کدام پیمایش‌های ملی در دستور کار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار دارد؟

تهران- ایرنا- علاوه بر موج چهارم پیمایش ملی «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان»، انجام ۱۰ پیمایش‌ ملی اولویت‌دار دیگر در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در دستورکار شبکه ملی پرسشگران پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو مباحث صورت گرفته در فضای رسانه ای و مجازی پیرامون انتشار نتایج «موج چهارم پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان»، ضمن قدردانی از پیگیری و التفات اساتید و صاحب‌نظران فرهنگی، نکاتی را درباره پیمایش‌های انجام شده قبلی از سال 1394 تا کنون و پیمایش موج چهارم و ۱۰ پیمایش اولویت‌داری که در دستور کار دارد، به شرح زیر منتشر کرد:

یک. نهاد سیاست گذار فرهنگی نیازمند سنجش علمی موضوعات و مسائل فرهنگی کشور به منظور سیاست‌گذاری صحیح و حل مساله است. تولید داده فرهنگی به منظور اتخاذ سیاست فرهنگی مناسب امر مرسومی است و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مهمترین نهاد حاکمیتی تولیدکننده داده فرهنگی و اجتماعی کشور، در دوره‌ها و دولت‌های مختلف، با یاری گرفتن از کثیری از اساتید علوم اجتماعی و صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی به این امر اهتمام داشته است.

دو. در حال حاضر علاوه بر موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش های ایرانیان، انجام پیمایش‌های ملی متعدد دیگری در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نظیر «پیمایش ملی خانواده»، «پیمایش ملی سبک زندگی و هویت نوجوانان ایرانی»، «پیمایش ملی آرزوهای جوانان ایرانی»، «پیمایش ملی مصرف بازی های رایانه ای»، «پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان»، «پیمایش ملی سواد تاریخی ایرانیان»، «پیمایش ملی سواد ادبی و فرهنگی»، «پیمایش ملی هویت ایرانیان»، «پیمایش ملی نگرش‌های ایرانیان نسبت به مهاجرین افغانستانی»، «پیمایش ملی مصرف رسانه‌ای اجتماعی در ایران» و نظایر آن با مشارکت استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های معتبر در دستورکار شبکه ملی پرسشگران این پژوهشگاه قرار دارد. بدیهی است با اتمام فرآیندهای علمی مرسوم شامل جمع آوری داده و صحت سنجی اولیه داده های خام این پیمایش‌ها، نتایج آنها در اختیار نهادهای سیاستگذار، و اساتید و صاحب نظران، و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی قرار خواهد گرفت.

کدام پیمایش‌های ملی در دستور کار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار دارد؟

سه. اجرای «موج چهارم پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان» که از سال ۱۳۹۸ معطل باقی مانده بود، با اهتمام نهادهای بالادستی تصمیم گیری فرهنگی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دستور کار مرکز طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در آبان ماه ۱۴۰۲ و ابتدای آذرماه ۱۴۰۲ داده های آن به صورت میدانی جمع آوری شد، و طبعاً پس از ارائه نتایج آن در این نهاد و دیگر مراکز علمی و فرهنگی، و شناسایی مسائل و نیازهای کارشناسی کشور برای استخراج برش های موردنیاز (علاوه بر برش های معمول استانی، زنان، جوانان، سالمندان)، یافته های آن در اختیار نهادهای سیاستگذار، و اساتید و پژوهشگران دانشگاهی قرار خواهد گرفت، همچنان که در اولین اقدام و به منظورکسب نظر کلی خبرگانی در مورد ماهیت و صحت داده ها، به طور محدود، در اختیار جمع برجسته ای از اساتید علوم اجتماعی قرار گرفته و مورد بررسی واقع شده است. اجماع شکل گرفته بین خبرگان پیرامون صحت و معنی داری داده ها و سلامت فرآیندهای علمی طی شده، برای این پژوهشگاه بسیار ارزشمند است.

چهار. داده های «موج سوم ارزش ها و نگرش های ایرانیان» در ماه های شهریور و مهر سال ۱۳۹۴ گردآوری شده و در تابستان سال ۱۳۹۵ نتایج اولیه آن انتشار یافته است. به همین نحو داده های «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۸ گردآوری شده و در پاییز ۱۳۹۹ نتایج اولیه آن انتشار یافته است. در مورد پیمایش های جاری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز همین روال مرسوم طبیعی نهادهای علمی و پژوهشی رعایت خواهد شد و البته تلاش این پژوهشگاه آن است که به همت کارشناسان مرکز طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار زودتر در اختیار مخاطبان خاصّ و عام قرار گیرد.

پنج. داده علمی، گزارش واقعیت می کند و بر نهاد علمی فرض است که در گزارش واقعیت، تحت تاثیر مرده باد و زنده باد صاحبان تریبون های سیاسی قرار نگیرد. در همان حال از اشخاص سیاسی نیز انتظار می رود حرمت نهاد علم و تحقیق را نگه دارند و آن را مصادره به مطلوب سیاسی خود نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha