دانشگاه از محیطی آموزشی باید به جامعه محور تغییر کند

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: در شرایط سخت اقتصادی و با وجود معضلات کنونی باید دانشگاه از محیطی آموزش و پژوهشی به سمت جامعه محور تغییر کند تا راهکارهای جدید برای برون رفت از مشکلات یافت شود.

سی و چهارمین گردهمایی مدیران گروه‌های آموزشی با حضور هیات رییسه دانشگاه، هیات رییسه دانشکده‌ها، مدیران ستادی گروه‌ها با موضوع پایداری اقتصادی، راهکارهای عملیاتی و تجربه‌های موفق امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در سالن استاد شهید مطهری برگزار شد.

محمدتقی احمدی در این گردهمای و در سخنانی به نقش اعضای هیات علمی و گروه‌های آموزشی در همفکری و اصلاح برنامه‌ها، توسعه فرصت‌ها و ایجاد راهکارهای مناسب درآمدزایی تاکید کرد و گفت: ابتکار عمل و خلاقیت در سختی‌ها رشد می‌کند و خوداتکایی و پایداری به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی طرح تحول راهبردی دانشگاه است.

وی افزود: یکی از اقدامات در راستای پایداری اقتصادی، تشکیل بنیاد خیرین است که باید سهم بزرگی از پیشتیبانی را ایجاد کند و برای این هدف به همکاری داوطلبانه اساتید نیازمند است تا بتواند جهشی در جذب خیرین، افراد و موسسات صاحب نام ایفا کند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: دانشگاه طیف وسیعی از خدمات متنوع علمی را می‌تواند توسط دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی خود به جامعه ارائه دهد و پارک علم و فناوری و دانشکده علوم و فناوری های بین رشته‌ای می توانند با همکاری اساتید، گشایش‌هایی در این زمینه ایجاد کند.

احمدی  ادامه داد: موضوع مهم خوداتکایی و پایداری از ابتدای تدوین طرح تحول مطرح شد و در شرایط فعلی نیاز به همفکری و اصلاح برنامه‌ها بیش از پیش وجود دارد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس به نقش اساتید و نخبگان دانشگاه در ایجاد خوداتکایی و پایداری اقتصادی اشاره و تصریح کرد: اعضای هیأت علمی دانشگاه با کمک دانشجویان می توانند در این خصوص راهکارهای مناسبی اتخاذ کنند و دانشگاه را از ماحصل تدابیر خود بهره مند سازند. در شرایط سخت اقتصادی و با وجود معضلات کنونی باید دانشگاه از محیطی صرفا آکادمیک و آموزش - پژوهش محور به سمت دانشگاه جامعه محور تغییر کند تا راهکارهای جدید را یافت.
احمدی با اشاره به رشد خوب طرح‌ها و پژوهش‌های بین المللی دانشگاه ادامه داد: توجه به نیاز روز افزون برگزاری دوره های حرفه‌ای تربیت مدیران، راه اندازی مدرسه کسب و کار، توسعه دوره‌های شهریه پرداز، توجه بیشتر به فعالیت های کارآفرینی و درآمدزایی اعضای هیأت علمی در قالب آئین نامه ترفیع، مواردی است که می‌تواند به بحث پایداری اقتصادی کمک کند.

وی یادآور شد: هر استاد بر اساس توانایی های خود، مسیر را انتخاب و یاری کننده است. در این راستا مکانیزم مناسبی جهت اختصاص درآمدها به گروه های آموزشی فعال، دیده شده که زمینه بالا بردن انگیزه اساتید و رشد و شکوفایی دانشکده‌ها و گروه‌ها را فراهم می‌کند.
رییس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تصویب کلیات چارت و ساختار جدید دانشگاه توسط هیأت امناء خاطرنشان کرد: در ساختار جدید تمرکز زدایی از ستاد، تفویض اختیارات به دانشکده‌ها و تقویت بنیه اجرایی آنها، مورد توجه قرار گرفته و این تصمیم فرصت‌های مناسبی در اختیار دانشکده‌ها و گروه‌ها قرار می دهد. همچنین تاسیس مرکز بالندگی اعضای هیات علمی برای پشتیبانی از اساتید و تشکیل معاونت فناوری و اطلاعات نیز از دیگر اتفاقات ساختار جدید است که فرصت‌های توسعه را فراهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha