۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 83629495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح یاری‌گران زندگی در سمنان با مشارکت و جدیت پیگیری شود

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: طرح یاری‌گران زندگی با جدیت و همراهی بخش‌های اجرایی و مشارکت مردمی برای پیشگیری از اعتیاد در استان اجرا شود.

علیرضا آشناگر روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: طرح یاری‌گران زندگی طرحی خوب است که برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد در استان با تامین منابع مالی در نظر گرفته شده است و لازم است دستگاه‌های اجرایی برای اجرای موفق طرح یاری‌گران زندگی کمک کنند.

طرح یاری‌گران زندکی در  مقابله با اعتیاد در سه بخش پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و صیانت و حمایت اجتماعی با همت  ستاد مبارزه با موادمخدر  تدوین شده و به عنوان طرح ملی در استان سمنان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرحی موفق است که تشکیلات مردمی به آن کمک کنند، یادآور شد: دولت به تنهایی توان مقابله با بحث اعتیاد را ندارد و باید همه کمک کنند.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: آموزش و اجرای طرح‌های مداخله به عنوان راهکار مقابله و عامل پیشگیرانه در مبارزه با اعتیاد سرلوحه کار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: طرح بازبینی مراکز توزیع متادون در دستور کار مسوولان قرار بگیرد تا توزیع متادون اسباب کاسبی برخی سودجویان نشود.

وی بیان کرد: گرایش به مواد مخدر یک بیماری است و باید برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری در کنار تلاش دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

وی اضافه کرد: در گذشته مبارزه با مواد مخدر در اولویت قرار داشت، اما رفته رفته پیشگیری در اولویت قرار گرفته و همه باید در این زمینه کمک کنند.

وی ادامه داد: نیروهای حاکمیتی در برخورد سلبی برای ریشه‌کن شدن اعتیاد عملکرد خوبی داشته‌اند و از ابتدای امسال تا کنون نیروی انتظامی استان سمنان نیز در زمینه کشف موادمخدر عملکرد خوبی داشته است.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی استان که با طیف بزرگی از جامعه در ارتباط هستند، باید در اولویت اقدام‌های پیشگیرانه  قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: در انجام اقدام‌های پیشگیرانه مسوولان باید بدانند چه نوع آموزشی موثر و کاربردی است و از انجام مطالعات بدون کاربرد و بی سرانجام خودداری شود.

استاندار سمنان اظهار داشت: شواری مبارزه با مواد مخدر یکی از مهمترین نشست‌ها است و مدیران باید در این نشست‌ها حضور پررنگ داشته باشند.

آشناگر تصریح کرد: شهرداران در کنار دیگر وظایف خود، دارای وظایف اجتماعی و فرهنگی هستند و باید برای کارهای اجتماعی و فرهنگی اعتبار حداقل سقف ۱۰ درصد از اعتبار خود در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: شهرداران از سوی شوراهای اسلامی شهر که منتخب مردم هستند انتخاب شده اند و باید اولین دغدغه آنان پاسخگویی به مطالبه‌های مردمی باشد و اکنون رفع مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد مطالبه مردم است.

استاندار سمنان گفت: حضور معتادان متجاهر در بوستان ها آرامش خانواده را برهم می‌زند و شهرداری ها باید در مقابله و پیشگیری از اعتیاد مشارکت جدی با دستگاه‌های مرتبط داشته باشند.

وی ابراز داشت: در کنار بازآفرینی و زیباسازی منظر شهری، باید به مقوله روان و فرهنگ جامعه حساسیت داشت.

آشناگر تاکید کرد: مسوولان تقویت نشاط اجتماعی، تحرک و پویایی در جامعه را در اولویت کار خود قرار دهند و با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و نهادهای مردمی برای تحقق این راهبرد تلاش کنند.

براساس آمار نیروی انتظامی هشت تن و ۹۷۶ کیلوگرم انواع موادمخدر از ابتدای سال ۹۸ تا پایان مهر کشف و ضبط شد.
۱۳ مرکز اقامتی میان مدت غیردولتی ترک اعتیاد، ۹۹ مرکز ترک اعتیاد با دارو،  ۶ مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، ۲ مرکز کاهش آسیب اعتیاد و چهار تیم سیار کاهش آسیب اعتیاد در سمنان وجود دارد و تنها یک مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان در این استان فعال است و بیش از ۳۹ هزار نفر تحت درمان در این مراکز هستند.

اخبار مرتبط