۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 83635073
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار سمنان: تقویت فرهنگ گفت‌وگو ضامن سلامت جامعه است

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: سلامت جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در گرو تقویت فرهنگ گفت‌وگو است و یکی از مشکلات جامعه امروز فقدان ظرفیت پذیرفتن نظرات یکدیگر است.

علیرضا آشناگر روز چهارشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری ابراز داشت: گروه‌های سیاسی نمی‌توانند با هم گفت و گو کنند و با یکدیگر با پرخاش‌گری برخورد می‌کنند که راهکار حل این چالش تقویت گفت و گو و رواداری در جامعه است.

وی ابراز داشت: برخی پرخاشگری را نقطه قدرت خود می‌دانند که اشتباه است و نشاندهنده ضعف در روحیه رواداری و تعمیم گفت و گو است.

وی با تاکید بر اینکه رواداری و تعمیم گفت و گو در نظام آموزشی ضروری است، اضافه کرد: با توجه به وجود قومیت و تابعیت های مختلف در استان سمنان لازم است آموزش و پرورش استان بیش از پیش به این مقوله بپردازد.

استاندار سمنان یادآور شد: آموزش حقوق شهروندی مهم است و آموزش و پرورش باید تقویت عدالت آموزشی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در کنار توجه به کمیت و کیفیت آموزشی، تقویت نشاط در مدرسه‌های استان سمنان مورد توجه قرار گیرد.

سوادآموزی سمنان در وضعیت مطلوب است

آشناگر ابراز داشت: وضعیت باسوادی در استان سمنان ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر و در حدود ۹۸ درصد است و در این زمینه وضعیت استان مطلوب است.

وی بیان کرد: فناوری های ارتباطی در ارتقای سطح دانش شهروندان کمک کننده است و استان در این زمینه مشکلی ندارد.

وی با اشاره به تدوین سند شتاب‌بخشی به سوادآموزی در شهرستان میامی ابراز داشت: استانداری می‌تواند با در نظر گرفتن اعتباراتی در این بخش به سرعت‌بخشی به سوادآموزی در شهرستان میامی کمک کند.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: باید تعریف و تلقی از باسوادی تغییر کند، چرا که در گذشته خواندن و نوشتن سواد محسوب می‌شد، اما در جامعه امروز فردی که سواد رایانه ای نداشته باشد، بی سواد تلقی می‌شود.

وی افزود: سهل انگاری در وظایف آموزش و پرورش مشکل ایجاد می‌ کند و مطالبه مدیریت استان سمنان هوشیاری برای جلوگیری از بروز مشکلات است .

استاندار سمنان بیان کرد: انجام کارهای خلاقانه و تقویت روحیه خلاق در نظام نیروی انسانی و نظام آموزشی، مدرسه‌ها و دانش‌آموزان استان مورد توجه قرار گیرد.

 وی ادامه داد: باید روحیه خلاق در دستگاه‌های اجرای و به طور خاص در بین دانش‌آموزان و معلمان تقویت شود و خلاقیت دغدغه معلمان باشد.

آشناگر تاکید کرد: اگر سبک خلاقانه در اولویت نباشد، آموزش و پرورش دچار مشکل خواهد شد و در نظام اداری هم این مشکل وجود دارد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در میزان تکالیف شب دانش‌آموزان تجدید نظر کند، چرا که حجم تکالیف زیاد و در برخی موارد فراتر از توان دانش‌آموزان است و فقط والدین را درگیر می‌کند.

استاندار سمنان گفت: برای آموزش درس هنر از ظرفیت هنرمندان زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان استفاده شود و تلاش شود در تمام کلاس‌های درس نشاط تقویت شود.

شاپور محمدزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی به منظور شرکت در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، افتتاح مدرسه‌ای در روستای اعلا و بازدید از مرکز یادگیری محلی سمنان به این استان سفر کرده است.

طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۴.۵۳ است و در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بی‌سواد هستند.
میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان از ۷۵.۰۷ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت. در همین بازه زمانی نرخ باسوادی مناطق روستایی استان از ۴۷.۳۲ به ۸۴.۵۳ درصد افزایش یافت. به عبارت دیگر، میزان افزایش باسوادی در مناطق روستایی  استان شتاب بیشتری داشت.

اخبار مرتبط