۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 982
کد خبر: 83654777
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بررسی نظریه‌های هوانوردی در کتاب «راز پرواز»

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۱۶
کد خبر: 83654777
بررسی نظریه‌های هوانوردی در کتاب «راز پرواز»

اراک - ایرنا - «راز پرواز» نام کتابی۴۸ صفحه‌ای است که به قلم «محمد معتمدیان» در حوزه تئوری پرواز و مولفه‌های اثرگذار بر آن نوشته شده و با شمارگان ۵۰۰ جلد از سوی نشر «آتریسا» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

این کتاب که در قطع رقعی به چاپ رسیده و قیمت هر جلد از آن برای علاقه‌مندان به مطالعه و علم هوانوردی ۱۰ هزار تومان تعیین شده، دارای سه فصل است که فصل نخست به تئوری‌های گذشته می‌پردازد، فصل دوم فرضیه ساوجی ۴ را ارایه داده در فصل آخر نیز جمع بندی مباحث عنوان شده است.

فصل اول این کتاب کوشیده تا هرآنچه که برای یک هوانورد از  لحاظ علمی لازم است ارایه کند و از این منظر در خصوص نیروی برآ، قانون برنرلی، فشار استاتیکی و دینامیکی هوا، چگونگی تولید نیرو برآ از سوی مقاطع بال و تئوری نازلی سخن رانده شده و به شکل مبسوط و علمی این مباحث برای علاقه‌مندان ارایه شده است.

نویسنده که عضو باشگاه هوانوردی بهاران است در فصل دوم در حوزه فرضیه ساوجی ۴، واماندگی از پرواز و علت آن از دیدگاه فرضیه ساوجی ۴، عکس‌العمل ایرفول در حرکت برعکس هواپیما، چرایی تیک‌آف سخت در هوای رطوبتی، علت سینک و چگالی رطوبت از منظر فرضیه ساوجی ۴ را به صورت مشروح بیان کرده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: رویای پرواز آرزوی دیرینه بشر بوده و انسان با مشاهده پرواز پرنده‌ها به آن اندیشیده و با الگوبرداری از بال پرنده و ساخت مصنوعی آن توانسته به آرزویش جامه عمل بپوشاند.

دانش هوانوردی با پیشرفت زیاد امروزی امکان حمل  نقل آسان مسافر و بار و دسترسی به کرات دیگر را فراهم کرده و کتاب حاضر کوشیده به زبان ساده دلایل علمی پرواز را برای علاقه‌مندان شرح دهد.

در فصل نخست این کتاب نیروی برآ قدرتی تعریف شده که بتواند هر جسمی را از زمین بلند کند و برای بلند شدن هواپیما نیز این نیرو نیاز است که در بال‌های ان تعبیه شده و طرز کار بال متکی بر نیروهایی است که در اثر جابه‌جایی هوا حول آن ایجاد می‌شود.

در ادامه این مبحث نویسنده قانون برنولی را شرح داده و بیان می‌کند فشار استاتیکی همراه با فشار دینامیکی مقدار ثابتی است که در جریان پرواز از اهمیت زیادی برخوردار است.

تئوری نازلی که در بخشی از فصل یک به آن پرداخته شده نیز بر این باور است که سطح رویین ایرفول به شکل یک نازل عمل می‌کند و جریان را شتاب می‌دهد.

در فصل دوم به صورت تخصصی در خصوص فرضیه ساوجی ۴ توضیحاتی ارایه شده که ماحصل آن بیانگر آن است که با ایجاد خلاء در بالای ایرفول، حالت مکش در سطح روبین بال هواپیما ایجاد می‌شود که می‌تواند جسم هواپیما را به بالا مکش کند و این موجب می‌شود که هر جسم نزدیک به آن نیز به داخل خلا ایجاد شده، مکش شود.

در بخش دیگری از این بخش  علت واماندگی از دیدگاه فرضیه ساوجی ۴ این‌طور توضیح داده شده  است که دلیل تغییر زاویه شار هوا در راستای خط افق باعث کاهش سرعت و سقوط هواپیما می‌شود.

در این فصل همچنین عنوان شده که هرچه هوا گرمتر و مرطوب‌تر باشد تراکم آن کاهش می‌یابد و این مسئله پرواز هواپیما به ویژه جت‌های کوچک را سخت می‌کند و علت زمین‌گیری هواپیماها در مناطق رطوبتی را باید در عبارات مطرح شده، جستجو کرد.

فصل سوم کتاب دیدگاه نویسنده در خصوص مطالب علمی هوانوردی است و معتقد است که موضوعات علمی باید با زبان ساده و قابل فهم ارایه شود تاشاخه‌های آن  بتواند بسط یافته و علاقه‌مندان بیشتری را به خود جلب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha