صباح زنگنه: سردار سلیمانی با روحیه ملی کار می‌کرد نه صنفی و سازمانی 

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سردار سلیمانی با روحیه ملی کار می کرد نه با روحیه صنفی و سازمانی. این ویژگی چنان مهم است که پس از وی نیز باید ادامه یابد.

صباح زنگنه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: شهید سلیمانی ارتباط ویژه و تنگاتنگی با دیپلمات ها و وزارت خارجه کشور داشت و هرگاه با همکاری طرحی را پیش می برد، شاهد نتایج مثبت تری در آن بودیم.

وی تاکید کرد: به رغم اینکه دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان دستگاه دیپلماسی کشور با بخش امنیتی بودند اما هوشیاری این دوبخش نقشه ها را نقش بر آب می کرد.

سردار سلیمانی حتی خانواده‌های گروه‌های مخالف را از مرگ نجات می‌داد 

کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: شهید سردار سلیمانی صدها هزار خانواده را در سوریه از مرگ حتمی نجات داد و با وجود اینکه بسیاری از اینها، خانواده های گروه های مخالف وی بودند، آنان را به مناطق امن می رساند.

وی افزود: سردار سلیمانی گروه های زیادی از شیعیان، مسیحیان یا اهل سنت را به مناطق امن می برد. چنین ویژگی اعجاب برانگیز است.

وی افزود: سردار سلیمانی افزون بر قدرت سازماندهی و برنامه ریزی عملیاتی دقیق، دارای شخصیتی منعطف و اهل گفت وگو بود. آمریکایی های نفرین شده بارها از وی، مذاکره در افغانستان، عراق و سوریه را التماس می کردند؛ ایشان زمانی می پذیرفت که مردم مناطق نیز چنین تقاضایی داشتند.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: لذا مذاکرات را با هدف کاهش خسارت ها و تلفات انسانی و شهری می پذیرفت. از این رو در جلسه های گفت وگویی که با افغان ها داشتند، آمریکایی ها خود معترف بودند که اگر سردار سلیمانی حاضر به گفت وگو و مذاکره نمی شد به طور حتم، خسارت و تلفات گسترده ای هم بر مردم افغانستان و هم بر نیروهای آمریکایی و متحدان تحمیل می شد.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به چندبعدی بودن شخصیت شهید سلیمانی اظهار داشت: وی از آن جهت که به خود، برنامه ها و نیروها مطمئن بود، از گفت وگو بیم و نگرانی نداشت؛ چرا که اگر در گفت وگوها نتیحه نمی گرفت، گزینه درگیری و مقابله نظامی نیز باز بود.

وی ادامه داد: شهادت سردار بزرگ اسلام و وطن اسلامی، حاج قاسم سلیمانی حادثه بزرگی است؛ شهید بزرگوار لحظه ای از زمان درک مسئولیت، وقت خود را تلف نکرد و همواره در خدمت اسلام و انقلاب کوشا بود.

زنگنه افزود: هیچگاه در ایمان و اخلاص سردار سلیمانی نسبت به اهداف انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) و رهبری حذری وارد نشد و در جنگ تحمیلی نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرد. وی همواره در صف مقدم جبهه ها بود و از این منظر یک سرباز، سپاهی و بسیجی نمونه بود.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر محبوبیت شهید سلیمانی میان عراقی ها، عنوان کرد: زمانی که عراقی ها می خواستند برای ایشان نامی برگزینند به وی لقب «ابو دعا» دادند.

زنگنه ادامه داد: زمانی که سردار سلیمانی به خانه های پاکسازی شده در مناطق جنگی علیه داعش وارد می شد و برای اقامه نماز در آن زمان ناگزیر بود تنها برای دقایقی در آن خانه استقرار داشته باشد،‌ برای صاحبخانه پیام می گذاشت و از این بابت از آنان عذرخواهی می کرد. همچنین اگر مجبور به استفاده از مواد غذایی می شد، مبلغی را همراه با نامه عذرخواهی برای اهل خانه مرقوم می کرد. چنین اخلاقی مکمل اخلاق تواضع و فروتنی است.

وی گفت: شهید سلیمانی هیچگاه خود را برتر از دیگران ندانست و هر اموری را که به وی ارجاع داده می شد، بدون تامل و چانه زنی می پذیرفت. وی بدون سنجش بزرگی یا کوچکی کار برای شخصیت خود، آن را با اخلاص و صداقت به عمل می رساند. چنین ویژگی بسیار کمیاب است.

درخشش شهید سلیمانی در نیروی قدس سپاه

این تحلیلگر ارشد حوزه بین الملل در ادامه با اشاره به اقدامات تاثیرگذار شهید سلیمانی در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سردار سلیمانی این نیرو را به اوج اقتدار در منطقه و حتی در سطح جهان رساند. شیوه فعالیت وی نیز به کلاس های درس دانشگاه های جهان رسیده است. از سویی دیگر این شهید دارای شخصیتی بود که جنگ را هدف قرار نمی داد بلکه جنگ را وسیله ای برای تحقق اهداف مورد نظر انقلاب و اسلام می دانست.

این کارشناس مسائل عراق با تاکید بر روحیه ضدجنگ شهید سلیمانی، تصریح کرد: وی تلاش می کرد تا حد امکان از جنگ پرهیز کند و با توسل به شیوه های مسالمت آمیز و صلح آمیز به اهداف دست یابد تا کمترین تلفات انسانی حتی متوجه دشمن شود.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی بر این تاکید داشت که برای تحقق اهداف نظامی، جغرافیایی یا زمینی نیازی نیست انسان ها کشته شوند. از این رو زمانی که کودکی در منطقه عامریه عراق به امنیت و آرامش می رسید و امکان ادامه تحصیل می یافت، احساس شعف کرده و عنوان می کرد هدف ما این است که جوانان و کودکان را به علم و دانش تجهیز کنیم.

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

وزارت  امور خارجه هم با صدور بیانیه ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha