تدبیراندیشی درباره توسعه شیراز در نشست مشترک مدیران اجرایی و شهری

شیراز-ایرنا-استاندار فارس برای نخستین بار به اتفاق شماری از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی این استان در یکصد و شانزدهمین نشست شورای اسلامی شهر شیراز حضور یافت و ضمن بیان دیدگاه‌های خود درباره مدیریت شهری این کلانشهر، راهکارهایی را برای بهبود وضعیت کنونی و خدمات رسانی بیشتر به شهروندان، ارائه کرد.   

مدیران استانی که استاندار فارس را چهارشنبه (یازدهم دی‌ماه ۹۸) همراهی می‌کردند نیز با هدف انجام هماهنگی بیشتر با مدیریت شهری شیراز در نشست علنی شورای اسلامی شهر شیراز حاضر شدند. 

استاندار فارس در این جلسه، عدم شفافیت، صادق نبودن با مردم، عدم پاسخگویی به مطالبات مردم و شهر فروشی را از آسیب‌های جدی حوزه مدیریت شهری برشمرد و گفت: شورای پنجم و شهرداری شیراز کوشیده‌اند، گام جدیدی برای شفاف‌سازی و پاسخگویی بردارند.

عنایت‌الله رحیمی با اشاره به اقدامات شورا و شهرداری شیراز در حوزه شفافیت، اظهار داشت: این شفافیت باید گسترش داده شود تا همه مردم اقناع شوند که همه تصمیم‌ها بر اساس توجه به منافع عمومی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه سلامت اداری در سیستم‌هایی که با امور مالی، ارزش افزوده و ارباب رجوع سر و کار دارند باید بیشتر مورد توجه باشد، توسعه خدمات الکترونیک و نظارت عمومی را در تقویت سلامت اداری موثر دانست.

رحیمی افزود: در بعضی شهرهای استان فارس شاهد ایجاد پرونده‌های قضایی به سبب تخلفات و یا رعایت نشدن قانون بودیم اما شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز با حرکت بر مدار قانون از وقوع چنین رویدادهایی جلوگیری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز به بخش زیادی از جمعیت این استان خدمات‌رسانی می‌کند، بر اهمیت جایگاه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در ایجاد رضایتمندی مردم تاکید کرد.

سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در اولویت قرار گیرد

رحیمی، در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط کنونی کشور و تنگناهای ناشی از تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی اشاره و بیان کرد: بی تردید این فشارها و تنگناها بر عملکرد همه دستگاه ها از جمله مدیریت شهری بی اثر نخواهد بود.

استاندار فارس ادامه داد: با وجود این مشکلات، ارزیابی‌های کلی بیانگر این است که شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز همه تلاش خود را برای خدمت رسانی صادقانه به مردم‌ انجام داده‌اند.

وی افزود: مدیریت ارشد استان نیز  همواره از اقدامات قانونی شورا و شهرداری شیراز حمایت کرده است که این پشتیبانی در نگاهی عالمانه و منصفانه کاملا مشهود است.

رحیمی، راهکار برون رفت از مسایل و مشکلات کنونی را توجه به داشته‌ها و سرمایه‌های انسانی و طبیعی از سوی مدیریت شهری دانست و بیان داشت: شهرداری‌ها باید بکوشند با وجود محدودیت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری تلاش بیشتری کنند.

وی ادامه داد: بدون تردید گردشگری در شیراز یکی از مناسب‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که تحریم‌ها کمترین تاثیر را بر صنعت گردشگری دارند و می‌تواند به عنوان راه مناسبی برای کسب درآمد مد نظر باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری باید سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را در اولویت قرار دهند و روند انجام این کار را برای سرمایه گذاران آسان سازند، گفت: مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی نیز باید در این مسیر به رفع موانع کمک کنند.

رحیمی، همچنین بر موضوع توسعه و تکمیل خط یک و خط دو مترو شیراز تاکید کرد و گفت: ضروری است انجام این مهم تا پایان فعالیت این دوره از مدیریت شهری صورت گیرد و این ۲ خط در اختیار شهروندان شیرازی قرار داده شود.

استاندار فارس در مورد انتخابات پیش رو (دوم اسفند ۹۸) نیز اظهار داشت: با وجود بعضی گلایه‌ها و نگرانی‌ها در میان مردم، اعضای شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مستقیم مردم می‌توانند منشا بسیاری از این نگرانی‌ها و گلایه‌ها را برای مردم تبیین و به برگزاری هر چه با شکوه تر انتخابات با مشارکت حداکثری مردم کمک کنند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند ۹۸ برگزار می شود.

 استاندار فارس: دستگاه‌های حاکمیتی به رفع موانع صنعت گردشگری کمک کنند

تحریم به طور مستقیم در کمبود گاز مایع (ال. پی. جی) تاثیر دارد

استاندار فارس همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در مورد کمبود گاز مایع (ال.پی‌.جی) در مناطقی از این شهر گفت: این کمبود به دلیل تحریم‌هایی است که فروش نفت را محدود کرده چرا که در شرایطی که فروش نفت با محدودیت مواجه است، بخشی از گاز ال‌.پی.جی‌ صادر می‌شود.

رحیمی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی توزیع گاز ال‌.پی.جی در فارس افزود: با هدف اعمال نظارت هر چه بهتر بر این موضوع، توزیع این گاز از در منازل مردم انجام می‌شود.

گاز مایع یا ال‌. پی‌. جی (Liquefied Petroleum Gas) به ۲ گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. از گاز مایع بیشتر به عنوان مولد گرما و سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین از این گاز به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل مولد سرما از جمله یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

این گاز در سیلندرهای قابل حمل ۵۰ کیلویی، ۱۱ کیلویی (سیلندر خانگی) ، پنج کیلویی (پیکنیکی بزرگ) و ۲ کیلویی (پیکنیکی متوسط) و ۱ کیلویی (پیکنیکی کوچک) در ایران به فروش می‌رسد. در صنایع کوچک که مصرف‌کننده صنعتی نمی‌تواند هزینه نصب مخازن بزرگ گاز را تامین کند یا مکان نصب این مخازن را ندارد از سیلندرهای ۵۰ کیلویی که قابل حمل است استفاده کرده و آن را در خارج از ساختمان به لوله‌کشی گاز ساختمان وصل می‌کند.

وی، همچنین عملیات گازرسانی به مناطق روستایی استان فارس را قابل توجه دانست و اظهار داشت: در سال ۹۲ تنها به ۶۸۳ روستا در این استان گازرسانی شده بود که این تعداد هم اکنون به یک هزار و ۹۰۲ روستا رسیده که بیانگر ۱۷۸ درصد افزایش است.

رحیمی در قسمت دیگری از سخنان خود بیان کرد: عده اندکی در کشور صدای بلندی دارند و همواره با هدف پرده دری منتخبان مردم را هدف قرار می‌دهند که این شیوه با اخلاق اسلامی و روح فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد و مورد پذیرش نیست.

از سفر رییس جمهوری برای خدمات رسانی به شیراز استفاده شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: قراردادی از گذشته در زمینه تخصیص تجهیزات مورد نیاز قطار شهری وجود داشته که ظرف سال‌های اخیر سهم شیراز کاهش داده شده بود اما با پیگیری استاندار فارس، سهم یک سوم برای مترو شیراز در نظر گرفته شده است.

محمود رضایی کوچی افزود: یک رام قطار (۱۰ واگن) در یک ماه آینده به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد که امیدواریم تا دهه فجر ۹۸ راه‌اندازی شود و در خدمت شهروندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: سفر رییس جمهوری به زودی به استان فارس انجام خواهد شد که باید مدیریت شهری شیراز از این سفر برای توسعه خدمات شهری حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: بنابر تجربه سایر شهرهای کشور می‌توان در سفر رییس جمهوری، تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری با بانک‌های کشور منعقد شود تا بتوان سرمایه مورد نیاز طرح های عمرانی در اولویت را تامین و عملیات اجرایی آن را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه یارانه بلیت اتوبوس و قطار شهری در لایحه بودجه سال ۹۹ کشور دیده شده، ادامه داد: با توجه به اینکه در سال ۹۷ میزان تلفات ترافیکی در استان فارس ۴۵ درصد کاهش یافت، می‌کوشیم بیش از این میزان از تلفات انسانی در جاده‌های این استان کاسته شود.

۴۵ درصد بافت فرسوده فارس در شیراز قرار دارد

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس که از همراهان استاندار فارس در این نشست بود، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در زمینه اجرای طرح ۵٧ هکتاری توسعه حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) گفت: تا کنون برای تملک و اجرای این طرح ۴۵میلیارد تومان هزینه شده و به دنبال اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه هستیم.

جعفر زاهدی افزود: تاکنون سه هزار و ٩٩۴هکتار بافت فرسوده شهری در این استان شناسایی و مصوب شده که از این میزان یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن یعنی چیزی حدود ۴۵درصد در شیراز قرار دارد.

وی ادامه داد: از این مقدار نیز ٣۶٠ هکتار آن جزو بافت فرهنگی و تاریخی شیراز است که  یکی از با ارزش‌ترین بافت‌های کشور محسوب می‌شود اما تا کنون طرح جامعی برای آن دیده نشده، با توجه به این موضوع قراردادی با پژوهشکده میراث فرهنگی منعقد شده و با همکاری یک مشاور ایتالیایی، طرح جامع بافت تاریخی و فرهنگی در حال تهیه است.

ساماندهی کمربندی شیراز دو باره در شورا مطرح شد

زاهدی همچنین از کمربندی شیراز به عنوان یکی دیگر از مشکلات این حوزه یاد کرد و با اشاره به اینکه برای تکمیل ٣۶ کیلومتر کمربندی شمال شرق شیراز، ٢۶٠میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در عبور و مرور این کمربندی وجود دارد مقرر شده که سه تقاطع سفیر، مطهری و مهدی آباد  با همکاری شهرداری شیراز اجرا شود که برای اجرای این سه پروژه ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و از شهرداری تقاضا داریم تا در بحث تملک املاک موجود در مسیر این پروژه‌ها ما را یاری دهد.

