حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، پنجشنبه در دومین روز از همایش ملی "فقه و هنر" در شیراز افزود: تاکید بر انتقال پیام حلال در آثار سینمایی و نمایشی به معنای ارایه و رعایت چارچوبهای دینی و شرعی در نمایشها و عدم برون رفت از آنهاست.
وی بیان داشت: کمال در حوزه هنر نیز به معنای قرار گرفتن هنر نمایشی در مسیر تعالی انسانی، اخلاقی، تحکیم پیوند انسان با خالق، پیشرفت مادی، معنوی و تامین نیازهای انسانی است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شناخت موضوع هنر نمایشی، شناخت منبع فقه هنرهای نمایشی و شناخت ابزار تفسیر نصوص ناظر به هنر نمایشی، سه محور اساسی در روش شناسی فقه هنرهای نمایشی است.
مبلغی با اشاره به موضوعشناسی هنر نمایشی، گفت: هنر نمایشی افزون بر جوانب و مولفههای هنری ویژه، متاثر از روابط اجتماعی و فرهنگی است و به همین سبب از حیث "تبیینی" نیازمند دستیابی به معرفت بین رشتهای حاصل از چند دانش از جمله ارتباطات و هنر است.
وی اضافه کرد: چنین موضوعهایی را نباید به صورت جدا از روابط اجتماعی و هنری جامعه مد نظر قرار دهیم، همانگونه که نباید این معرفت را بدون نگاه دانشی به آن، به انجام برسانیم.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت شناخت مولفههای هنرهای نمایشی در موضوعشناسی آن، اظهار داشت: زمان، مکان، حضور فیزیکی هنرمند و مردم، عناصر چهارگانه هنرهای نمایشی است.
مبلغی بیان کرد: واکنش لحظهای مخاطبان در برابر لحظه لحظه نمایش، از اجزاء اساسی شکلدهنده به حیات، تازه بودن، سرزنده بودن، معنا داشتن، تاثیرگذار بودن و متمایز بودن هنرهای نمایشی است.
وی همچنین گفت: اگر بپذیریم فقه برای زندگی اجتماعی است و رویکرد آن توجه به واقعیتهای زندگی اجتماعی است، در این صورت نباید تصور کنیم فقه در مورد هنر نمایشی در موضع سکوت، انفعال، بی توجهی و یا منفیبافی و غیرواقع گرایی قرار میگیرد.
مبلغی ادامه داد: اگر نمایشهای هنری، عمری به درازای تاریخ انسان یا نزدیک به این تاریخ داشته باشد، همواره در نگاه مخاطب شرع، واکنشهایی همچون نگاه تحسینآمیز به هنر نمایشی، دروغ ناانگاری بافت آن، ضرورت و اهمیت فراهم آوری و تقویت ابعاد هنری در آن و اذعان به احساس پذیری از آن وجود دارد.
سومین همایش ملی فقه و هنر که از دوم بهمن ماه 98 در سه پنل به میزبانی شیراز آغاز شد، امروز (پنجشنبه) به کار خود پایان داد.
نظر شما