سید علیاصغر سیدآبادی روز سه شنبه در نشست ارائه و نقد یافته های موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهارکرد: نتایج پیمایش مصرف حیطه های فرهنگی به درد سیاست گذاران، سرمایه گذاران و پدیدآورندگان کالاهای فرهنگی و هر تولیدکننده ای در این حوزه می خورد چون به گونه ای ذائقه سنجی صورت می گیرد.
وی افزود: اهمیت این پیمایش ها در این است که علاوه ب کمک به سیاستگذاری های فعلی می گوید در آینده هم به چه سمتی در حوزه فرهنگی حرکت می کنیم و علاوه بر این بخشی از رفتارهای سیاسی و اجتماعی را هم می توان حتی از دل این پیمایش ها دریافت کرد.
سیدآبادی گفت: نتایج این پیمایش همانند معدنی است که باید استخراج و کامل شود تا به کار حوزه سیاستگذاری بیاید.
وی به برخی از این نتایج اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال بر اساس این پیمایش میزان مشارکت در فعالیت های اجتماعی ایرانیان ۲۸ درصد و یا کتابخوانی ۴۶.۶ درصد است.
سیدآبادی با بیان اینکه بعضی از این داده ها کنار هم مهم اند، گفت: داده های پیمایش به طور کلی هم به کار می آیند اما وقتی تحلیل های ثانویه روی این داده صورت گیرد و پژوهشگران روی این نتایج کار کنند، بسیار کاراتر می شوند.
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی وزارت فرهنگ دو انتقاد نیز به نحوه انجام پیمایش داشت و گفت: در پیمایش ها سن را ۱۵ سال می گیریم به بالا، در حالیکه با اتفاقات اجتماعی امروز کودکان نوجوانان خیلی کنشگر شده اند و حتی نظرات بزرگترها را، بچه ها می توانند تغییر دهند.
سیدآبادی افزود: در نظر نگرفتن کودکان در پیمایش ها نقص بزرگی است، در همه پیمایش ها باید جای کودکان و نوجوانان را باز کنیم.
وی گفت: نقد دیگر اینکه در تمام مسایل فرهنگی واحد پیمایش شهر است، اگر این امکان بود که به تفکیک شهرها این پیمایش صورت بگیرد نه فقط براساس استان، نتایج بسیار بهتر و کاربردی تر خواهد شد.
نظر شما