بازیافت پسماند شیراز در مقایسه با برخی کلانشهرها عقب‌مانده‌تر است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: هم اکنون ۵۸ درصد پسماند شهر شیراز دفن می‌شود هر چند که نسبت به میانگین کشور عدد خوبی است  اما این میزان در مقایسه با سایر کلانشهرهای توسعه یافته که این عدد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، شیراز عقب‌مانده‌تر است.

حمید ظهرابی افزود: ما در حوزه پسماند عفونی، آمادگی و همکاری برای بازدید از درمانگاه‌ها و مطب‌های پراکنده در شهر را داریم تا با همکاری شهرداری شیراز این مراکز را الزام به رعایت اصول و استانداردها کنیم.

وی همچنین از شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز خواست که زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات پسماند و محل دفن پسماند فراهم کنند.

فکری برای بوی بد فاضلاب شرق شیراز شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به ورودی فاضلاب شهری در رودخانه چنار راهدار که باعث بوی مشمئز کننده در جنوب و جنوب شرقی شیراز می‌شود گفت: هر چند که به زودی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز به بهره‌برداری می‌رسد اما شهرداری شیراز در مورد روان آبهای سطحی که به این رودخانه وارد می‌شود وظیفه دارد و باید با همکاری آب و فاضلاب شهری از ورود روان آبهای سطحی به رودخانه چنار راهدار جلوگیری کند.

ظهرابی با بیان اینکه معادن دوکوهک و غرب شیراز در سال‌های آینده پیامدهای نامناسبی برای شهر شیراز خواهد داشت، افزود: موضوع انتقال این معادن و همچنین کارخانه‌های آلاینده شیراز در دستور کار قرار دارد.

انگیزه تخریب در بافت تاریخی شیراز کاهش داده شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم در این نشست اظهار داشت: ظرف سال‌های اخیر، فعالیت‌های مشترکی در بافت تاریخی شیراز بین میراث و شهرداری صورت گرفته است.

مصیب امیری با بیان اینکه در زمان‌های گذشته، انگیزه تخریب در بافت تاریخی شیراز زیاد بود افزود: امروزه شاهد هستیم که مالکان حاضر در بافت تاربخی به دنبال حفظ املاک خود هستند و برای بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی با عنوان تغییر کاربری در قالب اقامتگاه و سفره‌خانه، مجوزهای لازم صادر شده است و برخی نیز به بهره‌برداری رسیده است

وی با اشاره انعقاد تفاهم‌نامه طراحی و اجرای ۱۱ گذر تاریخی با همکاری شهرداری شیراز گفت: در قالب این تفاهم‌نامه، طراحی و اجرای ۶ گذر با شهرداری و پنج گذر دیگر با میراث فرهنگی خواهد بود.

امیری، در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تصمیم واگذاری کمیته اسکان مسافران نوروز ۹۹ به شهرداری شیراز در نشست‌های مختلف در استانداری فارس گفت: از هم اکنون باید آماده میزبانی از مسافران نوروزی این شهر باشیم.

توضیح شهردار درباره تغییر کاربری باغ‌های گروه ۵ شیراز

شهردار شیراز هم در این جلسه، تغییر کاربری باغ‌های گروه پنج شیراز را مطالبق با قانون دانست و گفت: در مورد طرح ساماندهی باغ‌های شیراز از سال ۸۷ تکلیفی بر عهده شهرداری این کلانشهر گذاشته شده بدین شکل که باغ‌های گروه یک شیراز تملک شود.

حیدر اسکندرپور افزود: برای تملک باغ‌های گروه یک به شهرداری شیراز اجازه داده شده از محل فروش باغ‌های گروه پنج گروه یک را تملک کند.

وی ادامه داد: از سال ۸۷ تاکنون ۲۸۰ هکتار از باغ‌های گروه یک شیراز به صورت ۶ دانگ از سوی شهرداری شیراز تملک شده است.

شهردار شیراز اضافه کرد: تغییر کاربری باغ‌های گروه پنج شیراز روندی است که بر اساس قانون انجام می‌شود و این کار نیز با هدف تملک و حفظ باغ‌های گروه یک این شهر انجام می‌شود اما بتازگی در پی اقدامات رسانه‌ها و انعکاس اخبار تغییر کاربری باغ‌های گروه پنج شیراز در شورای برنامه‌ریزی جوی علیه شهرداری ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در روند ساماندهی باغ‌های شیراز هر اقدامی که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس انجام می‌شود بر مبنای قانون بوده است.

تصویب اهداف کلان ساماندهی باغات قصردشت

در ادامه این نشست، نامه شهرداری شیراز در مورد بررسی اهداف کلان بازنگری طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت شیراز در سطح راهبردی، مورد بررسی قرار گرفت که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha