۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 866
کد خبر: 83636094
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وفور نعمت برف و باران در کم بارش ترین استان

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83636094
وفور نعمت برف و باران در کم بارش ترین استان

یزد - ایرنا - با وجودی که در ۲ ماه اخیر( دی و آذر) شاهد افزایش بارش برف و باران در سراسر کشور بودیم ولی یزد در رتبه کم بارش ترین استان های کشور قرار گرفته است.

از ابتدای سال آبی ۹۹- ۹۸  ( مهرماه تا امروز ) میانگین بارندگی های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۸.۷ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت با ۳۴.۸ درصد افزایش به ۱۱۸.۷ میلیمتر رسیده است.

در این مدت استان های گیلان ، مازندران و بوشهر به ترتیب با ۴۱۱.۳ ، ۳۱۹.۹ و ۲۶۲.۷ میلیمتر بارندگی در رتبه اول تا سوم پربارش ترین نقاط و یزد ، سمنان و خراسان شمالی نیز با ۴۰.۲ ، ۴۲.۵ و ۴۶.۸ میلیمتر کم بارش ترین نقاط ایران بودند.

بیشترین رشد بارندگی ها نسبت به سال قبل متعلق به سیستان و بلوچستان با ۲۵برابر ، هرمزگان با ۶.۵۳ برابر و کرمان با  حدود سه برابر و بیشترین کاهش هم متعلق به استان های ایلام با منفی ۵۹.۴ درصد ، خراسان شمالی با منفی ۵۶.۸ درصد و کرمانشاه با منفی ۵۳.۷ درصد است.

در عین حال بیشترین رشد بارندگی ها نسبت به سال میانگین بلندمدت هم متعلق به هرمزگان با حدود سه برابر ، سیستان و بلوچستان با ۲.۲۸برابر  و کرمان با ۱۱۳.۷ درصد و بیشترین کاهش هم متعلق به استان های خراسان شمالی با منفی ۳۸.۸ درصد ، چهارمحال و بختیاری با منفی ۲۹.۸ و آذربایجان شرقی با منفی ۲۷ درصد بوده است.

آمارهای مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور بیانگر آن است که در این مدت بارندگی های استان یزد از ۱۹.۴ میلیمتر سال قبل و ۳۶.۸ میلیمتر در بلندمدت به ۴۰.۲ میلیمتر در سال جاری رسیده است که نسبت به بلندمدت ۹.۵ و نسبت به سال قبل ۱۰۷.۴ درصد رشد دارد.

این وضعیت در حالی است که در آمارهای ابتدای آذرماه یزد با ۱۳.۱ میلیمتر در رتبه دوم کم بارش ترین استان کشور بعد از کرمان قرار داشت در عین حال در ۵۰ روز گذشته بارش های یزد بیش از سه برابر شده که روزهای امیدوارکننده ای را نوید می دهد.

البته اگر نیم نگاهی به آمارهای نیمه آبان امسال هم بیندازیم می بینیم که بارندگی های ناچیز ( ۱.۶ میلیمتر ) تا ۱۹ آبان هم اکنون بیش از ۲۵ برابر افزایش دارد و این امر بیانگر آن است که دی ، ماه پربرکتی برای استان یزد در جغرافیایی کویر مرکزی بوده است.

 همچنین وضعیت بارندگی های کشور نشان می دهد با وجودی که بارندگی ها در کم بارش ترین استان ایران کمتر از یک دهم پربارش ترین استان ایران بوده ولی نسبت به سال قبل و سال های قبل از آن وضعیت بهتر بوده است ، امیدواریم تا پایان سال جاری آبی ( تا پایان شهریور ۱۳۹۹ ) همین روند تدوام یابد

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha