گروهی از داوطلبان آزمون مهندسی مقابل وزارت راه تجمع کردند

تهران-ایرنا- گروهی از شرکت‌کنندگان در آزمون ورودی نظام مهندسی رشته معماری طراحی امروز شنبه در اعتراض به سوالات و نتایج اعلام شده مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این افراد که شمار آنها حدود ۴۰ نفر بود،  به نحوه برگزاری آزمون و استانداردنبودن سوالات، طراحی و تصحیح آن اعتراض داشتند و خواستار بازنگری در این آزمون بودند.

آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی رشته معماری طراحی ۱۹ مهرماه برگزار و نتایج آن، ۲۵ دی ماه اعلام شده است.

«مصطفی سلطانی» که خود را به عنوان نماینده تجمع کنندگان معرفی کرد، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سوالات این آزمون استاندارد نبود و به همین دلیل، نتایج اعلام شده از نظر ما، غیرمنتظره و غیر قابل قبول است.

وی افزود: سوالات این آزمون، مبهم و غیراستاندارد بود و پاسخ به آن به گونه ای بود که موجب نقض مقررات ملی ساختمان می شد.

نماینده تجمع کنندگان ابراز عقیده کرد: برخی از آزمون‌دهندگان مدت زمان بسیاری مشغول تحلیل سوال بودند و این یعنی از دست رفتن زمان. در نتیجه،  افرادی در این آزمون پذیرفته شده اند که در پاسخهایشان، قوانین شهرسازی را نقض می کردند.

به گفته سلطانی، بسیاری از شرکت‌کنندگان در این آزمون تمامی مهارت‌های لازم را کسب کرده و از نظر علمی و عملی بر کار خود مسلط هستند اما به دلیل طراحی غلط سوالات، در آزمون به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکرده اند.

وی افزود: ما اکنون می خواهیم بدانیم بر اساس چه اصول و مقرراتی سوالات آزمون اینگونه طراحی شده بود و این نتایج را به بار آورد!؟

سلطانی با بیان اینکه بسیاری از معترضان امروز از شهرستان آمده‌اند، خاطرنشان کرد: درخواست ما بازبینی در آزمون است چون اصلا مشخص نیست با چه معیاری به ما نمره داده شده است.

وی گفت: با این نتایج، تدریس بسیاری از اساتید که خود مسئول کنترل نقشه سازمان نظام مهندسی و متخصص در مباحث علمی و عملی هستند، زیر سوال رفته است.

سلطانی با اشاره به اینکه آزمون ورودی حرفه مهندسان رشته معماری طراحی در گذشته سالی دو بار برگزار می‌شد، افزود: امسال هم قرار است علاوه بر مهرماه، این آزمون در اردیبهشت آینده نیز برگزار شود.  

شرکت کنندگان در این تجمع همچنین در نامه ای به معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، درخواست خود را برای تجدیدنظر در نتایج آزمون طراحی مهر ۹۸ اعلام کردند.

نماینده تجمع کنندگان نیز به نشستی در وزارت مسکن و شهرسازی دعوت شد تا موضوع را برای مسئولان ذیربط تشریح کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    1 0
    آزمونی که قبول شدگان متعحب هستن از قبول شدن و هم مردود شدگان متعحب که چرا قبول نشدند، سطح سوال و نحوه تصحیح اون رو نشون میده. متاسفانه آزمون های نظام مهندسی هر دوره سلیقه ای تر میشه و در بخش طراحی که تصحیح اون سلیقه ای شده. آزمون های نظام مهندسی بدون آیین نامه و ضوابط مدون برگزار میشه و مجریان ازمون که خودشون در عدم راهیابی مهندسان جدید ذی نفع هستند متاسفانه مغرضانه سوالات رو طرح و آزمون را برگزار می کنند.
  • نرگس IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    ازموني كه قبول شدگان متعجب از قبولي خود و مردود شدگان سرخورده و نااميد از تلاش هاش شبانه روزي و حل صحيح و عدم نتيجه گيري 😔مگر دست هاي پشت پرده چيزي جز اين است ؟ چه كسي پاسخگوي گذر سالهاي جواني ما پشت ورود به اين حرفه است .ازموني كه نه كليدي دارد كه متوجه اشتباهاتمان باشيم و نه روندي درست در تصحيح و نمره دهي
  • DK ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    من هم به این آزمون اعتراض دارم،مطمئن به قبولی بودم اما مردود شدم
  • سید محسن حمیده کیش FR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    🅰 موارد مهم مورد درخواست سوال 1⃣ رعایت مقررات ملی ساختمان 2⃣رعایت ارتفاع مجاز گروه های ساختمانی و عدم ساخت بر روی فضای تجاری (لازم به ذکر است بدون ساخت روی فضای تجاری مساحت های واحد های ۶۰ و ۸۰ متری تامین می شود ۱۰/۷×۱۸/۶=۱۹۹.۰۲ مساحت کل ۱۹۹_۲۵_۲۵=۱۴۹ باقیمانده پس از کسر تجاری و راه پله ۱۴۹_۸۰_۶۰=۹ باقیماند پس از کسر : نورگیر می باشد ✅ البته لازم به توضیح است چون در متن سوال کلمه حدودا ۶۰ و ۸۰ وجود دارد امکان تامین فضای واحد ها با ۲ یا ۳ متر کمتر امکان پذیر می باشد. 3⃣رعایت نظام سازه ای به دلیل وجود اختلاف تراز های مختلف در همکف و طبقه اول 4⃣ بهترین مکان یابی فضای تجاری، تامین مساحت آن و تامین سرویس آن بدون سرگیری 5⃣ طراحی فضاهای مسکونی طبق اصول مبحث ۴ 🅱 اشکالات اصلی سوال 🔴 1) وجود ابهام در کلمات و جمله بندی سوال آزمون: به دلیل به صراحت اعلام شدن ارتفاع فضاهای مختلف و همچنین ضخامت سقف ها موجب شده تا طرح های موجود داوطلبین با یکی از بندهای قانونی مبحث ۳ همانند بند 3-6-4-3 (موضوع پلکان ها)، بند 3-6-4-3-1 (کلیات موضوع پلکان و اشاره صریح به ساختار پایدار و ثابت تمامی پله های وا
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    آزمون طراحی معماری ظلم آشکار به داوطلبان با سوال های مبهم و اعمال سلیقه داور در تصحیح اوراق ،اصلا مشخص نیست بر چه اساسی نمره داده میشه وآزمونی غیر شفاف که نه جوابش معلومه نه نحوه نمره دادن
  • فاطیما DE ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    آزمونی که قبول شدگان متعحب هستن از قبول شدن و هم مردود شدگان متعحب که چرا قبول نشدند، سطح سوال و نحوه تصحیح اون رو نشون میده. متاسفانه آزمون های نظام مهندسی هر دوره سلیقه ای تر میشه و در بخش طراحی که تصحیح اون سلیقه ای شده. آزمون های نظام مهندسی بدون آیین نامه و ضوابط مدون برگزار میشه و مجریان ازمون که خودشون در عدم راهیابی مهندسان جدید ذی نفع هستند متاسفانه مغرضانه سوالات رو طرح و آزمون را برگزار می کنند.
  • شریعتی JP ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    باسلام. جای تشکر داره از مهندس سلطانی و بچه هایی که حتی از شهرستان پیگیری بودن و همچنین از خبرگزاری ایرنا خیلی ممنون. من هم جز همین داوطلبان هستم...امیدوارم نتیجه بخش باشه. با تشکر از خبرگزاری شما عزیزان
  • ارش حسینی IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام لطفا پیگیری کنین که واقعا به جایگاه حقیقی یک مهندس برسیم. نمیشه هر ساله با مشکلات و یا حتی به میل کسانی که از رویه فرضیه نمره میدن نشست و با آینده بقیه بازی کنن.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    مسئولین جلوی این ظلم آشکار به جوان‌های این مملکت رو بگیرین،آزمونی غیر شفاف و سراسر مبهم
  • شبنم برقعی NL ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    با سلام با توجه به شرکت در آزمون طراحی مهر ۹۸ و روبرو شدن با اشکالات سوال وقت زیادی رو از دست دادم و با وجود تسلطم در رابطه با آزمون با استرس زیاد طراحی رو به پایان رسوندم اما مردود اعلام شدم!
  • الهام IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    من هم به عنوان عضوی از این گروه،کاملا با جناب سلطانی هم عقیده و همراه هستم. بی عدالتی و بی دانشی کاملا در طرح سوال و تصحیح سوال مبرهن است. خواستار بازنگری در نتیجه آزمون و دقت و رعایت مقررات در طرح آزمون های آینده هستیم.
  • زهرا محسنی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    کاملا خبرتون صحت داره، ازمون نظام مهندسی طراحی معماریه امسال چه از لحاظ ساختار و چه به لحاظ داوری از نظر بسیاری از اساتید مردود اعلام شده است و امیدواریم دستور بازنگری داده بشه.
  • بی نام IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    متاسفانه هر ساله این ازمون داره سلیقه ای تر تصحیح میشه. با این تفاوت که این آزمون دارای غلط از لحاظ مباحث مقررات ملی ساختمان نیز هستش و حق تمامی شرکت کنندگان مثا آب خوردن از بین میره
  • راد IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    متاسفانه این ازمون اصلا ازمون و نتایجی نبود که توقع داشته باشیم،نمرات خیلی دور از انتظار بود.
  • حسین JP ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام و شب بخیر به نظر شما وقتی تو نتایج آزمون ، آموزش اساتید ما که جز بهترینا هستند زیر سوال بره...ببینید عمق فاجعه تا چه حدی هستش...شاید این تجمع نشانگر این موضوع نباشه ولی امیدوارم از طریق همین رسانه ها اطلاع رسانی و رسیدگی بشه. با تشکر از خبرگزاری ایرنا
  • سعادتمنز IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    طبق نظر مدیریت محترم مقررات ملی ساختمان در مورد روند داوری #مهر_۹۸ هر فردی خواسته های سوال را تامین کرده قبول شده است، طبق موارد زير قضاوت با خود شما...🅰 موارد مهم مورد درخواست سوال 1⃣ رعایت مقررات ملی ساختمان 2⃣رعایت ارتفاع مجاز گروه های ساختمانی و عدم ساخت بر روی فضای تجاری (لازم به ذکر است بدون ساخت روی فضای تجاری مساحت های واحد های ۶۰ و ۸۰ متری تامین می شود ۱۰/۷×۱۸/۶=۱۹۹.۰۲ مساحت کل ۱۹۹_۲۵_۲۵=۱۴۹ باقیمانده پس از کسر تجاری و راه پله ۱۴۹_۸۰_۶۰=۹ باقیماند پس از کسر : نورگیر می باشد ✅ البته لازم به توضیح است چون در متن سوال کلمه حدودا ۶۰ و ۸۰ وجود دارد امکان تامین فضای واحد ها با ۲ یا ۳ متر کمتر امکان پذیر می باشد. 3️⃣رعایت نظام سازه ای به دلیل وجود اختلاف تراز های مختلف در همکف و طبقه اول 4⃣ بهترین مکان یابی فضای تجاری، تامین مساحت آن و تامین سرویس آن بدون سرگیری 5⃣ طراحی فضاهای مسکونی طبق اصول مبحث ۴ 🅱 اشکالات اصلی سوال 🔴 1) وجود ابهام در کلمات و جمله بندی سوال آزمون: به دلیل به صراحت اعلام شدن ارتفاع فضاهای مختلف و همچنین ضخامت سقف ها موجب شده تا طرح های موجود داوطلبین با یکی از بن
  • US ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    واقعا متاسفم برای کسانی که اسم خودشونو گذاشتن طراح سوال نظام مهندسی و از همه مهم تر داور ! اصلا بنده ما و تلاش و هزینه های ما براشون مهم نیست ! چرا بایی امتحانی برگزار بشه که نمره های داوطلبین رو با ده بیست سی چهل بدن ؟! قبل از اینکه برای خودم متاسف باشم برای شما متاسفم اقای مانی فر ؛ که اصلا نتونستید یه ازمون استاندارد برگزار کنیدو یه داوری به حق انجام بدید ! حق ما به گردن شما ! خودتون جوابگو باشید !!!!!
  • میترا IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    هیچ معیار واضح و شفافی برای نحوه تصحیح اوراق وجود نداره،که دراین دوره بی عدالتی بشدت موج میزنه.ظاهرا کاملا سلیقه ای و شانسی اوراق تصحیح شده ....
  • وحید سعدی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    با سلام. وقتی در سوال با دو نکته اشاره به ساختار طراحی صحیح میشه چطور کسانی که ساختار سوال را درک کرده و طبق مقررات ملی ساختمان سوال را حل کردن جز قبول شدگان نیستن و کسانی که سوال را درک نکرده و گفته خودشان سوال را اشتباه حل کردن جز قبول شدگان هستن. کسانی که نصف زمان امتحان را در خواب تشریف داشتند و سوال را اشتباه حل کردن قبول بشن و عده کثیری که به درستی و بر نظر طراح سوال پیش رفتن قبول نشدن. آزمون غیر استاندارد با نمرات غیر قانونی و خلاف اصول حرفه ای و خلاف اصول اولیه مهندسی. لطفا پیگیری کنید و خواسته به حق کسانی که حقشان ضایع شده را به آنها برگردانید.
  • دانایی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سپاس از پیگیری شما حقیقتا نتایج امسال بسیار تعجب بر انگیز بود عدم تسلط طراحان به مباحث مقررات ملی و نهایتا اعمال سلیقه ی داوری در تصحیح برگه ها چیزی جز نا امیدی برای جامعه مهندسی نداشت!
  • عاطفه IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    آزمونی که قبول شدگان متعجب هستن از قبول شدن و هم مردود شدگان متعحب که چرا قبول نشدند، سطح سوال و نحوه تصحیح اون رو نشون میده. متاسفانه آزمون های نظام مهندسی هر دوره سلیقه ای تر میشه و در بخش طراحی که تصحیح اون سلیقه ای شده. آزمون های نظام مهندسی بدون آیین نامه و ضوابط مدون برگزار میشه و مجریان ازمون که خودشون در عدم راهیابی مهندسان جدید ذی نفع هستند متاسفانه مغرضانه سوالات رو طرح و آزمون را برگزار می کنند...
  • بهره مند IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام و خسته نباشین.بله داوری امسال طراحی معماری کاملا ناعادلانه بود به نحوی که هم قبول شدگان متعجب هستن هم قبول نشده ها.لطفا اطلاع بدین تا به اعتراض ما رسیدگی کنند.ممنون
  • نیلوفر IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    از همه بدتر و مهم تر میدونین چی بوده؟ افرادی توی این آزمون قبول شدن که اشتباه فاحشی داشتن مثلا توی رمپ پنجره داده یا بالای تجاری ساخته و اصول اولیه طراحیو حتی رعایت نکرده در حد یه ترسیم فنی هم بلد نبوده قبول شده ..
  • مصطفی US ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    واقعا چرا باید با آینده و زمان صرف شده داوطلبین بازی شود و معلوم نباشد که با چه معیاری به داوطلبین نمره داده شده، سالهاست که روند و معیار نمره دهی نامعلوم است و نتایج آزمون طراحی معماری مهر ۱۳۹۸ برای داوطلبین شوکه کننده باشد
  • Vahid IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    من واقعا خیلی سخت تمرین کردم و بهترین حل رو هم انجام دادم . نمیدونم چ کار میکنن این دوستان با امید به آینده جوانان مملکتمون. همه چیز ازمون مبهمه چ سوالش چ نمره ای که دادن
  • Vahid IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    من واقعا خیلی سخت تمرین کردم و بهترین حل رو هم انجام دادم . نمیدونم چ کار میکنن این دوستان با امید به آینده جوانان مملکتمون. همه چیز ازمون مبهمه چ سوالش چ نمره ای که دادن
  • m IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام.ممنونم از اینکه گزارش این خبر رو تهیه کردین. منم یکی از داوطلبین معترض به این آزمون و داوری هستم.همه ما معترضین کل خواسته سوال رو بررسی کردیم سر آزمون و به جواب رسیدیم.ولی متاسفانه مردود شدیم.طرحهای بدون هیچگونه مهندسی قبول شدن. حالا فاجعه اینجاست که همچین آدمایی قراره مجوز بگیرن و برای من و شما ساختمون طراحی کنن!!! توی پیج مدیر مقررات ملی ساختمان درخواست بازنگری کردیم و کامنت گذاشتیم ولی پستشونو حذف کردن!!! اگه قراره اینجوری رسیدگی کنن خدا به دادمون برسه...
  • فرزان US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام واقعا ما فارغ التحصیلان رشته ی معماری شدیم اسباب بازی های سیاست های اشتباه مسئولین ارشد مسکن و شهر سازی.سوالی مطرح میکنن که با بند های مباحث تناقض دارد و سر جلسه بجای تمرکز و آرامش میشیم پر از اضطراب و گیجی بعدشم که این طوری باید دنبالشون بدویم برای احقاق حقمون .انسانم آرزوست
  • راز SE ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    صورت سوال در تناقض کامل با مباحث مقررات ملی هست،،در حالیکه مرجع اصلی همین مباحث هستن،این بی عدالتی محض هست
  • بهناز صادقی US ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    با سلام، من یکی از اعتراض کننده ها هستم، خواهش میکنم که به درخواست ما رسیدگی کنین، وایعا بعد این همه تلاش و تمرین حق ما این سوالات پر از ایراد و تصیح بدتر از اون نیست، ازمون طراحی معماری خودش سخت هست طراح سوال با طرح سوال پر از ایرادش استرس و سختی اونو هزار برار کرده
  • علی پور IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    این دوره بدون هیچ استانداری سوالات تصحیح شده است و ما که تمام مقررات ملی را رعایت کرده ایم رو صلاحیت شده و افرادی که نااگاهانه و بدون توجه به مقررات ملی طراحی کرده اند قبول شده اند. اصلا اینکه اوراق تصحیح شده باشد مورد شک هست و اینکه رندم عده ای قبول شده اند. با وجود اینکه این آزمون تنها راه درآمد مهندسین است و تلاش فراوان کرده بودیم
  • تو که دستت میرسد کاری کن IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام.اگر کسی میتونه کاری کنه خواهشا دریغ نکنه.چون واقعا حق خیلیا قبول شدن و خیلیا قبول نشدن نبود
  • fatima NL ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    من هم در این آزمون شرکت کردم و واقعا از قبول نشدن خودم و قبول شدن یک سری طرحهایی که مغایر با مباحث 3 و 4 مقررات ملی هست تعجب کردم. این نحوه طرح سوال و داوری اصلا در شان نظام مهندسی نیست. شاید واقعا باید این سیستم منحل بشه...
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام به عزیزانی که تجمع کردند امسال سئوال طراحی کاملا مشخص بود و نسبت به سال های قبل راحتر بود
  • زهرا IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    0 0
    واقعا متاسفم برای کسانی که اسم خودشونو گذاشتن طراح سوال نظام مهندسی و از همه مهم تر داور ! اصلا بنده ما و تلاش و هزینه های ما براشون مهم نیست ! چرا بایی امتحانی برگزار بشه که نمره های داوطلبین رو با ده بیست سی چهل بدن ؟! قبل از اینکه برای خودم متاسف باشم برای شما متاسفم اقای مانی فر ؛ که اصلا نتونستید یه ازمون استاندارد برگزار کنیدو یه داوری به حق انجام بدید ! حق ما به گردن شما ! خودتون جوابگو باشید !!!!!
  • امید IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    0 0
    احتمالا بین تصحیح کنندگان هم اختلاف نظر هستش واقعا بنده هنوز تو شوک هستم نمیدونم باچه معیاری داوری انجام میگیره. مگر ملاک مباحث مقررات ملی نیستش؟ پس سلیقه فکر میکنم هیچ معنی نداره. بنده فکر میکنم سوالات و همچنین تصحیح آن کاملا مغرضانه هستش.
  • آزاده US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    1 0
    قطعا میتونه سلیقه ای باشه...یکی از دوستان من چندسال پیش نمیخواست که نتایج و‌ببینه چون یقین داشت که اشتباه حل کرده و‌ناقص ولی برخلاف تصورش قبول شده بود خودش هم شوکه شده بود....چقد دیگه زحمت بکشیم و‌هزینه کنیم و‌امتحان بدیم که ناعادلانه قبول نشیم....