۳ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۳۶
کد خبر: 83644500
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به فعالیت سامانه ۱۹۴ شرکت گاز خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- پاسخگویی سریع به سوالات و رفع نیاز و مشکلات و امداد رسانی در شرایط اضطراری از جمله اهداف سامانه امداد و پیام ۱۹۴ شرکت گاز خراسان رضوی است.

سامانه ۱۹۴ شرکت گاز نقش مهمی در روند خدمت رسانی سریع و آسان دارد بطوریکه مشترکان این شرکت طی تماس با این سامانه بر اساس ضرورت و نوع سوال و مشکل خود در کمترین زمان و به بهترین صورت راهنمایی می‌شوند. 

شرکت گاز خراسان رضوی به یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۸۶۱ مشترک شهری و ۴۸۷ هزار و ۲۱۸ مشترک روستایی خدمت‌رسانی می‌کند و از نظر تعداد مشترکان رتبه دوم کشور را بعد از استان تهران در اختیار دارد.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی در باره سامانه ۱۹۴ این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: اغلب همزمان با راه‌اندازی گازرسانی به شهرها سامانه ۱۹۴ هم ایجاد می‌شود. مشهد هم در حال حاضر به هشت منطقه گاز تقسیم شده که هر منطقه یک واحد امداد دارد و با این وجود مرکز پاسخگویی به تماس‌های تلفنی تمام مناطق این کلانشهر در یک محل تجمیع شده است.

حسن افتخاری افزود: در سه سال پیش مدت زمان امداد رسانی نیم ساعت بود که امروز با طرح‌های مختلف از جمله آموزش و بازآموزی امدادگران و مکانیزه کردن سیستم ها و همچنین مجهز کردن خودروهای این شرکت به تجهیزات لازم و هم افزایی انجام شده مدت زمان امدادرسانی در حوادث اضطراری به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری برای امدادرسانی حوادث اضطراری در مشهد ۱۲ دقیقه است ادامه داد: هم اکنون مدت زمان امداد رسانی در شهرهای کوچک استان ۱۰ دقیقه است و تا آخر امسال ایستگاه‌هایی در نقاط مختلف شهر مشهد به منظور امدادرسانی سریعتر در حوادث اضطراری ایجاد خواهد شد.

وی گفت: یکی از اقدامات برای کاهش مدت زمان امداد رسانی راه اندازی امداد موتوری در مناطقی است که امکان حضور خودرو امداد وجود ندارد. بر همین اساس با همکاری راهنمایی و رانندگی و شهرداری مشهد نیروهای امداد ۱۹۴ می‌توانند در شرایط اضطراری از خطوط ویژه به‌ خصوص در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی استفاده کنند.

افتخاری تولید تجهیزات سخت افزاری و بومی سازی تولیدات بوسیله مهندسان شرکت گاز استان را از جمله عوامل موفقیت در اجرای برنامه‌های شرکت گاز ذکر و بیان کرد: از این حیث شرکت گاز استان خراسان رضوی سرآمد است و قوی‌ترین و بهترین برنامه نویس‌ها را در استان داریم و در این حوزه مستقل هستیم.

وی ادامه داد: همه اقدامات امداد رسانی در اختیار بخش خصوصی و پیمانکار است اما سرشیفت‌ها وهدایت کارها بوسیله افراد شرکت گاز و مستقل از پیمانکاری انجام می‌شود و حدود ۱۲۰ نفر در امداد گاز فعال هستند.

وی گفت: به منظور آمادگی کارکنان و نیروها هر ۲ سال آزمون‌های استاندارد جسمانی به صورت عملی و علمی با معیارهای بین‌المللی برگزار می‌کنیم و کسانی که در این آزمون‌ها موفق نشوند به بخش‌های دیگر منتقل شده و جای آن را افراد دیگر می‌گیرند.

افتخاری با بیان اینکه بیشتر کار امداد ۱۹۴ پیشگیری از حوادث ثانویه و کاهش میزان تلفات است افزود: طی ۹ ماه امسال ۱۰۰ هزار  و ۴۶۸ خدمت از طریق سامانه امداد ۱۹۴ شرکت گاز خراسان رضوی در مرکز استان به شهروندان ارائه شد.

وی ادامه داد: مجموع تماس با این سامانه طی این مدت پنج درصد کاهش یافته که نشانگر این است که سیاست‌ها و اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی به‌ خصوص در حوزه اضطراری و نکات ایمنی اثربخش بوده است.

وی گفت: برخی مشکلات و سوالات با راهنمایی اپراتور مستقر در مرکز به صورت شفاهی پاسخ داده می‌شود، اما در برخی موارد نیاز به اعزام نیروهای امداد در محل حادثه است که در این صورت، اپراتور سامانه ۱۹۴ ابتدا اطلاعات و آدرس کامل مشترک را اخذ و در سیستم ثبت می‌کند، سپس به صورت آنلاین اطلاعات کامل مشترک به واحد سیار مربوطه ارسال می‌شود که به دنبال آن نیروهای امدادی مستقر در آن مرکز با حضور سریع در محل حادثه اقدام به امدادرسانی و برطرف کردن مشکل می‌کنند.

سخنگوی شرکت گاز استان هم گفت: طی ۹ ماه امسال، پیام‌های مشترکین با سامانه ۱۹۴، تعداد ۷۶ هزار و ۸۷۵ تماس عادی، ۱۹ هزار و ۵۷۷ تماس فوری، سه هزار و ۱۵۷ تماس خیلی فوری و ۸۵۹ مورد پیام اضطراری بوده است.

حسن خیراندیش افزود: میزان پیام‌های اضطراری امسال در مدت مشابه با سال ۹۷، ۵۰ درصد کاهش داشته که دلیل آن کنترل و دقت بیشتر در تشخیص و نحوه انتقال پیام به گروه امداد مناطق است.

وی ادامه داد: مطابق تقسیم بندی انجام شده در حوزه بهره‌برداری، پیام های عادی شامل افت فشار، قطع معمولی، صدای کنتور و رگولاتور و پیام‌های فوری شامل استعلام سازمان‌ها برای حفاری، نشت شبکه گاز و موارد ناایمن می‌شود. همچنین نشت مشکوک زمینی و نشت از تاسیسات با طبقه بندی خیلی فوری و در نهایت حوادث شبکه، انشعاب، کنتور و رگولاتور، انفجار، آتش سوزی و گازگرفتگی در دسته بندی پیام‌های اضطراری قرار می‌گیرد.

وی گفت: تمام تماس‌های شهروندان با سامانه امداد ۱۹۴ مطابق با زمان‌بندی مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی از مشکلات و سوالات در مرحله نخست با راهنمایی اپراتور به صورت شفاهی پاسخ داده شده و در برخی موارد که نیاز به اعزام نیروهای امدادی در محل حادثه است، اطلاعات مشترک یا متقاضی به اداره گاز منطقه مربوطه ارسال می‌شود و به دنبال ارسال این پیام، نیروهای امدادی موظف به مراجعه به محل در زمان مشخص و رفع مشکل هستند.

خیراندیش افزود: دهم دی ماه امسال سامانه گویای ارائه خدمات الکترونیک ۱۸۹۴ شرکت گاز خراسان رضوی با قابلیت وصل خودکار گاز مشترکان در مشهد به بهره‌برداری رسید که با استفاده از این سامانه شهروندان می‌توانند از صورت حساب گاز مصرفی خود مطلع شده و در صورت قطع گاز به علت بدهی، از طریق این سیستم به صورت آنی برای وصل گاز بدون پیگیری‌های بعدی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این سامانه ارائه خدمات به صورت الکترونیک و تکریم مشتریان، کاهش رفت و آمدهای شهری و مشکلات زیست محیطی است ادامه داد: شهروندان می‌توانند طی تماس با شماره ۱۸۹۴ و وارد کردن شماره اشتراک و شناسه قبض و در ادامه از طریق کدهای دستوری تلفن گویا نسبت به دریافت خدمات اقدام کنند.

وی گفت: اعلام میزان بدهی، امکان پرداخت آنی قبوض و پیگیری صورت وضعیت پیمانکاران از جمله قابلیت‌های این سامانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha