نوع روابط با آمریکا موجب سکوت اعراب درباره معامله قرن شده است  

تهران- ایرنا-کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: نوع ارتباط کشورهای عربی با ایالات متحده، موجب سکوت یا همراهی کشورهای عربی در قبال برنامه‌های آمریکا درخصوص اسرائیل و طرح معامله قرن شده است.

«اردشیر سنایی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به رونمایی رییس‌جمهور آمریکا از طرح معامله قرن گفت: این با دو هدف از سوی دونالد ترامپ مطرح و اعلام شد؛  هدف نخست، آن است که ترامپ می‌کوشد با رونمایی و اجرایی کردن این طرح، آن را به دستاوردی برای خود در عرصه سیاست خارجی تبدیل کرده و از آن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: ترامپ در طول سه سال گذشته، تقریبا دستاورد شاخصی در عرصه سیاست خارجی نداشته است. تلاش او برای رسیدن به توافق با کره شمالی و ایران و... با ناکامی همراه بود بنابراین می‌کوشد معامله قرن را به برگه برنده‌ای برای حمایت لابی‌های صهیونیستی تبدیل کند.

معامله قرن منازعه دیرینه فلسطین را حل نمی‌کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ناکامی نتانیاهو برای تشکیل دولت در یک‌سال گذشته اظهار داشت: نتانیاهو در طول یک‌سال گذشته و با وجود برگزاری دو انتخابات پارلمانی در اسرائیل، موفق به تشکیل دولت نشده است بنابراین هدف دوم ترامپ، تقویت و حمایت از نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی و حزب لیکود برای پیروزی در انتخابات آتی این رژیم است.

سنایی درباره میزان موفقیت طرح معامله قرن برای اجرایی شدن تصریح کرد: علیرغم سکوت برخی از کشورهای عربی نسبت به طرح معامله قرن – که در واقعیت حامی آن هستند و حضور سفرایشان در مراسم رونمایی این طرح موید این مسئله است و تعهدی که آن برای تامین منابع مالی آن کرده‌اند – به نظر نمی‌رسد معامله قرن منازعه دیرینه فلسطین را حل و فصل کند.

معامله قرن اوضاع در خاورمیانه را متنشج‌تر می‌کند

وی با تاکید بر یکطرفه بودن طرح ترامپ خاطرنشان کرد: رونمایی از معامله قرن و مشخص شدن جزییات آن، بازتاب‌های مختلفی در جهان اسلام، کشورهای عربی و عرصه بین‌المللی داشت که برآیند تمامی واکنش‌ها نشان‌دهنده آن است که اجرای آن دشوار بوده و موفقیت‌آمیز نیست.

این استاد دانشگاه افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا را مهمترین پیامد حاصل از اجرای طرح معامله قرن برشمرد و ابراز داشت: این طرح موجب متشنج‌تر شدن اوضاع در خاورمیانه و افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

معامله قرن موجب افزایش انشقاق میان کشورهای اسلامی می‌شود

سنایی افزود: همچنین با توجه به واکنش‌های بعضا متفاوتی که کشورهای عربی و اسلامی نسبت به این طرح داشته‌اند، اجرای آن می‌تواند موجب افزایش انشقاق‌ها و اختلافات سیاسی و دیپلماتیک میان کشورهای اسلامی و عربی با یکدیگر شود.

وی درباره گروه‌های فلسطینی هم بیان کرد: تمامی گروه‌های فلسطینی اعم از گروه‌های مقاومت تا گروه‌های معتدل، مخالفت‌شان را با طرح معامله قرن اعلام کرده‌اند. در واقع، اجرای این طرح نزدیک شدن گروه‌های فلسطینی را با یکدیگر به همراه داشته است.

سکوت کشورهای عربی درباره معامله قرن ارتباطی با ایران ندارد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره برخی از ادعاها مبنی بر اینکه سیاست‌های ایران موجب نزدیکی اعراب با اسرائیل شده است، یادآور شد: سکوت و حمایت ضمنی کشورهای عربی نسبت به طرح معامله قرن ارتباطی با ایران ندارد. در واقع، ارتباط این کشورها با آمریکا و نوع ارتباط آنها با دولت ترامپ موجب حمایت و همراهی این کشورها از سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه شده است.

سنایی اضافه کرد: بخشی از این مسئله، موجب سکوت یا همراهی کشورهای عربی در قبال برنامه‌های آمریکا درخصوص اسرائیل شده است. بنابراین سکوت و همراهی این کشورها در قبال معامله قرن ارتباطی به نوع روابط آنها با ایران ندارد.

وی با اشاره به همراهی‌ تعدادی از کشورهای عربی با اسرائیل در قبال ایران عنوان کرد: در برخی از مقاطع، احساس خطر نسبت به ایران موجب همراهی و همکاری غیررسمی میان برخی از کشورهای عربی با اسرائیل شده است که نمونه آن را در مورد توافق هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران شاهد بودیم که موجب اتحادهای غیررسمی و غیرعلنی به ویژه میان اسرائیل و عربستان سعودی شده است.

این استاد دانشگاه درخصوص واکنش‌ها به معامله قرن در آمریکا هم گفت: فعلا مسئله اصلی در آمریکا، استیضاح ترامپ در مجلس سنا است و تمام توجهات هم معطوف به آن است و مسائل دیگر، بازتاب زیادی نسبت به آن نداشته‌اند.

واکنش‌ها به معامله قرن در آمریکا، حزبی بوده است

سنایی با بیان اینکه واکنش‌ها نسبت به معامله قرن در آمریکا مانند بسیاری دیگر از مسائل حزبی بوده است، اظهار داشت: اکثریت جمهوریخواهان همانند دیگر اقدامات ترامپ، موافق اجرای معامله قرن هستند اما دموکرات‌ها و برخی تک‌چهره‌های جمهوریخواه با اقدامات و برنامه‌های ترامپ مخالفند.

وی با اشاره به جایگاه اسرائیل در سیاست آمریکا تصریح کرد: معامله قرن موضوعی است که یک طرف آن، اسرائیل به عنوان مهمترین متحد منطقه‌ای آمریکا است. لابی‌های حامی اسرائیل نیز در آمریکا بسیار فعالند و نقش مهمی در عرصه سیاسی این کشور ایفا می‌کنند بنابراین واکنش تندی نسبت به این طرح مطرح نشده اما نقدهایی به آن وارد شده است.

تلاش‌های آمریکا برای حل منازعه فلسطین رنگ و بوی اسرائیلی دارد تا فلسطینی

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: مخالفان معامله قرن نسبت به این طرح احتیاط‌هایی دارند و به صراحت آن را به چالش نمی‌کشند. در واقع، آنها با در نظر گرفتن خط قرمزها مانند تاکید بر تامین امنیت اسرائیل، نقدهایشان را به طرح معامله قرن مطرح می‌کنند.

سنایی با بیان اینکه هر کسی در آمریکا رییس‌جمهور بوده یا باشد، یکی از دستور کارهایش حل و فصل منازعه فلسطین است، خاطرنشان کرد: در مقاطع قبلی هم مشاهده کردید، روسای جمهور آمریکا طرح‌های برای حل منازعه فلسطین داده‌اند. برخی از این طرح‌ها به نفع اسرائیل بوده و برخی از طرح‌ها ملاحظاتی را نسبت به فلسطینی‌ها داشته‌اند. اما در مجموع، تلاش‌های آمریکا برای حل و فصل منازعه فلسطین بیشتر رنگ و بوی اسرائیلی داشته تا فلسطینی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha