۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 83644300
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز مایه‌کوبی دام‌های گلستان علیه بیماری آبله گاوی

گرگان - ایرنا - معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان گفت: مایه‌کوبی ۱۲۰ هزار راس دام سنگین این استان برای پیشگیری از بروز بیماری آبله گاوی (لمپی اسکین) آغاز شد.

محسن عبدالوند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولویت اجرای این طرح با مناطق و نواحی پر خطر اعم از کانون های بیماری چند سال قبل و شعاع کانون، مناطق مشکوک و پرجمعیت دامی و اطراف تالاب‌ها، رودخانه‌ها و روستاهای اطراف میدان خرید و فروش دام استان است.

وی افزود: مایه کوبی دام سنگین استان علیه بیماری آبله گاوی هر سال یک نوبت در فصل زمستان و با هدف پیشگیری از بروز این بیماری در فصل بهار اجرا می شود.

به گفته وی این طرح به صورت رایگان و در مدت یک ماه انجام می شود.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی دام های حساس، از پرورش دهندگان دام سنگین خواست با هدف جلوگیری از خسارت با گروه های مایه کوبی مراجعه کننده همکاری کنند.

بیماری آبله گاوی که بین دامپزشکان با نام لمپی اسکین نیز شناخته می شود، بیماری دامی پوستی خطرناکی است که در صورت شیوع، خسارات فراوانی به دامداران مانند هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست وارد می کند.

بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بین انسان و دام مشترک نیست.

در گلستان ۳۰۰ هزار راس دام سنگین و حدود ۲ میلیون راس دام سبک وجود دارد .

دامداران گلستان سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کنند که در تولید شیر رتبه نهم و در تولید گوشت قرمز رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارند.

اقتصاد گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha