبر: 83609514
کاهش ۹ درصدی اهدای خون در مهاباد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره انتقال خون مهاباد گفت: هشت هزار و ۱۳۱ نفر از مردم این شهرستان امسال خون اهدا کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش دارد.

داود نصر ارکن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در مجموع هشت هزار و ۸۷۸ نفر برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه کرده‌ ولی ۷۴۷ نفر به علت‌های مختلف موفق به اهدای خون نشده‌اند.

وی ادامه داد: در سال جاری از مجموع اهداکنندگان خون در مهاباد، یک‌هزار و ۱۶ نفر برای بار اول، ۲ هزار و ۷۲ نفر با سابقه قبلی و پنج هزار و ۴۳ نفر هم به عنوان اهداکننده مستمر در این اقدام خداپسندانه شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از اهداکنندگان امسال، بیش از ۹۰ درصد مرد و بقیه زن بودند.

رییس اداره انتقال خون مهاباد با اشاره به محدود بودن زمان نگهداری خون و نیاز همیشگی بیماران به این مایه حیاتی، از مردم درخواست کرد تا برای اهدای بخشی از خون خود به بیماران نیازمند، به این پایگاه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه این پایگاه تامین‌کننده نیاز خونی جنوب آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، ادامه داد: وجود ذخیره مناسب خونی در مهاباد امری ضروری است و تحقق این امر مشارکت بیشتر مردم نوع‌دوست این شهرستان را می‌طلبد.

«نصرارکن» اظهار داشت: بیماران دیالیزی، تالاسمی، سرطانی و مصدومان حوادث رانندگی از جمله افرادی هستند که نیاز مستمر به خون دارند و از شهروندان می‌خواهیم تا این بیماران را در این ماه فراموش نکنند.

وی تاکید کرد: پایگاه انتقال خون مهاباد در تمامی روزهای هفته غیر از ایام تعطیل از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲۰ آماده دریافت خون از افراد متقاضی است.  

سال گذشته در مجموع بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ داوطلب اهدای خون در مهاباد موفق به اهدای خون شدند.

اداره انتقال خون مهاباد تأمین کننده خون موردنیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و تکاب است.

در پایگاه انتقال خون مهاباد همچنین پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی پی، سی پی پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون نیز فرآوری و استحصال می‌شود.

سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به «تالاسمی»، «هموفیلی» و «لوسمی» تاسیس شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha