۱۰ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۴۲
کد خبر: 83613774
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رفع مشکل راه مطالبه مهم مردم استان اردبیل از دولت

اردبیل - ایرنا- مردم استان اردبیل بویژه در شمال آن که خاطرات تلخی از سوانح رانندگی و جان باختن هم وطنانشان در جاده‌های منطقه دارند چشم به سفر رییس جمهوری دوخته‌اند تا با اختصاص اعتبار مورد نیاز بخشی از عقب افتادگی این استان در زمینه جاده‌های ارتباطی جبران شود.

نبود بزرگراه و جاده‌های استاندارد در گوشه و کنار این استان  همه ساله قربانیان زیادی  را می‌گیرد و لزوم توجه و اقدام اساسی در رفع مشکلات راه‌های  ارتباطی و بسط و توسه آن را ضروری می‌سازد.

بر اساس آمارها استان اردبیل ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد که از این جهت یکی از مناطق فقیر در کشور محسوب می‌شود.

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: جاده‌های این استان خطرناک بوده و دارای نقاط حادثه‌خیز و ایمنی بسیار پایین هستند.

شهرام آدم‌نژاد افزود: میزان بهره‌مندی استان اردبیل از لحاظ دارا بودن بزرگراه از میانگین کشوری پایین‌تر است. 

این وضعیت موجب شده است تا میزان تصادفات رانندگی و خسارت جانی و مالی ناشی از آن در استان قابل توجه باشد.

بنا به گفته  مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل،  مسال تاکنون ، ۱۵۷ نفر در اثر تصادفات رانندگی در این استان جان باخته‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

دکتر حامد پورعزیز افزود: در این مدت از تعداد ۱۵۷ مورد فوتی‌های ناشی از تصادفات ۲۶ مورد در مسیرهای درون‌شهری و ۱۳۱ مورد در جاده‌های برون شهری و روستایی بوده است.

بر اساس اعلام کارشناسان با اینکه خطای انسانی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی  از عوامل  اصلی بروز سوانح رانندگی می باشد اما نمی توان نسبت به نبود جاده‌های استاندارد و بزرگراه  در این استان و نقش آن در افزایش تصادفات و تلفات آن بی توجه بود.

مردم این استان بویژه در مناطق شمالی که جاده‌های آن به قتلگاه نیز معروف شده‌اند چشم انتظار این هستند که در جریان سفر رییس جمهوری  به رفع مشکل راه‌ها توجه کافی شده و بخشی از آن مرتفع گردد چیزی که بنا به گفته مسوولان می‌توان در جریان سفر روحانی و هیات دولت به آن تا حد زیادی امیدوار بود.

 معاون  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فقیر بودن این استان در شاخص‌های بزرگراهی واقعیتی غیرقابل کتمان است، اظهار کرد: برای جبران بخشی از این کاستی‌ها ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است.

آدم نژاد با بیان اینکه باید برای رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های این استان تصمیم اساسی گرفته شود، اضافه کرد: راهکار اصلی این مشکل احداث بزرگراه و  اصلاح جاده‌ها است .

محبوب حیدری‌مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل می‌گوید که این استان برای تسهیل تردد جاده‌ای به احداث ۶۵۰ کیلومتر بزرگراه با ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی  افزود: برای احداث بزرگراه در مسیرهای اساسی مطالعات لازم و پیگیری اعتبارات مورد نیاز در استان انجام شده است.

وی اظهارداشت: در صورت تامین اعتبارت مورد نیاز عملیات احداث بزرگراه‌ها به پیمانکاران واجد شرایط بر اساس قانون برگزاری مناقصات واگذار می‌شود.

وی همچنین به افتتاح ۲۵ کیلومتر از احداث باند دوم جاده اردبیل – مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: کل جاده اردبیل – مشگین‌شهر ۸۵ کیلومتر است و با بهره‌برداری از ۲۵ کیلومتر احداث باند دوم این مسیر ۲۰ کیلومتر باقی مانده با برنامه‌ریزی طی ۲سال آینده به اتمام خواهد رسید.

حیدری افزود: اعتبار هزینه شده برای ۲۵ کیلومتر احداثی از این جاده بیش از هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

در این حال دولت دوازدهم مصمم است که با توجه‌ای ویژه بخشی از مشکلات راه استان را رفع کرده و به توسعه آن شتاب بخشد.

محمود واعظی ،رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار  با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: که رییس جمهوری تاکید دارد که باید به راه‌های استان توجه ویژه داشته باشیم .

در جریان سفر رییس جمهوری به استان اردبیل بیش از ۱۰۱ کیلومتر راه شامل ۵۱ کیلومتر بزرگراه و مابقی راه اصلی، فرعی و روستایی با اعتبار ۲ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال  به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین همزمان با سفر رییس‌جمهوری به اردبیل کلنگ آغاز عملیات اجرایی فاز جدید احداث بزرگراه سه‌راهی صحرا _ رضی، اردبیل _ سرچم و پارس‌آباد _ سربند به زمین زده می‌شود.

بیش از نیمی از بودجه اختصاص یافته در سفر رییس جمهوری مربوط به حوزه راه و شهرسازی است و با اقدامات صورت گرفته در سال‌های آینده شاهد تحول قابل توجه در زیرساخت های استان خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha