محسن هاشمی روز سه شنبه در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران طی نطقی که در اختیار رسانه ها قرار داد، گفت: سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر بنده در صحن علنی روز یکشنبه شورا، اطلاعیه مشروحی صادر کرده است که در ابتدا از حساسیت و پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه نسبت به مسایل مدیریت شهری قدردانی می کنم.
وی ادامه داد: مطلبی که بارها در این اطلاعیه به آن استناد شده، مصوبات و تصمیماتی است که در جهت حل مشکل سیستم حمل ونقل عمومی تدوین شده است و بنده نیز بارها در مصاحبه ها به مثبت بودن آنها اشاره کرده ام اما متاسفانه این مصوبات روی کاغذ باقیمانده اند و در میدان اجرا بدلیل نگاه بخشی و عدم ریسک پذیری و جسارت دستگاههای مختلف و ناهماهنگی در بورکراسی، زمین گیر شده اند.
به گفته هاشمی، نمونه این موضوع، مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس شهری در سال گذشته بوده که در این اطلاعیه به ۹ هزار دستگاه تقلیل یافته، وزارت کشور ۶ هزار دستگاه به تهران اختصاص داد اما در جلسه معاونت اول این عدد به سه هزار و سپس به ۱۵۰۰ دستگاه کاهش یافت و روز گذشته نیز در صورتجلسه بانک مرکزی و وزارت کشور، تخصیص پیش پرداخت آن، نیازمند مصوبه سران قوا و تایید مقام معظم رهبری عنوان شده است که عملا بسیار مشکل است و به همین دلیل طی شش سال گذشته از این دولت، تاکنون یکدستگاه اتوبوس نیز تحویل شرکت واحد نشده است.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که بعنوان منبع اصلی تامین بودجه سیستم حمل ونقل عمومی توسط سازمان برنامه عنوان شده، اعتبارات ارزش افزوده است که این ردیف، درامد خود شهرداری هاست و ارتباطی به دولت ندارد.
هاشمی افزود: در گذشته دولت همواره از محل بودجه خود به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی کمک می کرده است اما این کمک همانطور که در این اطلاعیه قید شده، برای کل کشور۱۵۰ میلیارد تومان است که حتی در صورت پرداخت کامل آن، می توان برای هر استان یک تا دو اتوبوس با این مبلغ تهیه کرد که مشکلی را حل نمی کند.
وی تصریح کرد: سازمان برنامه همچنین مجموع اعتبار یارانه بلیط مترو نیز برای امسال را تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است که با سهم متروی تهران از این مبلغ، می توان هزینه های یک هفته از سال را در شرکت بهره برداری مترو تامین کرد و نه با تعهدات دولت نسبتی دارد و نه با هزینه ها مترو.
رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: لازم است که از سازمان برنامه و بودجه بابت شفاف سازی تشکر کنم که روشن کرد کمک دولت به حمل ونقل عمومی تهران که حقیقتا ناچیز است و اگر ما می خواهیم وضعیت آلودگی هوا و ازدحام مترو وکمبود اتوبوس در تهران در سال آینده از امسال بدتر نشود، حتما باید مجلس و دولت در این موضوع تجدید نظر کنند و تصمیم گیری را به رده های ارشد نظام مانند سران قوا یا مقام معظم رهبری موکول نکنند چرا که در این شرایط کشور مسایل بسیار پیچیده تر و مشکل تری دارد که مسئولان عالی نظام باید به آنها رسیدگی کنند.
به گزارش ایرنا، محسن هاشمی در جلسه گذشته شورا گفته بود که سهم تهران در بودجه سال آینده کشور نادیده گرفته شده است.
نظر شما